Samochodowy skok z 80 metrów na plac przed Spodkiem, idealny warsztat w samym centrum Katowic, darmowe skoki na bungee, ekstremalne przejazdy, wyjątkowa rywalizacja mechaników, a wszystko to podlane sporą dawką benzyny i motoryzacyjnej pasji – tak można podsumować ProfiAuto Show 2019. Na ponad 20 000 m2 ofertę prezentowały najważniejsze światowe marki z branży automotive.
Ekstremalne emocje na ProfiAuto Show 2019 to także m.in. jazda 9-konnymi gokartami Caroli Stinger na torze o powierzchni blisko 1500 m², przejażdżka zbudowanym specjalnie dla ProfiAuto twin carem – samochodem z dwoma silnikami, trójkołowcem prowadzonym przez profesjonalnego kierowcę, czy drift w 500-konnym BMW. Skoki adrenaliny gwarantowane także podczas oglądania spektakularnych pokazów, m.in. mistrzów Polski w motocyklowym trialu.
Wśród 150 wystawców byli zarówno producenci części motoryzacyjnych, akcesoriów oraz wyposażenia warsztatowego, jak i dealerzy samochodowi. Przygotowali stoiska pełne nowinek technologicznych, gadżetów, gier, zabaw. Wśród atrakcji był m.in. motocykl żużlowy Tomasza Golloba czy prezentacja samochodu Kajetana Kajetanowicza.
Partnerem relacji Motofaktor.pl z targów ProfiAuto Show 2019 jest firma NTN-SNR, dlatego to właśnie od stoiska tej marki rozpoczynamy prezentację wystawców (dalej ułożonych alfabetycznie). Relacja będzie jeszcze uzupełniana.
Na obszernym stoisku firmy NTN-SNR nie brakowało nowości. Jak zawsze ogromną popularnością cieszyły się także szkolenia prowadzone na żywo. „Tegoroczna nowość to łańcuchowe zestawy rozrządu – 22 nowe referencje do najbardziej popularnych silników z rozrządem łańcuchowym, m.in. do silnika 1.6 HDi 1,6 – nie wszyscy wiedzą, że taki łańcuch z napinaczem hydraulicznym istnieje. Ponadto do silnika 1.3 JTD oraz najbardziej popularnego 1,2 TSI Volkswagena” – mówił Jacek Dziadkowiec z firmy NTN-SNR.
„Chcemy także coraz mocniej i coraz szerzej pokazywać to, co jest naszą domeną, czyli łożyska w różnej postaci. Staramy się je pokazać najlepiej jak to możliwe. Na stoisku mamy nowy eksponat – jest to skrzynia biegów z Nissana Qashqai, gdzie pokazujemy niemal wszystkie łożyska. Prezentujemy także półosie firmy NTN, produkowane w naszej fabryce we Francji w Le Mans” – wyjaśniał Jacek Dziadkowiec.
Podczas targów ProfiAuto Show 2019 na stoisku NTN-SNR odbywały się szkolenia z następujących zagadnień:
Firma NTN-SNR jest dziś jednym z liderów rynku części zamiennych do samochodów osobowych i jednocześnie jednym z największych producentów części oryginalnych. Oferuje części zamienne do samochodów osobowych, wraz z asortymentem w trzech kategoriach: zawieszenie, jednostka napędowa oraz układ przeniesienia napędu.
NTN-SNR zatrudnia 23 360 pracowników i posiada 71 zakładów produkcyjnych oraz 108 przedstawicielstw handlowych na całym świecie. Firma może pochwalić się bogatą ofertą części do zawieszenia, silników i napędów. W fabrykach NTN-SNR, zlokalizowanych na 5 kontynentach, każdego dnia produkowanych jest ponad 100 tys. części. Firma oferuje szeroki zakres produktów dla pojazdów takich marek jak m.in.: Renault, Mercedes-Benz, Mini, Jeep, Opel, Nissan, Suzuki, Toyota, Dacia, Fiat, Alfa Romeo, Honda, Volkswagen, Ford, Land Rover, Volvo, BMW, Lotus.
Firma Arnott zaprezentowała się na większym stoisku niż rok temu. Pozwoliło to na lepszą prezentację oferty produktowej, z której wyróżniały się m.in. sprężyna do Porsche Panamery 970 i amortyzator do Mercedesa W212. „To wszystko jest tłem do tego, co chcemy przekazać naszym klientom, czyli żeby mechanicy nie bali się serwisowania zawieszeń pneumatycznych, dlatego że jest ono tak samo proste jak inne zawieszenia. Czasami nawet prostsze, ponieważ wymiana miecha jest łatwiejsza niż wymiana sprężyny, a mechanicy wciąż się tego boją i tracą przez to klientów” – mówił Bartosz Sieradzki, CEEU Area Manager w firmie Arnott. Dodatkowo na makiecie zaprezentowany został proces regeneracji amortyzatora poczynając od rdzenia, przez wyczyszczony rdzeń, nabity, pomalowany, uzbrojony w całą elektrykę i w końcu wyposażony w miech.
