W I kwartale 2019 r. zarejestrowano 139,8 tys. nowych samochodów osobowych, 17 tys. aut dostawczych, 7,5 tys. pojazdów ciężarowych, 7,4 tys. przyczep i naczep oraz 3,5 tys. motocykli i 3 tys. motorowerów. Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w segmencie premium+ wyniosła 19,3 tys. i była wyższa o 8,8% r/r. W 2018 r. eksport produktów motoryzacyjnych z Polski wzrósł o 3,3% r/r, tymczasem aż o 10,3% spadła wartość eksportu samochodów osobowych. W I kwartale 2019 r. gorszy wynik wypracowały fabryki motoryzacyjne ulokowane w Polsce. Z taśm montażowych zjechało 171,6 tys. pojazdów samochodowych, co oznacza spadek o 3,5% względem analogicznego okresu poprzedniego roku.
W I kwartale 2019 r. liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w segmencie premium+ wyniosła 19,3 tys. i była wyższa o 8,8% w porównaniu do poprzedniego roku. Motorem wzrostu są klienci instytucjonalni, którzy zarejestrowali 17,6 tys. aut, co oznacza wzrost o 11,7% w porównaniu do ubiegłego roku.
Udział tej grupy utrzymuje się niezmiennie na wysokim poziomie, a zwyżkowego trendu w segmencie premium+ nie zaburzyły zmiany przepisów fiskalnych ograniczające korzystniejsze możliwości odliczeń podatkowych przy zakupie poprzez leasing/wynajem dla samochodów o wartości powyżej 150,0 tys. zł. W dużej mierze jest to zasługą utrzymującej się dobrej koniunktury w gospodarce.
Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego - Jakub FaryśW I kwartale br. liczba rejestracji spadła w większości segmentów. Najbardziej dynamicznie rozwijał się segment kombivanów, który odnotował 18% wzrost i przekroczył 2% udział w rynku. Zdecydowanie silniejszy, z 32% udziałem, segment małych i średnich SUV-ów wzrósł o 11%. Tymczasem w segmencie C i B odnotowano spadki odpowiednio o 4% i 2%. Największy spadek odnotowano w segmencie małych i średnich MPV (23%) oraz dużych MPV (12%).
Dynamicznie rośnie liczba rejestracji samochodów elektrycznych. W I kwartale 2019 r. zarejestrowano ich 620 sztuk. Oznacza to wzrost aż o 79,7%. Co ciekawe Polacy rejestrują więcej aut z napędami hybrydowymi – w I kwartale br. liczba rejestracji w tej grupie zwiększyła się o 5,3% i wyniosła 6 tys. sztuk. Wśród nabywców aut z napędami alternatywnymi dominują klienci instytucjonalni, natomiast wśród klientów indywidualnych odnotowano spadek liczby rejestracji o 18%.
partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce - Mirosław MichnaW I kwartale 2019 r. zarejestrowano 17 tys. sztuk nowych samochodów dostawczych, co oznacza wzrost o 11% w porównaniu do I kwartału 2018 r. Rejestracje pojazdów ciężarowych zwiększyły się o 4,2% r/r, do poziomu 7,5 tys. sztuk. Rynek nowych przyczep i naczep o masie całkowitej powyżej 3,5 t wzrósł z kolei o 7,8% – w I kwartale zarejestrowano 7,4 tys. sztuk. Wśród najpopularniejszych rodzajów zabudów na uwagę zasługuje tempo wzrostu kłonicowych (+73%) w porównaniu do 2018 r. Warto zaznaczyć, że o 15,2% spadła liczba rejestracji nowych autobusów i autokarów, których od stycznia do marca 2019 r. zarejestrowano 532 sztuki. Do spadku całej grupy przyczynił się zastój wśród autobusów turystycznych.
W I kwartale 2019 r. liczba zarejestrowanych nowych motocykli wyniosła 3 521 sztuk, czyli o 1 428 sztuk więcej niż w analogicznym okresie ub. roku. Wzrost rejestracji odnotowano również na rynku motorowerów, których w pierwszych trzech miesiącach 2019 r. zarejestrowano 3 022 sztuki, co oznacza wzrost aż o 83,6% w porównaniu z 2018 r.
Tak wyraźny wzrost popytu na jednoślady był spowodowany dwoma czynnikami: po pierwsze upalnym i długim sezonem w 2018 r., który przełożył się na wzrost nastrojów zakupowych w roku bieżącym. Pogoda odgrywa istotną rolę na rynku jednośladów, a dane o pierwszych rejestracjach zarówno motorowerów, jak i motocykli potwierdzają szybsze rozpoczęcie sezonu. Drugim czynnikiem wysokiego wzrostu jest także po części efekt tzw. „niskiej bazy” wynikającej ze zmian homologacyjnych wprowadzonych z początkiem 2018 r.
Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego - Jakub FaryśW I kwartale 2019 r. wyprodukowano w Polsce łącznie 171,6 tys. pojazdów samochodowych, o 3,5% mniej niż w poprzednim roku. Najbardziej zmniejszyła się produkcja samochodów osobowych – od początku roku z taśm montażowych zjechało 112,5 tys. sztuk, o 13,7% mniej niż przed rokiem.
Pierwszy kwartał 2019 r. był drugim z rzędu kwartałem, kiedy spadła liczba rejestracji samochodów osobowych w UE. W pierwszych trzech miesiącach tego roku sprzedało się o 3,3% mniej tego typu pojazdów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Z uwagi na to, że niemal 100% produkcji z polskich fabryk jest eksportowane, mniejsza liczba wyprodukowanych pojazdów odzwierciedla w dużej mierze sytuację na rynku europejskim i niepewne obecnie nastroje, co do koniunktury gospodarczej w Europie. Jest ona przy tym istotna z uwagi na znaczenie chociażby dla producentów części motoryzacyjnych również w Polsce.
- Mirosław Michna