Polska zdobyła nagrodę PIN 2023 od ETSC | MOTOFAKTOR

Polska zdobyła nagrodę PIN 2023 od ETSC

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) przyznała Polsce nagrodę PIN 2023 za osiągnięcia w poprawie bezpieczeństwie ruchu drogowego.

 

 

Polska otrzymała po raz pierwszy nagrodę od ETSC w uznaniu zasług w poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

 

Panel ekspertów ETSC wymienił kilka kluczowych elementów decyzji o przyznaniu Polsce tegorocznej nagrody, oprócz znacznego zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych na drogach:

 

  • kompleksowy Krajowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2021-2030, który wyznacza cele zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych o 50%;
  • zakrojony na szeroką skalę czteroletni Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej;
  • Rozbudowa sieci fotoradarów stacjonarnych i odcinkowych pomiarów prędkości;
  • Wzrost kontroli egzekwowania prawa jazdy pod wpływem alkoholu o średnio 19% każdego roku w latach 2010-2019;
  • Wprowadzenie systemu „korytarzy życia” umożliwiającego pojazdom uprzywilejowanym dojazd do miejsc kolizji na autostradach.

 

Przyznając Polsce nagrodę ETSC zwróciła uwagę na problem prędkości w Polsce. Obserwowane prędkości pojazdów są wciąż zbyt wysokie. Maksymalna dopuszczalna prędkość 140 km/h na autostradach należy do najwyższych w UE. Polska powinna również rozważyć ograniczenie prędkości do 30 km/h na drogach używanych przez pieszych i rowerzystów w miastach.

 

W ciągu dziesięciu lat Polska znacznie poprawiła bezpieczeństwo na drogach i dała przykład, jak poważnie traktować ten problem. Podjęto prawdziwe zobowiązanie do wyznaczenia celów, poprawy infrastruktury i wzmocnienia egzekwowania przepisów, które są kluczowymi czynnikami tej imponującej redukcji – powiedział Antonio Avenoso, dyrektor wykonawczy Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu.

 

Ogłoszenie nagrody dla Polski zbiegła się z publikacją przez ETSC nowej analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego PIN 2023, która pokazuje, że liczba ofiar śmiertelnych na drogach w UE wzrosła w zeszłym roku o 4%, do 20 679. Liczba ta jest nadal o 9% niższa niż w 2019 roku, ostatnim przed pandemią Covid-19, która radykalnie zmieniła natężenie ruchu. ETSC ostrzega jednak, że od 2019 r. potrzebny byłby spadek o 17,2%, aby pozostać na dobrej drodze do osiągnięcia celu UE i ONZ, jakim jest zmniejszenie o połowę liczby ofiar śmiertelnych na drogach do 2030 r.

Pełny raport PIN 2023 jest dostępny TUTAJ.

Źródło: ITS

Zdjęcia: Ministerstwo Infrastruktury

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).