Grupa ZF promuje w Polsce swoją globalną strategię „Next Generation Mobility. NOW”. Posiadamy już wszystkie niezbędne technologie dla pojazdów i koncepcji mobilności nowej generacji – ogłosił dr Andreas Teuner, Wiceprezydent Dywizji ZF Electronics and ADAS podczas konferencji prasowej ZF w Katowicach. Już teraz ZF dysponuje wieloma rozwiązaniami dla zrównoważonej mobilności jutra, które są w produkcji seryjnej lub też są do tego przygotowywane – dodał. Należą do nich modułowe rozwiązania elektromobilności, zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) czy superkomputery ZF ProAI do zautomatyzowanych funkcji jazdy. Niektóre z tych rozwiązań, szczególnie z obszaru systemów wspomagania kierowcy, jest opracowywana w centrach inżynieryjnych ZF w Polsce.
Poza produkcją komponentów dla przemysłu motoryzacyjnego, Grupa ZF od lat inwestuje i rozwija obszar R&D w naszym kraju. Cztery działające w Polsce centra inżynieryjne (w Bielsku- Białej, Częstochowie, Łodzi i Wrocławiu), zatrudniają już ponad 1 500 osób i nadal intensywnie rekrutują, wdrażają nowe technologie i realizują projekty dla coraz większej liczby klientów.
Co więcej, działalność badawczo-rozwojowa Centrum Inżynieryjnego Elektroniki ZF w Częstochowie stała się fundamentem dla powstania nowego Zakładu Elektroniki ZF, w którym są produkowane najbardziej zaawansowane elektroniczne podzespoły wspomagania jazdy, takie jak kamery S-Cam 4.8 oferujące 100-stopniowe pole widzenia. Inwestycja Grupy ZF w tym obszarze ma wynieść ponad 100 mln euro w latach 2017-2025.
Na właśnie zakończonych targach IAA Mobility w Monachium ZF zaprezentowała innowacje, które nadają kierunki rozwoju mobilności jutra, takie jak modułowy zestaw napędowy Modular eDrive Kit czy ZF ProAI – najbardziej elastyczny i wydajny superkomputer dla przemysłu motoryzacyjnego.
Centra Inżynieryjne Elektroniki ZF w Częstochowie i Łodzi zatrudniają obecnie około 700 pracowników. Jako pierwsza, już w 2005 roku, została otwarta lokalizacja w Częstochowie. Kolejna, Łódzka działa od roku 2017. Obie placówki ściśle współpracują ze sobą oraz z innymi jednostkami R&D na świecie w ramach Grupy ZF (m.in. w Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Anglii, Francji, Chinach i Indiach).
Inżynierowie zatrudnieni w Centrach zajmują się projektowaniem, testowaniem i walidacją elektronicznych systemów bezpieczeństwa dla przemysłu samochodowego. Należą do nich pasywne systemy bezpieczeństwa (np. elektroniczny moduł aktywowania poduszki powietrznej czy czujniki przyśpieszenia i ciśnienia), systemy z obszaru ADAS (takie jak detekcja radarowo-wizyjna oraz moduły i komputery sterujące), a także układy kierownicze i hamulcowe (elektryczne wspomaganie kierownicy czy ABS, kontrola trakcji i stabilizacji toru jazdy).
Nasi inżynierowe mają realny wpływ na przyszłość motoryzacji – opracowują i testują produkty, które są wykorzystywane przez producentów samochodów na całym świecie. Zatrudniamy głównie inżynierów elektroników i informatyków oraz absolwentów kierunków pokrewnych z różnym doświadczeniem. Ważne, aby nasi pracownicy prócz kompetencji, mieli także otwarte głowy i chcieli się rozwijać. Z naszej strony dajemy im pełne wsparcie i dostęp do przełomowych technologii.
dyrektor Centrum Inżynieryjnego Elektroniki ZF w Polsce - Rafał Zatorski
Od kilku lat centra inżynieryjne ZF prężnie się rozwijają, intensywnie rekrutują, inwestują w nowe technologie i realizują projekty dla coraz większej liczby produktów i klientów.
Zakład Elektroniki ZF w Częstochowie jest pierwszym projektem ZF typu „Greenfield” w Częstochowie. Na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej powstała nowoczesna fabryka, w której zatrudnienie znalazło już blisko 200 osób. Całość trwającej od 2017 roku inwestycji ZF w budowę, a następnie rozbudowę nowego Zakładu Elektroniki w Częstochowie wyniesie ponad 100 mln Euro do roku 2025.
