Pompy wodne zapewniają cyrkulację płynu chłodzącego w układzie chłodzenia zgodnie z wytycznymi, a tym samym zapobiegają przegrzaniu silnika. Napędzane są przez wał korbowy za pośrednictwem paska klinowego lub paska wielorowkowego, który porusza się na kole pasowym lub amortyzatorze drgań.
Żywotność pomp wodnych w dużym stopniu zależy od jakości chłodziwa, stanu i funkcjonalności zastosowanych agregatów oraz prawidłowego montażu.
Wał pompy wodnej jest napędzany przez koło pasowe. Wykonany jest z wysokiej jakości stali łożyskowej i jest stosowany w wielu pompach jako bieżnia wewnętrzna łożysk tocznych. Obudowy pomp wodnych są optymalnie dopasowane do sił, prędkości i obrotów napędu pasowego.
Pierścienie ślizgowe tworzą rdzeń każdej pompy wodnej; muszą być bardzo wysokiej jakości, aby uniknąć wycieków. Pierścienie ślizgowe DT Spare Parts są wciskane w obudowę pompy wodnej, a specjalnie nałożony uszczelniacz zapobiega odkręcaniu się i poluzowywaniu. Sprężyny dopasowane do uszczelki gwarantują, że podkładki pierścieniowe z węglika krzemu będą wywierać odpowiedni docisk.
Wirniki w pompach wody DT Spare Parts są optymalnie skonstruowane, aby osiągnąć wysoką wydajność przepływu chłodziwa, a tym samym również dobrą sprawność. Wcześniejsze standardowe wirniki żeliwne lub stalowe są w nowoczesnych zastosowaniach zastępowane wirnikami z tworzywa sztucznego (PPX, X-TEL). Mniejszy ciężar tych wirników zapobiega tworzeniu się pustek w płynach (tak zwanej „kawitacji”) i minimalizuje obciążenie łożyska.
Źródło: Diesel Technic