Układ klimatyzacji w „tradycyjnych” samochodach tj. zasilanych silnikami spalinowymi odgrywa dość podstawową rolę, a mianowicie ma zapewnić komfort podróżowania poprzez absorbowanie ciepła z przestrzeni pasażerskiej (czasem jest on również wykorzystywany w układzie ogrzewania, w zależności od rozwiązań producenta). Z reguły jego awaria (w zależności od usterki) nie wpływa na poprawność pracy silnika, a co za tym idzie, mimo jego awarii mamy możliwość kontynuowania jazdy (choć oczywiście w mniej komfortowych warunkach).
W przypadku samochodów zasilanych wysokim napięciem sytuacja wygląda zgoła inaczej, ponieważ układ klimatyzacji jest bardzo często ściśle powiązany z układem chłodzenia baterii wysokiego napięcia. Awaria układu klimatyzacji prowadzi do przejścia układu wysokiego napięcia w tryb awaryjny (w celu zredukowania mocy baterii), a w niektórych sytuacjach do samoczynnego wyłączenia układu celem ochrony baterii przed przegrzaniem. Konsekwencją takiej sytuacji, jest brak możliwości kontynuowania dalszej jazdy.
Dlatego tym ważniejsze staje się regularne i prawidłowe serwisowanie układu klimatyzacji.
Obsługę układu klimatyzacji w samochodach hybrydowych i elektrycznych należy przeprowadzać ze szczególną starannością, z zachowaniem wszelkich zasad związanych z bezpieczeństwem pracy pod wysokim napięciem.
W przypadku obsługi układu klimatyzacji w samochodach hybrydowych i elektrycznych samo przestrzeganie procedur bezpieczeństwa to nie wszystko, poza nimi należy bezwzględnie pamiętać o równie ważnym aspekcie, a mianowicie o stosowaniu odpowiedniego oleju sprężarkowego.
Najczęściej stosowanym olejem w układach klimatyzacji jest olej PAG (oparty na poliglikolu alkilenowym), o różnych klasach lepkości (ISO46, ISO100, ISO150), natomiast w przypadku samochodów zasilanych wysokim napięciem zdecydowanie częściej spotkać możemy olej POE (olej poliestrowy lub olej na bazie estrów), który charakteryzuje się brakiem przewodzenia prądu.
Należy bezwzględnie unikać mieszania tych olejów, zmieszanie oleju POE z olejem PAG prowadzi do utraty właściwości nie przewodzenia prądu przez olej POE, co stwarza ryzyko zagrożenia elektrycznego (w przypadku uszkodzenia izolacji elektrycznej w kompresorze, prąd popłynie poprzez obudowę sprężarki do bloku silnika oraz nadwozia). Ponadto oleje te nie łączą się ze sobą, co z kolei zaburza proces odpowiedniego smarowania kompresora, w efekcie prowadząc do jego uszkodzenia.
Dlatego tak bardzo ważne jest, aby odpowiednio przygotować stację obsługi układu klimatyzacji, zawsze musimy mieć pewność, że w maszynie jest dedykowany olej i że nie doszło do zmieszania go z innym olejem.
Przed przystąpieniem do obsługi układu klimatyzacji bezwzględnie należy zweryfikować rodzaj oleju, jaki został zastosowany przez producenta samochodu (informacje te bardzo często możemy znaleźć na tabliczce znamionowej bądź w specyfikacji technicznej producenta).
Nie zapomnij odwiedzić kanału NRF na YouTube, gdzie dowiesz się m.in. jak przygotować samochód elektryczny do serwisu!
Artykuł sponsorowany przez NRF