Ennovation Technology to polski startup technologiczny z branży elektromobilności, którego oferta obejmuje między innymi silniki elektryczne, kompletne zespoły napędowe, baterie do pojazdów elektrycznych czy stacje ładowania. Ponadto firma ma doświadczenie w konwersji samochodów spalinowych na elektryczne, integracji komponentów napędowych oraz przeprowadzaniu testów i badań w obszarze elektromobilności. Rozwiązania firmy dostarczane są zarówno na rynek polski, jak i zagraniczny.
Ennovation Technology, jako jedna z dwóch firm, opracowuje również elektryczny samochód dostawczy w ramach konkursu e-Van, zorganizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Firma ma już doświadczenie w zakresie budowy pojazdów. Wśród zrealizowanych przez nią projektów warto wymienić współudział w konstrukcji hybrydowego wojskowego transportera desantowego Taero, dla którego Ennovation Technology dostarczyło baterię trakcyjną, silnik elektryczny oraz sterownik pojazdu. Firma może pochwalić się także pracą nad elektrycznym wozem transportowym eSWT, do wykorzystania w kopalniach.
Foton Motor jest wiodącym producentem pojazdów użytkowych na świecie, wytwarzającym ciężarówki, małe samochody dostawcze, pickupy, autobusy czy maszyny budowlane. Firma skupia się przede wszystkim na rozwiązaniach z zakresu elektromobilności i w jednym ze swoich projektów współpracuje z Ennovation Technology, któremu powierzono przeprowadzenie testów nowych systemów bezpieczeństwa.
W pierwszej kolejności pracę rozpoczęto nad układem utrzymania pasa ruchu oraz systemem awaryjnego hamowania, które od 7 lipca 2024 roku będą obowiązkowym wyposażeniem wszystkich nowych pojazdów osobowych i dostawczych. Polscy inżynierowie z Ennovation Technology byli odpowiedzialni za zbieranie danych, dostosowywanie systemów do lokalnej infrastruktury i kalibrację kamer oraz czujników.
To było pracochłonne i wymagające sporej cierpliwości zadanie. Dwiema ciężarówkami przejechaliśmy ponad 30 000 km po Polsce i zebraliśmy przy tym ogrom danych. Następnie dane te wymagały przetworzenia i dogłębnej analizy, by w końcu mogły być wykorzystane do odpowiedniej kalibracji urządzeń wchodzących w skład testowanych przez nas układów bezpieczeństwa. Włożyliśmy wiele wysiłku w to, by badane systemy jak najlepiej dostosować do lokalnej infrastruktury i zadbaliśmy, by sprawdzały się w zróżnicowanych warunkach pogodowych oraz drogowych. Musieliśmy spełnić unijne przepisy homologacyjne i cały proces przeprowadzić zgodnie z rygorystycznymi wymaganiami.
Dyrektor techniczny z Ennovation Technology - Piotr Lange
Na tym zadania polskiej firmy się nie kończą i możliwe, że będzie ona pracować przy badaniu, testowaniu i integracji kolejnych systemów takich jak monitorowanie martwego pola, adaptacyjny tempomat, system kontroli ciśnienia w oponach, blokada alkoholowa czy systemy informatyczne czuwające nad cyberbezpieczeństwem. To rozwiązania, które obowiązkowo wprowadzane są do nowych pojazdów. Regulacje te mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach i w różnym stopniu obejmują zarówno samochody osobowe, jak i ciężarowe, dostawcze czy autobusy. Wdrożenie każdego z tych systemów wiąże się z licznymi badaniami i testami, ponieważ niedopracowanie tego aspektu może nie tylko nie zmniejszyć liczby wypadków, ale nawet w niektórych sytuacjach stanowić zagrożenie.
Wykonywane przez nas prace badawcze wymagają łączenia kompetencji mechanicznych z informatycznymi i nie jest to proste zadanie. Podjęliśmy się go ze względu na chęć rozwoju zautomatyzowanego transportu i cieszy nas fakt, że mamy realny wpływ na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego w skali globalnej. Dla naszej firmy jest to także okazja, by zdobyć cenne doświadczenie i pokazać innym dużym potencjalnym klientom, że warto współpracować z takimi start-upami jak Ennovation Technology. Ma to swoje bezpośrednie przełożenie na postęp elektromobilności w Polsce. Pozyskane kompetencje wykorzystujemy już w konstrukcji e-Vana, czyli polskiego elektrycznego samochodu dostawczego, a to z pewnością nie jest nasz ostatni duży projekt. Nasze działania aktywizują lokalną branżę pojazdów elektrycznych i przygotowują nas do konkurencji na rynkach międzynarodowych. Mamy satysfakcję, że to właśnie polski startup w tak istotny sposób przyczynia się do rozwoju sektora motoryzacyjnego.
Prezes Ennovation Technology - Mateusz Wach
E-VAN sp. z o.o., na mocy podpisanych umów jest wyłącznym dystrybutorem pojazdów marki FOTON oraz producentem wybranych modeli elektrycznych pojazdów tej marki. Samochody dostawcze Foton eAumark 100% elektryczne o DMC 4,25T stanowią doskonałą alternatywę dla rynku logistyki ostatniej mili oraz usług miejskich, zwłaszcza że mogą one być prowadzone przez kierowców z prawem jazdy kategorii B, bez konieczności montażu tachografu w przypadku przewozu rzeczy w promieniu 100 km od bazy przedsiębiorstwa.
Źródło: Ennovation Technology