W połowie 2020 roku w Zakładzie ruszyła produkcja seryjna kamer S-Cam 4.8 oferujących 100-stopniowe pole widzenia, pozwalające rozwijać systemy wspomagania jazdy. Aktualnie trwa rozbudowa – w sierpniu b.r. rozpoczęły się prace budowlane przy nowej hali produkcyjnej. Dzięki nowym inwestycjom, Zakład przygotowuje się do uruchomienia produkcji seryjnej kolejnych elementów wspierających bezpieczeństwo kierowców i pasażerów oraz stanowiących elementy integracji z systemami autonomicznymi: elektroniczne moduły wspomagające prowadzenie pojazdu, kontrolery poduszek powietrznych i radary.
Firma ZF od kilku lat konsekwentnie rozwija technologie dla mobilności nowej generacji. Teraz to procentuje. Na targach IAA nie pokazaliśmy pomysłów na przyszłość, lecz gotowe do produkcji rozwiązania, które nasi klienci mogą zamawiać i które już wkrótce będą wpływać na sposób przemieszczania się ludzi na drogach.
Prezes ZF - Wolf-Henning Scheider
Światowa premiera modułowego zestawu napędowego Modular eDrive Kit podczas Targów IAA pokazała, jak silna jest pozycja firmy ZF w obszarze elektromobilności. Wszystkie nowe e-napędy z Modular eDrive Kit oferują znaczną poprawę efektywności, wagi i wydajności. Zoptymalizowane przekładnie oraz wysoce wydajne koncepcje chłodzenia i smarowania, redukują straty mechaniczne nawet o 70%. Ponadto, do systemu modułowego zostały włączone opatentowane innowacje w zakresie elektroniki mocy. Oznacza to wymierne korzyści dla przemysłu motoryzacyjnego, pozwalające na skrócenie czasu opracowywania nowych napędów elektrycznych nawet o 50%.
Modular eDrive Kit daje też producentom dużą swobodę w ustalaniu priorytetów konstrukcyjnych pomiędzy maksymalnymi osiągami a efektywnością, ponieważ oferuje najszerszy możliwy zakres – od samochodów kompaktowych po segment premium: Możliwe są konfiguracje od 75 do 400 kW mocy i od 350 do 540 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu firma ZF oferuje producentom samochodów podstawę, której potrzebują dla następnej generacji pojazdów akumulatorowo-elektrycznych.
Z kolei wysokowydajny komputer ZF ProAI jest obecnie najbardziej elastycznym i wydajnym superkomputerem dla przemysłu motoryzacyjnego. Jest dostępny w skalowalnych poziomach wydajności od 20 do 1000 TeraOPS. W porównaniu z poprzednią wersją, w ZF ProAI zwiększono wydajność o 66% i obniżono zużycie energii nawet o 70%. Dzięki temu osiągnięto wyjątkową wydajność energetyczną na poziomie trzech TeraOPS na wat.
Równocześnie wszystkie warianty ZF ProAI zostały zaimplementowane na jednolitej platformie o wymiarach zaledwie 24 x 14 x 5 cm. Dzięki temu zajmuje on mniej miejsca niż iPad. ZF ProAI nadaje się do każdego typu pojazdu i do wszystkich poziomów zautomatyzowanej lub autonomicznej jazdy: od poziomu 2 do poziomu 5.
Widowiskowymi lotami Zeppelinem nad południową Polską globalny koncern technologiczny ZF promuje mobilność nowej generacji.
Podniebna podróż Zeppelina ZF w Polsce rozpoczęła się w sobotę 11 września w Katowicach. Tego dnia sterowiec latał również na Gliwicami, a w kolejnych dniach nad Częstochową (12.09), Bielskiem-Białą i Czechowicami-Dziedzicami (14.09). Z kolei w dniach 15-16 września będzie go widać nad Wrocławiem.
W tych właśnie miastach w Polsce firma ZF ma swoje fabryki, centra inżynieryjne oraz centra usług wspólnych. Firma zatrudnia w naszym kraju niemal 10 tysięcy osób, w tym wysoko wyspecjalizowanych inżynierów oraz technologów i jest jednym z największych pracodawców na południu kraju.