Produkcja części i akcesoriów siłą napędową polskiej motoryzacji | MOTOFAKTOR

Produkcja części i akcesoriów siłą napędową polskiej motoryzacji

Wartość produkcji części i akcesoriów motoryzacyjnych w 2017 r. to 84,3 mld zł - o 7,1 mld zł więcej niż rok wcześniej.

To aż 57 proc. wartości produkcji całego sektora motoryzacyjnego w Polsce.

 

Motoryzacja jest największą i najbardziej produktywną gałęzią polskiej gospodarki, odpowiadającą za około 8 proc. krajowego PKB. Ogromny wpływ na ten wynik mają niezależni producenci części i akcesoriów, którzy w 2017 roku zatrudniali 147,4 tys. osób, co stanowi blisko 80 proc. miejsc pracy w całym przemyśle motoryzacyjnym.

 

W 2017 roku wartość produkcji sprzedanej polskiego przemysłu motoryzacyjnego wyniosła ponad 145,1 mld złotych, z czego 84,3 mld złotych to wartość produkcji sprzedanej samego sektora produkcji części i akcesoriów do pojazdów samochodowych (77,2 mld zł w 2016 r.), a szacowana wartość eksportu części i akcesoriów wyniosła 48,9 mld zł (44,8 mld zł w 2016 r.). Należy tu dodać, że Polska zajmuje 10 miejsce na liście największych eksporterów części motoryzacyjnych na świecie.

Polska jest zagłębiem produkcji części motoryzacyjnych w Europie. Doskonale rozwinięte zaplecze produkcyjne, dobra infrastruktura, wykwalifikowane kadry, a także atrakcyjna lokalizacja sprawiają, że polski potencjał jest doceniany również przez zagraniczne firmy wchodzące na nasz rynek.

prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych - Alfred Franke

 

Motoryzacja to nie tylko produkcja, lecz również dystrybucja części motoryzacyjnych. W Polsce obecnie działa blisko 1200 punktów hurtowej sprzedaży części do samochodów osobowych i pojazdów ciężarowych. Łączne przychody największych dystrybutorów części w segmencie osobowym i ciężarowym wyniosły w 2017 r. 14 mld złotych. Polscy dystrybutorzy części motoryzacyjnych tworzą 32 tys. miejsc pracy w kilkudziesięciu centrach dystrybucji oraz lokalnych filiach. Najwięksi dystrybutorzy magazynują nawet po 250 tys. rodzajów części zamiennych.

Polscy dystrybutorzy prężnie rozwijają sieci dystrybucyjne, gwarantując tym samym dostępność części we wszystkich zakątkach kraju, jak również budują silne sieci dystrybucyjne w krajach Środkowej Europy. To z kolei przekłada się na sprawniejsze funkcjonowanie warsztatów motoryzacyjnych, które mogą skuteczniej eliminować usterki w pojazdach klientów powierzających im swoje pojazdy.

- Alfred Franke

 

Na blisko 20 tys. szacuje się liczbę warsztatów niezależnych zajmujących się naprawami pojazdów osobowych i pojazdów ciężarowych. W sektorze napraw pojazdów zatrudnionych jest aż 115 tys. osób.

 

Podczas XIII Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, który odbędzie się 7 i 8 listopada w Warszawie pełnego podsumowania rynku części motoryzacyjnych w Europie Środkowej i Polsce dokonają Prezes SDCM Alfred Franke oraz Konsultant Frost&Sullivan Ivan Kondratenko. To największa tego typu impreza branży motoryzacyjnej w Polsce, na której pojawiają się najważniejsi reprezentanci branży motoryzacyjnej, przedstawiciele środowisk naukowych i politycy. Odbędzie się 20 sesji tematycznych, podczas których uczestnicy rozmawiać będą między innymi o najważniejszych trendach w branży, potencjale polskich producentów części, rosnącej roli kobiet w branży oraz wpływie nowych technologii na rynek i Brexicie. W poprzedniej edycji Kongresu udział wzięło blisko 800 osób, a na ten rok organizatorzy zapowiadają jeszcze większą frekwencję. Szczegółowy program wydarzenia na stronie: https://moto-konferencja.pl/.

 

Źródło: SDCM

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).