Przedstawiciele polskiego rządu twardo sprzeciwili się realizacji założeń unijnych co do zakazu rejestracji aut spalinowych poczynając od roku 2035. Wśród nich znalazła się m.in. Ministra Klimatu i Środowiska, Anna Moskwa, która swój sprzeciw wyraziła na Twitterze.
Polska wyraziła zdecydowany sprzeciw w czasie Rady UE wobec propozycji zakazu rejestracji aut spalinowych od 2035. Na dzisiaj ani rynki ani społeczeństwa nie są gotowe na tą propozycję ani na odpowiedzialną deklarację jakiejkolwiek daty
— Anna Moskwa (@moskwa_anna) June 28, 2022
Przed nią to samo stanowisko zaprezentowali wczoraj Minister Sprawiedliwości Zbigniew Ziobro oraz rzecznik rządu Piotr Müller.
Polski rząd powinien jasno zakomunikować Komisji Europejskiej, że na to nie będzie zgody. Mam nadzieję, że nasz wniosek w tej sprawie zostanie przyjęty ze zrozumieniem i przegłosowany przez cały rząd. Jesteśmy polskimi politykami. Mamy obowiązek myśleć o polskich portfelach i o polskich rodzinach – podkreślił Zbigniew Ziobro podczas wczorajszej konferencji prasowej we Wrocławiu.
Stanowisko polskiego rządu jest negatywne. Premier, wraz z minister Moskwą, prowadzili w ostatnim czasie rozmowy w zakresie budowy koalicji państw przeciwnych temu, między innymi z rządem czeskim – powiedział z kolei rzecznik rządu w TVP Info, którego zdaniem duże nadzieje w zablokowaniu projektu można pokładać w nadchodzącej w następnym półroczu prezydencji czeskiej w Unii Europejskiej.
Jak podał Reuters, pięć państw Unii Europejskiej (Włochy, Portugalia, Słowacja, Bułgaria i Rumunia) zaproponowało ograniczenie emisji dwutlenku węgla o 90% do 2035 roku oraz o 100% do 2040 roku. Cele emisji spalin dla lekkich samochodów dostawczych to 80% do 2035 roku i 100% do 2040 r.
Bruksela podkreśla że data 2035 r. jest kluczowa, ze względu na średnią żywotność nowych samochodów, która wynosi wynosi 15 lat. Według UE przesunięcie terminu uniemożliwiłby osiągnięcie zerowej emisji netto do 2050 r.
8 czerwca br. Parlament Europejski głosował za wyznaczeniem 2035 roku jako daty zakazu sprzedaży nowych samochodów osobowych i dostawczych na terenie Unii Europejskiej. W przyszłym tygodniu ministrowie krajów należących do UE mają uzgodnić wspólne stanowisko w tej sprawie. Dalsze działania będą obejmowały negocjacje z parlamentem UE.
Według Reutersa UE negocjuje kolejne prawo wymagające od krajów zainstalowania milionów ładowarek samochodowych w tej dekadzie.
Źródło: Twitter/Ministerstwo Sprawiedliwości/TVP Info/IBRM Samar