Przeciwnicy samochodów elektrycznych często przytaczają argumenty, że akumulatory są produkowane w sposób nieekologiczny, zużyte zanieczyszczają środowisko, a jako element pojazdu zagrażają bezpieczeństwu – w najnowszym odcinku podcastu możemy dowiedzieć się czy to prawda, czy mit.
Samochody elektryczne są uznawane są za klucz do bardziej zrównoważonej mobilności. Aby tak faktycznie było, branża dąży do obniżenia emisji podczas całego cyklu ich produkcji, a także do efektywnego recyklingu.
Pierwszym kamieniem milowym na drodze do całkowicie ekologicznych samochodów jest obniżenie emisji związanej z produkcją akumulatorów. Producenci samochodów pracują nad tym zagadnieniem, zwiększając wydajność produkcji w fabrykach, z których wiele będzie zasilanych energią odnawialną.
Czym różni się bateria od akumulatora? Czy produkcja akumulatorów litowo-jonowych rzeczywiście jest szkodliwa dla środowiska? Jaka jest trwałość stosowanych obecnie akumulatorów litowo-jonowych? Co dzieje się ze zużytymi akumulatorami? Czy da się je poddać recyclingowi i w jakim stopniu? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań, znajdziecie w najnowszym odcinku podcastu Volkswagena „Elektrycznie Tematyczni”.
Obudowę akumulatora Volkswagenów ID.3 i ID.4 tworzy lekka, szkieletowa aluminiowa konstrukcja. Jest ona przykręcona do karoserii zwiększając w ten sposób jej sztywność. Wewnątrz obudowy znajdują się moduły akumulatora, z których każdy składa się z 24 ogniw kieszeniowych. Akumulatory mają wysokość 14 cm i szerokość 145 cm. Ich długość wynosi 144 cm (np. w ID.3 Pro Performance) lub 182 cm (np. w ID.3 Pro S). W mniejszych akumulatorach znajduje się 9 modułów umieszczonych w obudowie składającej się z 10 przegród; większy akumulator zawiera 12 modułów wypełniających obudowę z 12 przegrodami. Jego masa wynosi 495 kg.
Właściwą temperaturę modułów akumulatora zapewniają obudowy z kanalikami systemu chłodzącego wodą, kompresor i podgrzewacz elektryczny. System zarządzania temperaturą skonstruowano w taki sposób, żeby w każdej sytuacji zapewniał akumulatorowi możliwie najlepszą temperaturę pracy. Jest to ważne ze względu na sposób oddawania energii, możliwość szybkiego ładowania akumulatora prądem stałym oraz ze względu na jego trwałość. Volkswagen gwarantuje, że po ośmiu latach eksploatacji lub po przejechaniu 160 000 km akumulator zachowa co najmniej 70% swojej pierwotnej pojemności.
Źródło: Volkswagen