Opony są jedynym punktem styku pojazdu z nawierzchnią. Jeśli wszystko idzie zgodnie z planem, znajdują się one w stałym kontakcie z jezdnią. Niestety ogumienie od czasu do czasu może stracić poziom przyczepności, co prowadzi do uślizgu koła. Taka sytuacja jest przyczyną utraty panowania nad zestawem pojazdów.
Wielokrotnie podczas sprawozdania z wypadku drogowego funkcjonariusze podkreślają, że przyczyną kolizji było niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze. Z dużym prawdopodobieństwem kierowca jechał powyżej możliwości opon lub zawieszenia swojego samochodu. Mógł on też błędnie ocenić przebieg zakrętu, odległość lub poziom przyczepności nawierzchni. Z takimi wyzwaniami mierzą się również kierowcy jadący z przyczepami.
Jazda po drodze zestawem pojazdów, jakim jest auto z przyczepą, wiąże się z większym poczuciem odpowiedzialności za siebie i innych uczestników ruchu drogowego. Kierowca musi zwracać baczniejszą uwagę na:
Najczęstsze przyczyny poślizgu przyczepy na jezdni wiążą się bezpośrednio lub pośrednio z wymienionymi powyżej aspektami. Zdarza się również, że utrata przyczepności przyczepki związana jest z jej złym stanem technicznym.
Obowiązkiem każdego kierowcy jest zachowanie szczególnej ostrożności i ciągła obserwacja sytuacji na drodze, a także aktywne reagowanie na to, co dzieje się z pojazdem, którym jedziemy.
W sytuacjach awaryjnych bardzo ważny jest czas rekcji i właściwe decyzje. Złym doradcą jest nadmierna panika. Dlatego, jeśli wyczujemy, że z naszym zestawem pojazdów coś jest nie tak, koniecznie należy zachować spokój. Uślizg naczepy najlepiej zneutralizować przez płynne przyspieszenie. W tym czasie trzeba spokojnie operować kierownicą i jeśli pozwala na to sytuacja na drodze nie dotykać pedału hamulca.
W związku z tym, że podczas poślizgu przyczepy konieczne jest przyspieszenie, warto jechać poniżej obowiązujących limitów prędkości, żeby pomimo awaryjnej sytuacji poruszać się w ramach ograniczenia szybkości. Gdy zestaw pojazdów odzyska stabilność, możemy zwolnić i wrócić do spokojnego kontynuowania podróży.
Przed wyruszeniem w drogę z przyczepą musimy pamiętać o kilku bardzo ważnych elementach. Po pierwsze należy sprawdzić, czy wszystkie elementy haka holowniczego i gniazda elektrycznego wyglądają na sprawne. Po drugie wypada ocenić stan techniczny samej przyczepki. Sprawdzić ciśnienie w oponach, wysokość bieżnika, rodzaj założonej na obręcze mieszanki, a także światła po podłączeniu PIN-u do gniazda elektrycznego.
Po trzecie zgodne z zasadami rozłożenie ładunku na powierzchni przyczepki oraz zabezpieczenie go stosownymi do okoliczności pasami pomaga zachować stabilność przyczepki nawet na mocno nierównej i śliskiej drodze.
Źródło: Steinhof