Nowe oznakowanie jest wynikiem szeregu spotkań i konsultacji specjalistów z Łukasiewicz – PIMOT z przedstawicielami BLP KGP oraz powołanym zespołem roboczym ds. modernizacji oznakowania pojazdów policyjnych.
Na podstawie zaproponowanego przez BLP KGP schematu rozmieszczenia dodatkowych elementów odblaskowych inżynierowie z Łukasiewicz – PIMOT przedstawili wizualizację możliwości usytuowania elementów nowego oznakowania. Na spotkaniach przedstawicieli BLP KGP i członków zespołu ustalono prototypowy wzór oznakowania policyjnego dla samochodu osobowego.
Skąd potrzeba zmian w dotychczasowym oznakowaniu? Dynamiczny rozwój branży motoryzacyjnej oraz proces transformacji i autonomizacji pojazdów wymaga wprowadzania nowych rozwiązań, ukierunkowanych na zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu drogowego, w tym funkcjonariuszom Policji.
Zwiększenie bezpieczeństwa mogliśmy zapewnić głównie poprzez poprawę widoczności i takie założenie przyświecało nam już na etapie tworzenia projektu. Kolejnym etapem było przeprowadzenie odpowiednich badań – mówi Przemysław Pająk, kierownik Laboratorium Bezpieczeństwa Pojazdów w Łukasiewicz – Przemysłowym Instytucie Motoryzacji – Przeprowadziliśmy szereg badań, w tym badania poligonowe, podczas których porównywano widoczność dotychczasowego oznakowania z nowo zaprojektowanymi oznaczeniami – mówi Przemysław Pająk. – Badania te wykazały, że zastosowanie prototypowego oznakowania zdecydowanie poprawia widoczność w każdych warunkach atmosferycznych, niezależenie od rodzaju oświetlenia. Dzięki zwiększonemu kontrastowi każdy z pojazdów jest lepiej rozpoznawalny i dostrzegalny w warunkach ruchu drogowego. Dzięki zwiększeniu powierzchni elementów odblaskowych, znacznie poprawi się również ich widoczność w warunkach nocnych – dodaje.
Jak mówi insp. Mariusz Ciarka, rzecznik Komendanta Głównego Policji, każdy nowy odbierany w tym roku i kolejnych latach pojazd policyjny powinien być w „nowych” barwach.
Zmiany te poprawią nie tylko widoczność radiowozów, ale również bezpieczeństwo samych policjantów, którzy na co dzień z nich korzystają. Bezpieczeństwo jest dla nas priorytetem, obywatele łatwiej będą mogli dostrzec radiowóz szukając pomocy czy chcąc zgłosić na przykład zauważone wykroczenie czy przestępstwo, a z kolei policjanci będą pełnili służbę w pojazdach bardziej widocznych dla innych kierowców – mówi rzecznik.
Dlaczego Komenda Główna Policji zwróciła się z tym projektem do Łukasiewicz – PIMOT?
Wśród wielu wyzwań podejmowanych przez Sieć Badawczą Łukasiewicz są również te związane z poprawą bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Specjaliści z Łukasiewicz – PIMOT mogą pochwalić się wieloletnim doświadczeniem w badaniu bezpieczeństwa pojazdów na potrzeby certyfikacji i homologacji, co pozwoliło nam zbudować odpowiedni zespół ekspertów oraz we współpracy z BLP KGP opracować projekt oznakowania i metodykę badań weryfikacyjnych – wyjaśnia Witold Luty, Dyrektor Łukasiewicz – PIMOT.
Źródło: Sieć Badawcza Łukasiewicz