Duże inwestycje na drogach krajowych rozłożone są na lata. I choć każdy z etapów realizacyjnych ma kluczowe znaczenie, to dopiero oddanie do ruchu jest tym momentem, w którym wieloletnia praca zaczyna przekładać się na realną poprawę czasu, komfortu i bezpieczeństwa podróży dla tysięcy kierowców. W 2022 roku planowane jest oddanie do ruchu nieco ponad 345 km nowych dróg krajowych przez GDDKiA.
W przyszłym roku kierowcy otrzymają do dyspozycji kilkaset kilometrów nowych tras. Nowoczesnych i bezpiecznych dróg. Oddawane drogi to zwieńczenie ciężkiej pracy wielu osób i instytucji. Aby mogło do tego dojść, każdą inwestycję trzeba odpowiednio przygotować, uzyskać niezbędne decyzje administracyjne, ogłosić przetarg i wyłonić wykonawcę, a na sam koniec sprawnie i terminowo zrealizować roboty budowlane – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Wspomniane 345 km nowych dróg to kluczowe inwestycje, które pozwolić mają domknąć i uzupełnić ważne ciągi i połączenia drogowe. To m.in. ostatni odcinek A1, od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska, który domknie autostradowe połączenie na osi północ – południe. Dzięki temu autostradą A1 przejdziemy z okolic Gdańska do granicy z Czechami w czasie ok. pięciu godzin z przerwą na odpoczynek.
W 2022 roku ułatwiona ma być podróż drogą ekspresową S7 ze stolicy w kierunku Trójmiasta. Niedawno oddano do ruchu odcinki od Mławy do Pieniek, a w przyszłym roku udostępnione mają być w pełnym przekroju dwa kolejne odcinki: Napierki – Mława i Pieńki – Płońsk. Wyjeżdżający z Warszawy ekspresową S7 na południe również zyskać mają dwa odcinki: Warszawa Lotnisko – Lesznowola i Lesznowola – Tarczyn Północ. Oznacza to, że ekspresową S7 kierowcy będą mogli dojechać od Warszawy do granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego. Z kolei w woj. małopolskim połączone mają być tunelem funkcjonujące odcinki S7 pomiędzy Lubniem i Rabką Zdrój.
Nowy rok to również domknięcie ekspresowego połączenia między Lublinem a Rzeszowem. Via Carpatia na terenie Polski wydłużyć ma się o ponad 28 km, a jadący z północy kraju w Bieszczady zyskać mają komfortowe połączenie dzięki oddawanym dwóm odcinkom S19: Niedrzwica Duża – Kraśnik i Zdziary – Rudnik nad Sanem.
Rok 2022 to również nowe kilometry trasy Via Baltica w naszym kraju. Nowe odcinki S61 pojawić mają się w woj. podlaskim i warmińsko-mazurskim, przedłużając obecnie funkcjonujące. Oddane do ruchu mają być odcinek Łomża Południe – Łomża Zachód ze zjazdem na DK61, Szczuczyn – Ełk Południe oraz odcinek od końca obwodnicy Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku.
Połączone mają być autostrada A1 w Nowych Marzach z Bydgoszczą, Poznaniem i Wrocławiem poprzez drogę ekspresową S5. Ułatwione ma być także ominięcie zatłoczonej trasy od obwodnicy Trójmiasta za Wejherowo, przez oddanie do ruchu trzy odcinki S6, Bożepole Wielkie – Gdynia Wielki Kack. Kierowcy skorzystać mają też z nowej jezdni na pierwszym z czterech odcinków A18. Wydłużony ma być odcinek Zachodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu S14, Wschodniej Obwodnicy Warszawy w ciągu S17 oraz zakończone prace na przygranicznym odcinku S3 Kamienna Góra – Lubawka.
Oddane do ruchu ma być też kilka obwodnic, które wyprowadzą ruch tranzytowy z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększyć ma się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców m.in. w Iłży (woj. mazowieckie), Nowym Mieście Lubawskim czy Smolajnach (obie woj. warmińsko-mazurskie).
W 2022 r. planowane jest oddanie łącznie ponad 345 km nowych dróg:
około 46 km autostrad:
około 253 km dróg ekspresowych:
oraz około 46 km pozostałych dróg krajowych:
Źródło: GDDKiA