Dziś jesteśmy świadkami zakrojonej na dużą skalę modernizacji technicznej i rozbudowy Sił Zbrojnych RP. W łańcuchach dostaw coraz częściej spotkać można firmy z sektora automotive.
Dziś jesteśmy świadkami zakrojonej na dużą skalę modernizacji technicznej i rozbudowy Sił Zbrojnych RP. W wiele z realizowanych przez Ministerstwo Obrony programów zaangażowany jest krajowy potencjał przemysłowy. I choć w przeważającej większości są to przedsiębiorstwa z sektora zbrojeniowego, to w łańcuchach dostaw mogą (a nawet powinny) uczestniczyć także inne branże. Wśród nich jest sektor automotive, stanowiący jeden z najsilniejszych filarów polskiej gospodarki.
Warto przypomnieć, że Polska jest jednym z największych europejskich zagłębi przemysłu motoryzacyjnego. Z kolei między branżą motoryzacyjną i zbrojeniową jest wiele podobieństw: wyśrubowane normy i najwyższe standardy jakościowe, trwałość i wytrzymałość produktów, zaawansowane procesy produkcyjne (w tym Przemysł 4.0), certyfikacja wyrobów, audyty, precyzyjne terminy dostaw, własność intelektualna, cyberbezpieczeństwo, itp. Są one nieodłącznym elementem zarówno pojazdów wojskowych, jak i systemów uzbrojenia czy amunicji.
Warto podkreślić, że na współpracy polskich firm z sektora motoryzacyjnego z branżą zbrojeniową może zyskać zarówno Polska, jak i nasi sojusznicy w regionie. Przenoszenie produkcji do Polski gwarantuje, co jest szczególnie istotne dla utrzymania na odpowiednim poziomie potencjału i gotowości operacyjnej Sił Zbrojnych, większe bezpieczeństwo dostaw części dla polskich producentów pojazdów i sprzętu wojskowego. Światowa pandemia Covid-19, czy rosyjska napaść na Ukrainę udowodniły, że długie i skomplikowane łańcuchy dostaw są narażone na wiele trudnych do przewidzenia (tzw. „czarne łabędzie”) wydarzeń i zagrożeń mających istotny wpływ na ich funkcjonowanie.
Równie istotna wydaje się możliwość rozproszenia produkcji specjalnej na terenie całego kraju, co w przypadku kryzysu lub wojny pozwoli na zachowanie odpowiedniego potencjału, zdolności produkcyjnych czy remontowych na rzecz Sił Zbrojnych RP.
Polska Grupa Motoryzacyjna jest największą organizacją zrzeszającą krajowych dostawców z branży motoryzacyjnej (ponad 80 firm). Są to producenci rozmaitych części, komponentów i akcesoriów wykorzystywanych w produkcji różnej kategorii nowych pojazdów oraz części zamiennych. Członkowie PGM stosują najnowsze technologie i spełniają najwyższe normy jakościowe, takie jak IATF 16949, ISO 9001, ISO 14001, AQUAP i inne.
O potencjale polskich dostawców z branży motoryzacyjnej w kontekście wykorzystania ich w łańcuchach dostaw dla przemysłu zbrojeniowego świadczą kompetencje i oferta członków Polskiej Grupy Motoryzacyjnej. Będzie się można z nią zapoznać podczas XXXII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.
Na stoisku zorganizowanym przez PGM, na powierzchni 140 m2 zaprezentują się zarówno firmy produkcyjne, jak i dostawcy usług:
Ponadto na targach, na stoiskach indywidualnych, swoją ofertę zaprezentują także inni członkowie PGM:
Źródło: Polska Grupa Motoryzacyjna