Przy okazji wydarzenia Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii zorganizowało spotkanie z koreańskimi inwestorami, podczas którego rozmawiano o możliwościach dalszej polsko-koreańskiej współpracy w zakresie elektromobilności.
Elektromobilność to światowy trend. Nie ma od niego ucieczki – to konieczność i wyzwanie naszych czasów. Z prognoz Allied Market Research wynika, że rynek samochodów elektrycznych w 2017 r. wart był 118,8 mld dolarów, a w 2025 r. powinien osiągnąć 567,3 mld dolarów. Polska chce w tej mobilnej rewolucji odgrywać znaczącą rolę. I co najważniejsze, ma ku temu potencjał. Jednym z naszych celów jest to, aby Polska stała się ważnym ogniwem w łańcuchu dostaw do samochodów elektrycznych. Mamy kilkanaście firm, które specjalizują się w różnych obszarach – integracji ogniw, recyklingu, odzyskiwaniu pierwiastków ziem rzadkich – niezbędnych do produkcji ogniw. W tym łańcuchu widzimy już nasze przewagi konkurencyjne.
minister przedsiębiorczości i technologii - Jadwiga Emilewicz
Emilewicz podkreśliła, że Polska staje się hubem produkcji baterii elektrycznych. W I kwartale 2019 r. nasz kraj był największym eksporterem akumulatorów litowo-jonowych wśród państw UE. Zwiększał się także eksport pozostałych części do aut elektrycznych i hybrydowych oraz silników benzynowych nowej generacji, w tym silników do pojazdów hybrydowych.
Wzrost eksportu akumulatorów litowo-jonowych to m.in. efekt inwestycji koreańskich firm, które zdecydowały się ulokować swoje fabryki w naszym kraju. To LG Chem, SK Hi-tech Battery Materials Poland sp. z o.o., KET, Foosung, Enchem, Nara Battery Engineering. W sumie to 7 przedsięwzięć o wartości ponad 7 mld zł. Deklarowana przez inwestorów liczba nowych miejsc pracy wynosi ponad 2,1 tys.
Widzimy wiele przestrzeni dla dalszej polsko-koreańskiej współpracy w zakresie rozwoju elektromobilności, która przyniesie obustronne korzyści. Dysponujemy wysoko wykwalifikowaną kadrą oraz szeregiem uczelni prowadzących działalność badawczo-rozwojową. Mamy nie tylko wybitnych informatyków wygrywających międzynarodowe konkursy, ale także doświadczonych inżynierów zajmujących się m.in. mechaniką, czy pracujących w branży chemicznych magazynów energii dla środków transportu. Nasz kraj posiada też silną bazę firm zainteresowanych rozwijaniem produkcji komponentów do ogniw oraz hardware i software do integracji baterii instalowanych w pojazdach elektrycznych.
- Jadwiga Emilewicz
Źródło: Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii