Koncerny samochodowe inwestują zarówno czas, jak i zasoby, by „elektryki” były coraz tańsze zarówno w produkcji, jak i w użytkowaniu. Według prognoz Bloomberg New Energy Finance, elektryczne auta typu sedan i SUV zrównają się w kosztach produkcji ze „spalinówkami” w 2026 r. Natomiast wyliczenia Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) wskazują, że już dzisiaj „elektryk” jest w stanie przegonić spalinowego konkurenta podobnej klasy nawet o 1/4 pod względem całkowitych kosztów użytkowania (TCO). Wyniki badania przeprowadzonego przez InsightOut Lab i markę Volkswagen pokazują, że Polacy zaczynają dostrzegać ekonomiczne przewagi aut elektrycznych nad spalinowymi.
W badaniu InsightOut Lab i Volkswagena ankietowani zostali zapytani, jak często prowadzą samochód. Prawie 2 na 5 (39%) badanych siada „za kółkiem” codziennie lub prawie codziennie jazdy, a 11% – 3 do 5 razy w tygodniu. Kolejne 3% ankietowanych odpowiedziało, że prowadzi samochód 1-3 razy w miesiącu, a 4% – rzadziej niż raz w miesiącu. Pozostała jedna trzecia w ogóle nie jeździ samochodem jako kierowca. Odsetek ten mniej więcej odpowiada części dorosłych Polaków, którzy nie mają prawa jazdy kat. B (ok. 31%).
Okazuje się, że Polacy bez względu, jak często jeżdżą autem jako kierowcy, zgodnie i w zgodzie z prawdą uważają, że pokonanie 100 km samochodem w pełni elektrycznym jest tańsze niż „spalinówką”. Odsetki takich odpowiedzi wahały się od 70% w grupie tych, którzy zasiadają za kółkiem 1-3 razy w miesiącu, do 72% wśród tych, którzy prowadzą rzadziej niż raz w miesiącu. Wyniki te warto poprzeć wyliczeniami bazującymi na ogólnodostępnych cenach na rynku. Przyjmując przykładową cenę 1 kWh w taryfie nocnej, jaką płacą gospodarstwa domowe na poziomie 0,4 zł, i benzyny Pb 95 w Polsce ok. 6,41 zł/litr, oraz średnie zużycie odpowiednio 20 kWh i 8 l na 100 km, to cena przejechania takiej trasy wynosi ok. 8 zł w przypadku „elektryka”, i aż 50 zł dla „spalinówki”.
Badanie zostało przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1079 osób. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 8-11 kwietnia 2022 r. Metoda: CAWI. Wyniki zaokrąglono do pełnych liczb, dlatego mogą nie sumować się do 100 procent.
Źródło: Volkswagen