Rada i Parlament Europejski uzgodnili rozszerzenie zakresu stosowania rozporządzenia, tak by niemal wszystkie nowe pojazdy ciężkie, które mają certyfikowaną wartość emisji CO₂ (w tym mniejsze ciężarówki, autobusy miejskie, autokary i przyczepy), podlegały celom redukcyjnym.
Zwolnieni z docelowych poziomów redukcji emisji CO₂ określonych w rozporządzeniu będą:
Zgodnie ze wstępnym porozumieniem zakres stosowania rozporządzenia obejmie także, na późniejszym etapie (2035 r.), pojazdy specjalistyczne, takie jak śmieciarki, wywrotki lub mieszalniki do betonu. Poza tym Komisja Europejska przeanalizuje, czy rozporządzenie ma dotyczyć również małych samochodów ciężarowych (o masie poniżej 5 t).
Wstępne porozumienie objęło też kwestię pojazdów zmodernizowanych, czyli pojazdów konwencjonalnych przerobionych na pojazdy bezemisyjne. Zezwolono na przenoszenie takich pojazdów między producentami. Rada i PE zlecą Komisji sprawdzenie do 2025 r., czy należy ułatwić – w drodze ujednolicenia zasad homologacji – wprowadzanie na rynek zmodernizowanych pojazdów ciężkich.
Zgodnie z unijnymi celami klimatycznymi UE na 2030 r. i później Rada i Parlament utrzymały zaproponowane przez Komisję poziomy docelowe na 2030 r. (45%), 2035 r. (65%) i 2040 r. (90%). Wcześniej ustalony w obowiązującym rozporządzeniu poziom redukcji na 2025 r. (15%) został utrzymany. Poziomy te dotyczą samochodów ciężarowych powyżej 7,5 t i autokarów.
W odniesieniu do przyczep poziom docelowy wyniesie 7,5%, a do naczep – 10%. Wprowadzono też definicję e-przyczep, chcąc zagwarantować pewność prawa i dostosować obowiązujące rozporządzenie do postępu technicznego dotyczącego tego nowego rodzaju przyczep.
Proponowana zmiana wprowadza cel zakładający osiągnięcie do 2035 r. przez autobusy miejskie 100-procentowej bezemisyjności. Najbliższy cel – do 2030 r. – wynosi natomiast 90%. Uzgodniono, że ten poziom nie będzie dotyczył autobusów międzymiastowych.
Skuteczność i wpływ zmienionego rozporządzenia na poziomy docelowe emisji CO2 zostaną poddane przez Komisję Europejską przeglądowi w 2027 r. Komisja będzie musiała m.in. zbadać, czy da się przygotować wspólną metodę oceny i raportowania pełnego cyklu emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich. Będzie też musiała ocenić rolę współczynnika korygującego dwutlenku węgla w przechodzeniu na mobilność bezemisyjną w sektorze pojazdów ciężkich. Przegląd obejmie również rolę metody rejestrowania pojazdów ciężkich napędzanych wyłącznie paliwami niepowodującymi emisji CO2.
Wstępne porozumienie zostanie teraz przekazane do zatwierdzenia przedstawicielom państw członkowskich w Radzie i Komisji Środowiska w Parlamencie Europejskim. Po zatwierdzeniu, aby wejść w życie, przepisy muszą zostać formalnie przyjęte przez obie instytucje, a następnie opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE.
Źródło: Rada UE