Cóż, jest to dźwięk emitowany przez hamulce i może stanowić on jeden z pierwszych objawów zwiastujących problemy z układem hamulcowym waszego pojazdu. Jest to też jedna z najczęstszych przyczyn, z powodu której klienci ponownie odwiedzają warsztat. Poniżej przyjrzymy się problemowi hałasu emitowanego przez hamulce, przyczynom jego powstawania oraz sposobom na zlikwidowanie tego zjawiska.
Zacznijmy od podstaw. Mówiąc prostymi słowami dźwięk to wibracje. Dźwięki takie jak śpiew ptaków, czy brzmienie gitary akustycznej lub uderzenie pioruna, to wibracje, które wprowadzają otaczające powietrze w ruch, tworząc falę dźwiękową. Wysokość dźwięku określa zarówno ilość jak i szybkość wibracji.
Sytuacja wygląda podobnie w przypadku hałasu emitowanego przez hamulce. Wszystkie elementy układu hamulcowego wibrują w pewnym stopniu, tworząc dźwięk. W większości przypadków dźwięk ten jest niesłyszalny dla ludzkiego ucha. Gdy częstotliwość wibracji się nasila, tarcza lub klocek hamulcowy zachowują się jak głośnik, wzmacniając dźwięk i czyniąc wibrację słyszalną. Skutek? Hamulce emitują charakterystyczny hałas.
Dźwięk emitowany przez hamulce może wynikać z różnych przyczyn związanych z elementami układu hamulcowego lub montażem. Nadmierna korozja, wykrzywione sworznie ustalające, częściowo zatarte zaciski hamulcowe, nagromadzony brud lub pył hamulcowy, nadmiernie bicie, odchylenia w grubości tarczy hamulcowej (DTV), czy zużyte tarcze hamulcowe – wszystkie te elementy powodują wibracje pomiędzy tarczą a klockiem hamulcowym, tworząc hałas. Podczas, gdy najczęstszą przyczyną jest układ hamulcowy, hałas może być także emitowany podczas hamowania w wyniku zużycia innych elementów, układu kierowniczego, silnika lub napędu.
Tak, to prawda! Istnieją różne rodzaje hałasu emitowanego przez hamulce. Wszystkie określa się za pomocą częstotliwości wibracji. Na przykład wibracje o niskiej częstotliwości mogą brzmieć jak jęczenie, podczas gdy wibracje o wysokiej częstotliwości przypominają bardziej pisk. Powszechne rodzaje hałasu emitowanego przez hamulce można podsumować następująco:
Poza rodzajami wskazanymi powyżej, hałas może brzmieć również jak zgrzytanie, które zwykle spowodowane jest całkowitym zużyciem materiału ciernego (klocki i tarcze trą bezpośrednio metalem o metal), jak również skrobanie, które może oznaczać obecność ciała obcego znajdującego się pomiędzy powierzchnią klocka a tarczy hamulcowej.
Dobrą praktyką jest sprawdzenie całego układu hamulcowego, zwłaszcza klocków hamulcowych, gdyż są one zwykle punktem odniesienia czy w układzie dzieje się coś złego. Na przykład stożkowe zużycie klocków może sugerować niesprawny zacisk hamulcowy. Uszkodzona płyta tylna klocka hamulcowego oznacza, że w trakcie montażu najprawdopodobniej użyto nadmiernej siły. Podobnie odchylenia w grubości tarczy są pewnym znakiem wibracji hamulców. Inne oznaki, których należy szukać obejmują nierównomierne zużycie klocków, wyciek płynu hamulcowego, uszkodzenie tłoka lub kleista powierzchnia prowadnic zacisku.
Wibracje hamulców można praktycznie wyeliminować, postępując zgodnie z kilkoma prostymi zasadami:
Oczywiście najlepszym sposobem na zapobieganie emitowanym przez hamulce hałasom jest używanie wyłącznie klocków hamulcowych o jakości OE – klocki niskiej jakości są jedną z głównych przyczyn hałasu. W ostatnich latach zapotrzebowanie na wyższe osiągi i mniejszą masę nowoczesnych samochodów doprowadziło do zmian materiałowych i zwiększenia wykorzystania dodatkowych sposobów przeciwdziałania drganiom.
W przeciwieństwie do innych producentów części zamiennych, każdy rodzaj klocków hamulcowych Delphi Technologies wyprodukowany jest zgodnie z technologią OE. Trzymilimetrowa warstwa podkładowa modyfikowanego materiału ciernego pochłaniającego dźwięk zapewnia 83 proc. mniej przypadków występowania hałasu powyżej 70db, jak również działa jako izolacja cieplna i zwiększa wytrzymałość klocków.
Klocki hamulcowe Delphi Technologies charakteryzują skosy i podkładki o właściwościach i jakości OE. Dopasowane zgodnie z OE, podkładki Delphi Technologies są wielowarstwowe z materiałami o zróżnicowanej skali tłumienia. Warstwy te są odpowiednio korygowane przez inżynierów, by nadać im jak najwyższą jakość. Materiały są starannie dobierane i łączone mechanicznie, przytwierdzane oraz/lub przyklejane na gorąco, by uzyskać jak najwyższe właściwości tłumienia hałasu.
Strona www: https://www.delphiautoparts.com/pl/pl-homepage
Facebook fanpage: https://www.facebook.com/delphitech/