AUTO1.com, platforma sprzedaży hurtowej samochodów używanych w Europie, opublikowała swój coroczny raport dotyczący pojazdów elektrycznych za 2023 rok oraz wyniki ankiety internetowej przeprowadzonej wśród dealerów partnerskich. Z raportu wynika, że pojazdy elektryczne powoli, ale systematycznie wkraczają na rynek samochodów używanych. W tegorocznym raporcie AUTO1.com odnosi się do pojazdów akumulatorowo-elektrycznych (BEV), hybrydowych pojazdów elektrycznych typu plug-in (PHEV) i hybrydowych pojazdów elektrycznych (HEV) jako pojazdów elektrycznych (EV).
W 2023 r. na AUTO1.com sprzedano około 17 000 pojazdów elektrycznych, co stanowi 3,2% wszystkich sprzedanych jednostek AUTO1.com w 2023 r., przy czym udział sprzedanych jednostek nieznacznie wzrósł z 3,1% w 2022 r. Według ankiety internetowej przeprowadzonej przez AUTO1.com wśród dealerów partnerskich, 35,2% europejskich dealerów partnerskich sprzedało co najmniej jeden pojazd elektryczny w 2023 roku, w porównaniu do 32,7% w 2022 roku, co oznacza niewielki wzrost o 2,6 punktu procentowego rok do roku. Spoglądając w dalszej perspektywie na ten rok, 44,2% dealerów partnerskich AUTO1.com spodziewa się handlować co najmniej jednym pojazdem elektrycznym w 2024 roku, podczas gdy w 2023 roku oczekiwania takie miało tylko 39,9% ankietowanych.
Według większości (56.7%) europejskich dealerów partnerskich AUTO1.com, niższa cena detaliczna byłaby najważniejszym czynnikiem decydującym o zakupie pojazdu elektrycznego przez ich klientów.
,,Podobnie jak nasi partnerscy dealerzy, uważamy, że niższe ceny detaliczne pojazdów elektrycznych są kluczowym elementem lepszego przyjęcia pojazdów elektrycznych wśród konsumentów, a używane pojazdy elektryczne mogą odgrywać kluczową rolę, jeśli chodzi o ich generalną przystępność cenową” – komentuje Piotr Baranowicz, VP CEE w Grupie AUTO1.
Stan baterii i przejrzystość dotycząca utrzymania pojazdu elektrycznego jest drugim najważniejszym czynnikiem (29,7%) dla konsumentów przy zakupie pojazdu elektrycznego według dealerów partnerskich AUTO1.com, a tuż za nim plasują się dotacje na pojazdy elektryczne (29,4%) i łatwy dostęp do infrastruktury ładowania (28,8%).
,,Testowanie poziomu naładowania baterii każdego pojazdu w momencie transakcji będzie ważnym aspektem określania wartości używanych pojazdów elektrycznych. Naszym celem zawsze jest oferowanie wysokiej jakości i dostarczanie wyjątkowych doświadczeń naszym klientom, a przejrzystość, w tym przypadku w odniesieniu do stanu baterii, jest kamieniem węgielnym tej misji. Dostęp do aktualnego i historycznego stanu pojazdu oraz informacji o kondycji akumulatora jest cenną informacją dla kupujących. Dlatego jesteśmy częścią grupy roboczej ds. Stanu Akumulatorów Stowarzyszenia Remarketingu Samochodów (CARA), której celem jest stworzenie standardowych certyfikacji” – dodaje Piotr Baranowicz.
Zdaniem 21,7% dealerów partnerskich AUTO1.com, zrównoważony rozwój ma istotny wpływ na zachowania zakupowe konsumentów. Wg partnerskich dealerów AUTO1.com z Polski najistotniejszym czynnikiem mogącym skłaniać konsumentów do zakupu pojazdu elektrycznego okazuje się jak w pozostałych krajach Europy niższa cena detaliczna pojazdu (60,7% wskazań), kolejnym istotnym czynnikiem okazuje się natomiast łatwy dostęp do infrastruktury ładowania (36,5% wskazań), a trzecim w kolejności jest stan baterii i przejrzystość utrzymania (30,6%). Dotacje i zrównoważony rozwój znalazły się ex aequo na 4. miejscu z 15,9% wskazań.
