Problemy montażowe z siłownikiem sprzęgła w samochodach grupy VW | MOTOFAKTOR

Problemy montażowe z siłownikiem sprzęgła w samochodach grupy VW

Problemy montażowe z siłownikiem sprzęgła są łatwe do wyeliminowania, jeśli zastosujemy się do ogólnych zasad mechaniki.

Pomimo licznych szkoleń, jeszcze czasami pojawiają się problemy ze sprzęgłami w popularnych samochodach z grupy VW, np. w pojazdach VW Passat , Skoda Octavia, Audi A3, wyposażonych w silniki 1,9 TDI, 2,0 TDI, 1,8 TFSI . Problem nie pojawia się po wymianie podczas eksploatacji, tylko występuje już podczas prac warsztatowych.

 

Montaż koła zamachowego, tarczy, czy docisku sprzęgła generalnie nie stwarza problemu. Trudności występują przy wymianie i montażu siłownika sprzęgła (popularnie zwanego wysprzęglikiem hydraulicznym) o numerze referencyjnym 510 0177 10 [zdj. 1]. Trudność wynika między innymi ze specjalnej procedury odpowietrzenia układu sterowania sprzęgłem. Występują problemy, jak przy wymianie innych siłowników o zbliżonej konstrukcji tj. pęknięcia korpusu w miejscach mocowania tego elementu do skrzyni biegów.

 

Takie pęknięcia są następstwem zastosowania śruby lub podkładki pod śrubę o średnicy mniejszej niż otwór w korpusie, ponadto tego typu uszkodzenie jest skutkiem zastosowania momentu dokręcenia większego niż zalecany konstrukcyjnie. Podobne uszkodzenie może być spowodowane nierównomiernym dokręceniem pomiędzy trzema punktami mocowania, pozostawieniem zabrudzeń na powierzchni skrzyni biegów w miejscu przylegania siłownika – przekoszenie się siłownika – powstaniem naprężeń i pęknięciem jednego z trzech punktów mocowania [zdj.2] .

 

Powyższe problemy są łatwe do wyeliminowania, jeśli zastosujemy się do ogólnych zasad mechaniki.

 

Natomiast jest jeszcze jedno uszkodzenie wynikające ze sposobu odpowietrzenia, wymagające zastosowania się do specjalnej procedury (numer procedury LuK0070), która różni się od tych stosowanych dla innych siłowników. Procedura ta została zamieszczona w informacji serwisowej opracowanej przez Schaeffler i dostępnej w katalogu części jak i na portalu REPXPERT.

 

Prawidłowy sposób odpowietrzenia układu wymaga zastosowania przyrządu do napełniania i odpowietrzania układów hydraulicznych (hamulcowych, sprzęgła), zasysającego płyn od strony siłownika.

 

Po napełnieniu zbiorniczka płynem hamulcowym oraz podłączeniu przyrządu do odpowietrznika , ustawiamy ciśnienie robocze na wartość 2,0 bar i ustawiamy pedał hamulca w maksymalnym górnym położeniu.

 

Następnie odkręcamy śrubę odpowietrznika o około ¼ obrotu i czekamy aż w zbiorniku przyrządu (bańce) będzie 100 cm³ płynu.

 

Przy otwartym odpowietrzniku, raptownie (szybko) przemieszczamy ręcznie pedał sprzęgła od skrajnie dolnego do skrajnie górnego poleżenia. Tę operację wykonujemy 15 – 20 razy, w tempie 2 razy na sekundę. Po zakręceniu odpowietrznika i odłączeniu przyrządu należy łagodnie nacisnąć pedał 10 razy w celu sprawdzenia poprawności działania.

 

Jeśli nie zastosujemy się do tej procedury, układ nie będzie odpowietrzony, a siłownik może ulec uszkodzeniu (może pęknąć korpus lub tłoczek wypadnie z cylindra roboczego) .

zdj.1 - wysprzęglik hydrauliczny 510 01 77 10
zdj.2 - otwór montażowy wysprzęglika hydraulicznego

Artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).