Raport „Polish EV Outlook” sporządzony na 260 stronach prezentuje kompleksowe analizy oraz prognozy dotyczące rozwoju rynku pojazdów zero- i niskoemisyjnych w Polsce. Dokument ten stanowi źródło informacji na temat elektromobilności, zarówno na poziomie krajowym, jak i regionalnym.
Trend wzrostu elektromobilności w Polsce jest niezwykle szybki, co potwierdza raport „Polish EV Outlook 2024”. Od czasu pierwszej edycji raportu w 2019 roku udział samochodów całkowicie elektrycznych w rejestracjach nowych pojazdów osobowych wzrósł o prawie 14-krotnie. Według najnowszej edycji raportu PSNM, elektromobilność w Polsce nadal skupia się głównie w największych miastach.
„Najwięcej samochodów całkowicie elektrycznych – prawie 23% całej polskiej floty – zarejestrowano w Warszawie. W 2023 r. stolica odpowiadała również za ponad 24% nowych rejestracji BEV w Polsce (odnotowano wzrost udziału r/r). Ok. 26% krajowego parku pojazdów zeroemisyjnych zarejestrowano w miastach liczących od 300 tys. do 1 mln mieszkańców – Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Szczecinie, Bydgoszczy i Lublinie. Flota w mniejszych ośrodkach miejskich, o liczbie mieszkańców od 150 tys. do 300 tys., stanowi 12% łącznej liczby samochodów z napędem elektrycznym w Polsce, natomiast miast liczących od 50 tys. do 150 tys. osób – 8%” – mówi Albert Kania, Senior New Mobility Manager PSNM.
Firmy coraz mocniej angażują się w polski rynek elektromobilności, stanowiąc aż 85% rejestracji nowych samochodów z napędem elektrycznym. Udział firm w rynku elektromobilności jest obecnie jeszcze większy niż w poprzednich latach. Przedsiębiorstwa z obszaru CFM oraz dealerzy samochodowi są liderami pod względem liczby rejestracji nowych samochodów elektrycznych.
Raport „Polish EV Outlook 2024” przedstawia trzy różne scenariusze rozwoju rynku pojazdów elektrycznych. W najbardziej negatywnym scenariuszu analizowane są potencjalne skutki braku wdrożenia programów subsydiów. Natomiast w optymistycznym scenariuszu zakłada się, że zostanie wprowadzony kompleksowy system wsparcia, obejmujący m.in. zwolnienie z podatku VAT przy zakupie samochodów elektrycznych, dopłaty do używanych pojazdów elektrycznych oraz wprowadzenie działań mających na celu obniżenie cen energii elektrycznej.
„Optymalizację zasad udzielania dofinansowania (w szczególności podwyższenie budżetu programu „Mój Elektryk” oraz wzrost ceny maksymalnej dotowanych pojazdów do 275 tys. zł) przewiduje również scenariusz realistyczny. W naszych prognozach uwzględniliśmy także założenia wspólne dla wszystkich scenariuszy takie jak m.in. wprowadzenia zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych w UE od 2035 r., wyrównanie cen BEV i ICE w większości segmentów do roku 2027 r., czy też wzrost praktyczności pojazdów zeroemisyjnych (w odniesieniu do zasięgów i mocy ładowania). Absolutnie kluczowym czynnikiem jest wdrożenie zmian regulacyjnych i systemowych wpływających na rozbudowę ogólnodostępnej infrastruktury ładowania. Przyjęliśmy ponadto założenia, które mogą mieć negatywny wpływ na rynek e-mobility, w tym wzrost cen energii elektrycznej. Niezależnie od tego prognozujemy kontynuację wzrostu popytu na BEV wśród nabywców w Polsce. Zakładamy, że do 2030 r. sprzedaż osobowych i dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych w naszym kraju będzie ponad 7-krotnie wyższa niż w roku 2023″ – mówi Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM.
Według prognoz PSNM, jeśli spełnione zostaną odpowiednie warunki, udział samochodów całkowicie elektrycznych na polskim rynku nowych pojazdów osobowych może się zwiększyć z zaledwie 3,6% w 2023 roku do niemal 12% w 2025 roku i około 22% w 2030 roku. W rezultacie, w ciągu najbliższych 7 lat liczba pojazdów BEV o masie do 3,5 tony w naszym kraju przekroczy 840 tysięcy. Flota hybryd typu plug-in (PHEV) osiągnie w tym czasie około 529 tysięcy pojazdów.
„Dynamiczna elektryfikacja transportu w kolejnych latach powoduje, że już teraz konieczne jest zdecydowane przyspieszenie rozbudowy stacji ładowania. Unijne rozporządzenie AFIR zakłada, że na każdy samochód całkowicie elektryczny w państwach członkowskich powinno przypadać 1,3 kW mocy w infrastrukturze ogólnodostępnej, zaś na każdą hybrydę typu plug-in 0,8 kW. W konsekwencji, uwzględniając ujęte w „Polish EV Outlook 2024” prognozy rozwoju floty, łączna moc stacji ładowania w Polsce powinna wzrosnąć od chwili obecnej o 548%, czyli 6,5-razy do 2030 r. Innymi słowy, potrzebujemy ponad 1281 MW mocy zainstalowanej w infrastrukturze ogólnodostępnej, co bez zdecydowanego usprawnienia procedur przyłączeniowych będzie niewykonalne. Do tej pory udało się uruchomić łącznie ok. 234 MW. Kwestie związane z obszarem przyłączeniowym będą przedmiotem dyskusji w gronie kluczowych interesariuszy podczas Kongresu Nowej Mobilności 2024, który odbędzie się w dniach 24-26 września w Expo Łódź” – mówi Aleksander Rajch, Członek Zarządu PSNM.
W „Polish EV Outlook 2024” oprócz informacji o rynku samochodów elektrycznych osobowych i dostawczych znaleźć można również kompleksową analizę infrastruktury ładowania oraz sektora bezemisyjnych pojazdów ciężkich. Raport zawiera też szczegółową prezentację modeli e-mobility, aktualne regulacje prawne dotyczące rynku elektromobilności, oraz prognozy związane z wzrostem zapotrzebowania energetycznego spowodowanego rozwojem floty EV.
Pełną wersję raportu można pobrać TUTAJ.
Źródło: PSNM
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?