Pod względem liczby sprzedanych pojazdów na AUTO1.com, Toyota, Volkswagen i Tesla znalazły się w pierwszej trójce trzeci rok z rzędu, przy czym Toyota była wiodącą marką pojazdów elektrycznych. Volkswagen przesunął się z trzeciej pozycji w 2022 r. na drugą pozycję w 2023 r. ze wzrostem o 30,6% liczby sprzedanych jednostek w porównaniu do 2022 r. Volvo osiągnęło z kolei prawie 90% wzrost rok do roku w 2023 r., dzięki czemu po raz pierwszy znalazło się w pierwszej dziesiątce. W rezultacie Kia wypadła z pierwszej 10. Wśród 20 najlepszych marek pojazdów elektrycznych będących przedmiotem obrotu na platformie, Cupra z 321,1% (wzrost rok do roku) i Jeep z 158,6% (wzrost rok do roku) wyróżniały się imponującymi wskaźnikami wzrostu w 2023 roku.
Chińskie marki, takie jak Lynk & Co, MG i Aiways, nadal handlują bardzo niskimi wolumenami, ale doświadczyły znacznego wzrostu udziału w handlu pojazdami elektrycznymi, ze średnim trzycyfrowym wzrostem w porównaniu do 2022 roku. Wśród nich MG stała się wiodącą chińską marką na platformie, sygnalizując rosnącą obecność na rynku europejskim.
W 2023 r. ponad 65% sprzedawanych pojazdów elektrycznych było w wieku od 1 do 5 lat, a około 33% było starszych niż 5 lat. Oznacza to subtelną zmianę w stosunku do 2022 r., kiedy to 70% sprzedawanych pojazdów elektrycznych mieściło się w przedziale wiekowym od 1 do 5 lat, a 30% miało ponad 5 lat. Trend ten wskazuje na stopniową zmianę rozkładu wieku używanych pojazdów elektrycznych na rynku w kierunku nieco starszych pojazdów.
,,Jesteśmy dumni z tego, że dzięki naszej europejskiej sieci handlowej jesteśmy jedną z platform, na których nasi partnerzy mogą z powodzeniem handlować pojazdami elektrycznymi. Zrewolucjonizowaliśmy rynek samochodów używanych B2B, dopasowując podaż i popyt pojazdów na różnych rynkach, co oczywiście dotyczy również pojazdów elektrycznych” – mówi Baranowicz.
Około 75% pojazdów elektrycznych było przedmiotem handlu transgranicznego na europejskiej platformie hurtowej w 2023 roku. Holandia utrzymała pozycję lidera z największym popytem na pojazdy elektryczne na AUTO1.com, a Francja awansowała z czwartego miejsca w 2022 roku na drugie w 2023 roku. Dania konsekwentnie utrzymuje trzecią pozycję trzeci rok z rzędu, a czwarte i piąte miejsce zajmują Niemcy oraz Hiszpania. Po dwóch latach utrzymywania drugiej pozycji, Finlandia odnotowała sporą zmianę pozycji, spadając na szóste miejsce w rankingu krajów AUTO1.com w 2023 roku.
Warto zauważyć, że Włochy i Polska odnotowały znaczny wzrost liczby sprzedawanych pojazdów elektrycznych: Włochy zajęły 15. miejsce w 2022 r., a 11. miejsce w 2023 r. z 55% wzrostem rok do roku, podczas gdy Polska zajęła 13. miejsce w 2022 r. i aż 8. miejsce w 2023 r. z 49% wzrostem rok do roku.
Źródło: AUTO1.com
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?