Polska słabo przygotowana na elektromobilność | MOTOFAKTOR

Polska słabo przygotowana na elektromobilność

Jak wynika z nowego raportu Zutobi, Polska jest 8. najgorszym krajem w Europie pod kątem przechodzenia na pełną elektromobilność.

W obliczu nadciągającego zagrożenia zmianami klimatycznymi wiele osób, firm i narodów chce zmniejszyć zużycie paliw kopalnych i ślad węglowy. Jednym ze sposobów, w jaki starają się to osiągnąć, jest uczynienie ruchu drogowego bardziej przyjaznym dla środowiska poprzez przejście na pojazdy elektryczne (EV) zamiast tradycyjnych samochodów napędzanych silnikami spalinowymi napędzanymi benzyną lub olejem napędowym.

 

Wiele krajów wyznaczyło sobie ambitne cele w zakresie pojazdów elektrycznych, na przykład w Wielkiej Brytanii rząd zobowiązuje się do sprzedaży tylko nowych pojazdów elektrycznych od 2030 r. Tymczasem prezydent USA  Joe Biden ogłosił, że chciałby, aby połowa nowych amerykańskich samochodów była w tym samym okresie zasilana prądem.

 

Jednak które kraje są najlepiej przygotowane do przyjęcia pojazdów elektrycznych? Biorąc pod uwagę dane dotyczące wielu różnych czynników, Zutobi udało się ustalić najlepsze kraje w Europie do użytku EV, a także stany w USA i terytoria w Australii. Jeśli chodzi o Stary Kontynent, to TOP 3 prezentuje się następująco:

 

1. Norwegia, całkowity wynik gotowości EV: 8,14/10

 

Krajem najbardziej gotowym na przyjęcie pojazdów elektrycznych jest Norwegia, która osiągnęła wynik 8,14. Norwegia ma najwyższy odsetek pojazdów elektrycznych na świecie, z imponującym 11,83% całej floty pojazdów elektrycznych. A liczba ta szybko rośnie, ponieważ jak dotąd 55% nowych rejestracji samochodów w 2021 r. to pojazdy elektryczne.

 

Co więcej, norwescy stratedzy zapewnili pokrycie 35,79 publicznymi stacjami ładowania na kilometr drogi, aby pomóc ładować wszystkie ich pojazdy elektryczne.

 

2. Wielka Brytania, całkowity wynik gotowości EV: 4,73/10

 

Wielka Brytania jest drugim najbardziej gotowym krajem na pojazdy elektryczne w Europie, choć jej ogólny wynik był nieco gorszy od tego osiągniętego przez Norwegię. Wielka Brytania ma najwięcej wyszukiwań pojazdów elektrycznych na 100 000 osób (139,65), co pokazuje, że istnieje powszechne zainteresowanie posiadaniem pojazdów elektrycznych.

 

3. Niderlandy, całkowity wynik gotowości EV: 4,73/10

 

Następne są Niderlandy z wynikiem 4,73/10, co czyni ją trzecim najbardziej gotowym krajem na pojazdy elektryczne w Europie. Liczba stacji ładowania odzwierciedla determinację Niderlandów, aby przygotować się do pojazdów elektrycznych, ponieważ w całym kraju jest ich 66 665, co odpowiada 21,82 na km drogi. 2,06% wszystkich pojazdów zarejestrowanych w kraju to pojazdy elektryczne, co jest trzecim wynikiem w Europie.

 

Polska zajęła w zestawieniu europejskim 8. miejsce od końca. Co wielu może zaskakiwać, najgorzej przygotowany kraj dla pojazdów elektrycznych, który jako jedyny uzyskał wynik poniżej dwóch punktów (1,49), to… Niemcy!

 

Istnieje 21 krajów, które oferują zachęty do zakupu pojazdu elektrycznego. Dzięki zachętom, takim jak ograniczone opłaty, pomoc w instalacji ładowarek domowych oraz dotacje i pożyczki, nic dziwnego, że średnia UE wynosi 3 259,30 GBP.

 

Chociaż Norwegia zajmuje pierwsze miejsce pod względem innowacji w pojazdach elektrycznych, Niemcy – które są najgorzej przygotowane – mają trzecią najwyższą zachętę do zakupu w Europie – 9000 funtów.

 

Stwierdzono też, że Rumunia oferuje najwyższą kwotę zachęt, oferując oszałamiające 10 000 EUR, tuż za nią plasuje się Chorwacja – 9 200 EUR i Niemcy – 8190 EUR.

 

Niemcy i Norwegia są jedynymi krajami, które mają ponad 300 000 zarejestrowanych pojazdów elektrycznych (odpowiednio 308 139 i 319 540).

Metodologia

  • Większość danych dla krajów UE oraz innych dużych krajów europejskich pochodzi z EAFO.
  • Liczba wyszukiwań pochodzi z danych wyszukiwania Google Keyword Planner w okresie od sierpnia 2020 r. do lipca 2021 r. i odnosi się do tych wyszukiwań.
  • Ceny energii elektrycznej za kWh pochodziły z Numbeo.
  • Następnie przyznano każdemu krajowi znormalizowany wynik z dziesięciu punktów dla każdego czynnika, po czym przyjęto ostateczny średni wynik dla wszystkich czynników, aby ustalić ogólny wynik dla każdego kraju.

 

Źródło: Zutobi

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).