Polska otrzymała po raz pierwszy nagrodę od ETSC w uznaniu zasług w poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Panel ekspertów ETSC wymienił kilka kluczowych elementów decyzji o przyznaniu Polsce tegorocznej nagrody, oprócz znacznego zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych na drogach:
Przyznając Polsce nagrodę ETSC zwróciła uwagę na problem prędkości w Polsce. Obserwowane prędkości pojazdów są wciąż zbyt wysokie. Maksymalna dopuszczalna prędkość 140 km/h na autostradach należy do najwyższych w UE. Polska powinna również rozważyć ograniczenie prędkości do 30 km/h na drogach używanych przez pieszych i rowerzystów w miastach.
W ciągu dziesięciu lat Polska znacznie poprawiła bezpieczeństwo na drogach i dała przykład, jak poważnie traktować ten problem. Podjęto prawdziwe zobowiązanie do wyznaczenia celów, poprawy infrastruktury i wzmocnienia egzekwowania przepisów, które są kluczowymi czynnikami tej imponującej redukcji – powiedział Antonio Avenoso, dyrektor wykonawczy Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu.
Ogłoszenie nagrody dla Polski zbiegła się z publikacją przez ETSC nowej analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego PIN 2023, która pokazuje, że liczba ofiar śmiertelnych na drogach w UE wzrosła w zeszłym roku o 4%, do 20 679. Liczba ta jest nadal o 9% niższa niż w 2019 roku, ostatnim przed pandemią Covid-19, która radykalnie zmieniła natężenie ruchu. ETSC ostrzega jednak, że od 2019 r. potrzebny byłby spadek o 17,2%, aby pozostać na dobrej drodze do osiągnięcia celu UE i ONZ, jakim jest zmniejszenie o połowę liczby ofiar śmiertelnych na drogach do 2030 r.
Pełny raport PIN 2023 jest dostępny TUTAJ.
Źródło: ITS
Zdjęcia: Ministerstwo Infrastruktury