Minimalistyczna, ale przestronna bryła wypełniona światłem, z futurystycznym poszyciem zewnętrznym składającym się z ekranów i szkła – tak architekci mogliby opisać nowatorską budowlę, choć w rzeczywistości opis pasuje również do zupełnie nowej klasy pojazdów, które zmieniają pojmowanie mobilności. Chodzi o elektryczne pojazdy poruszające się wahadłowo bez kierowcy, które prześlizgują się niemal bezszelestnie przez centra miast i są połączone za pomocą sieci ze swoim otoczeniem. Widok takich pojazdów na ulicach naszych miast, bez względu na to, czy przewożą towary czy ludzi, stanie się wkrótce powszechny.
Bosch dostarcza komponenty i systemy do automatyzacji, łączenia z siecią i otoczeniem oraz elektryfikowania pojazdów poruszających się wahadłowo. Jednak stworzenie tych pojazdów nie będzie możliwe bez usług mobilnych.
W przyszłości Bosch będzie je oferować tworząc ekosystem. Będzie on obejmował zarówno rezerwację, udostępnianie i platformy sieciowe, jak i usługi parkowania i ładowania akumulatorów oraz rozwiązania software do zarządzania i serwisowania pojazdów, a także usługi informacyjno-rozrywkowe, z których pasażerowie korzystają w czasie podróży.
Bosch opracowuje unikatowy w skali światowej pakiet sprzętu, oprogramowania i usług mobilnych dla autobusów wahadłowych, aby zapewnić mobilność w przyszłości.
członek zarządu Robert Bosch GmbH - dr Markus Heyn
Podczas największych na świecie targów elektroniki użytkowej CES 2019 w Las Vegas, Bosch zaprezentuje pojazd koncepcyjny z pełnym zakresem jego usług.
Pojawienie się segmentu autobusów wahadłowych wynika z rosnącego zapotrzebowania na usługi przewozowe. W samej Europie, Stanach Zjednoczonych i Chinach już w 2020 roku na drogach pojawi się około miliona takich wahadłowych autobusów na żądanie, których liczba wzrośnie do 2,5 miliona sztuk w 2025 roku (źródło: Roland Berger). Wiele z tych pojazdów będzie w pełni elektrycznych i najpóźniej do połowy przyszłej dekady staną się całkowicie autonomiczne.
Dlatego w każdym centymetrze kwadratowym pojazdu koncepcyjnego znajduje się odpowiednia technologia Bosch – od elektrycznego układu napędowego i czujników monitorujących całe otoczenie po sterowanie łącznością sieciową i komputery pokładowe. Aby środki transportu na żądanie były przystosowane do elastycznego codziennego użytku, muszą być połączone z usługami mobilnymi.
W przyszłości każdy pojazd będzie korzystał z usług cyfrowych Bosch.
- dr Markus Heyn
Usługi te umożliwiają użytkownikom rezerwowanie pojazdów, ich współdzielenie z innymi pasażerami i opłacanie podróży. Ładowanie, naprawa i serwisowanie pojazdów, a także planowanie trasy i czynności administracyjne również wymagają usług, które Bosch zaoferuje operatorom flot tych autobusów w postaci ekosystemu płynnie połączonego z siecią.
Użytkownicy mogą łatwo zarezerwować transport przez smartfona, niezależnie od tego, czy odpoczywają na kanapie, czy siedzą przy biurku w pracy. Algorytm identyfikuje pojazd znajdujący się najbliżej żądanej lokalizacji i znajduje innych użytkowników, którzy chcą podróżować podobną trasą. Im więcej pasażerów skorzysta z jednego autobusu, tym tańsza będzie podróż dla każdego. Takie podejście zmniejsza również natężenie ruchu w miastach i łagodzi wpływ na środowisko. Bosch opracowuje niezbędne do tego celu platformy z oprogramowaniem.
Gdy autobus podjeżdża do żądanego punktu odbioru, użytkownik ponownie używa smartfonu, aby się zidentyfikować – umożliwia to usługa dostępu cyfrowego Bosch Perfectly Keyless . Pojazd rozpoznaje smartfon właściciela jako jednoznaczny cyfrowy odcisk palca i otwiera drzwi tylko jemu. W ten sposób każdy pasażer zawsze otrzymuje miejsce, które zarezerwował.
Bosch zaprojektował wnętrze swojego pojazdu koncepcyjnego, aby zapewnić przestrzeń dla czterech pasażerów. Umieszczenie foteli naprzeciw siebie pozwala zmaksymalizować przestrzeń na nogi i zwiększa wygodę. Na ścianach znajdują się ekrany, z których może korzystać indywidualnie każdy pasażer lub grupa, na przykład rodzina czy koledzy z biura. Smartfony z wbudowanym Wi-Fi mogą bezproblemowo zintegrować się z systemem informacyjno-rozrywkowym dzięki technologii łączności Bosch. Usługa Concierge zamienia pojazd w osobistego asystenta. Jest on najlepiej poinformowany i może w każdej chwili przekazać pasażerom zalecenia, rezerwacje, prognozy pogody i wskazówki dotyczące podróży. Po przybyciu na miejsce pasażerowie mogą zapłacić za podróż za pomocą usługi płatności elektronicznych Bosch ePayment-Service.
Usługi Bosch nie kończą się wraz z zakończeniem przejazdu. Bazujący na kamerach system do monitorowania wnętrza pojazdu sprawdza czy ktoś nie zapomniał swojego telefonu lub torebki. Jeśli pasażer zapomni o czymś, pojazd informuje o tym bezpośrednio za pośrednictwem smartfona.
Kamery mogą również wykrywać gumę do żucia na siedzeniu lub przewrócony kubek kawy – innymi słowy czy autobus wymaga czyszczenia, i może natychmiast wdrożyć niezbędne czynności. Dzięki temu każdy pasażer może rozpocząć podróż w czystym pojeździe.
Usługa Bosch dotycząca bezprzewodowych aktualizacji (service for over-the-air updates) może określić, czy wersja oprogramowania w pojeździe jest najnowsza. Usługa wykrywa, kiedy jest dostępna aktualizacja oprogramowania. Dzięki czujnikom zainstalowanym we wnętrzu możliwa jest diagnostyka predykcyjna, czyli monitorowanie stanu kluczowych podzespołów i ostrzeganie o tym pojazdu, uprzedzając tym samym usterkę.
W przyszłości Bosch powiąże aktualizacje z chmury i diagnostykę predykcyjną w kompleksową platformę łączności. Da to producentom pojazdów i operatorom transportu wahadłowego ciągły podgląd stanu floty, dzięki czemu pojazdy będą zawsze gotowe do wykorzystania. I wreszcie, bezpieczeństwo pojazdów będzie zapewnione dzięki rozwiązaniom ESCRYPT, spółki zależnej Bosch.
Pojazd z innymi nowinkami technicznymi Bosch będzie prezentować w dniach 8-11 stycznia 2019 r. w Las Vegas podczas targów CES 2019. Niemiecka marka wystawi się w Centrall Hall przy stosiku #14020.
Źródło: Bosch