Na tegorocznych targach ProfiAuto Show, spółka AS-PL zaprezentowała nowy projekt stoiska, na którym uczestnicy targów mieli okazję zobaczyć obrotowy przekrój alternatora. Na gości stoiska czekało również wiele atrakcji. Był to m.in. miniaturowy tor wyścigowy, którego pojazdy napędzane były siłą ludzkich mięśni. Uczestnicy musieli wykazać się sprawnością fizyczną w celu wytworzenia energii podczas pedałowania rowerem. Dodatkowo przygotowany został quiz z zakresu wiedzy motoryzacyjnej. W puli ponad 200 nagród przygotowanych dla zwycięzców znajdywały się m.in. torby sportowe, dmuchane leżaki (lazy bag) i głośniki bluetooth.
„Jeżeli chodzi o nowości produktowe to w ostatnim czasie odeszliśmy nieco od formuły bezpośredniego pokazywania produktów podczas imprez wystawienniczych, byłoby to dla nas szczególnie trudne zwłaszcza, gdy każdego miesiąca pojawia się ponad 80 nowych produktów w naszej ofercie. Głównym elementem, który staramy się umacniać w świadomości klientów to strona wizerunkowa firmy, gdyż firma dynamicznie się rozwija zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym” – powiedział Robert Snider, Dyrektor Marketingu w AS-PL.
Tak jak w ubiegłych latach podstawę tegorocznej ekspozycji na stoisku firmy BorgWarner stanowiły turbosprężarki (w tym turbosprężarka o zmiennej geometrii stosowana w silnikach samochodów osobowych), zawory EGR oraz termostaty układów chłodzenia. Pozornie nic nowego w porównaniu z tym, co widzieliśmy już w ubiegłym roku, ale istotną nowością i jednocześnie powodem do dumy dla firmy jest informacja dotycząca uruchomienia w Jasionce k/Rzeszowa zakładu kompleksowej regeneracji turbosprężarek marki BorgWarner stosowanych w silnikach pojazdów ciężarowych, maszynach roboczych i budowlanych. Zakres i skalę napraw można było zobaczyć na prezentowanym na stoisku przekroju regenerowanej turbosprężarki.
Podczas tegorocznej edycji targów ProfiAuto stoisko firmy Bosch tradycyjnie już należało do jednego z najbardziej widocznych i różnorodnych pod względem prezentowanej oferty. Począwszy od części zamiennych, narzędzi oraz wyposażenia warsztatowego, których znaczną część stanowiły urządzenia znane i używane przez mechaników, znalazły się również nowości. Jedną z nich był należący do grupy mobilnych przyrządów uniwersalny i wytrzymały tester Bosch KTS 250. Nowy, kompaktowy tester to urządzenie służące do szybkiej diagnostyki sterowników specjalnie opracowane do codziennego użytku zwłaszcza w mniejszych warsztatach podczas np. przeprowadzania jazd próbnych lub w przypadku większych warsztatów jako przyrząd pomocniczy. Do zalet KTS250 należy zaliczyć między innymi możliwość automatycznej identyfikacji pojazdu za pomocą numeru VIN po podłączeniu do złącza OBD. Tester Bosch KTS250 wyposażony jest w nowy, intuicyjny interfejs użytkownika oparty na systemie Android oraz w ESI (tronic) 2.0 służący do diagnozowania ECU w ponad 150 markach pojazdów. Może być używany zarówno przy zasilaniu OBD jak również z akumulatora zewnętrznego.
Inną nowością prezentowaną na stoisku firmy Bosch były nowe urządzenia służące do w pełni automatycznego serwisowania klimatyzacji. W tej grupie pokazano między innymi spełniające wszystkie wymagania amerykańskiego standardu SAE J-2788 i norm europejskich urządzenia ACS663 oraz ACS653
Zaletą nowych urządzeń jest między innymi niezależny system pojemników na olej, odpowiednich dla pojazdów elektrycznych i hybrydowych PAG i POE), wbudowana baza danych z połączeniem z siecią Bosch Connected Repair CoRe. Dzięki łatwemu dostępowi do wewnętrznych podzespołów użytkowanie urządzeń ACS663 i ACS 653 jest szczególnie łatwe. Nowe, o wysokiej wydajności urządzenia przeznaczone są do obsługi układów klimatyzacji w samochodach osobowych jak i ciężarowych pracujących zarówno na czynniku R134a jak i R-1234yf.
Spośród wielu prezentowanych i doskonale znanych już produktów Brembo do tegorocznych nowości na stoisku marki należy zaliczyć nowe klocki hamulcowe XTRA oraz współodlewane tarcze hamulcowe co-cast. W opinii autorów projektu z Brembo Laboratorium Friction nowe klocki hamulcowe XTRA pojawiły się na rynku z dwóch powodów. Pierwszym była chęć podkreślenia zalet gamy wierconych i nacinanych tarcz hamulcowych Brembo Aftermarket (tarcze Brembo MAX oraz wprowadzone na rynek 2 lata temu Brembo XTRA), a drugim uwzględnienie oczekiwań grupy kierowców, którzy cenią sobie sportowy styl jazdy, ale jednocześnie nie chcieliby aby miał on znaczący wpływ na obniżenie komfortu podróżowania i trwałości układu hamulcowego. Zadanie trudne, ale zamierzony cel okazał się możliwy do uzyskania dzięki opracowaniu nowego materiału ciernego BRM X L01 składającego się aż z 30 różnych składników. W porównaniu z mieszanką stosowaną w standardowych klockach hamulcowych, nowe rozwiązanie cechuje się wyraźnie wyższym i co ważne stałym współczynnikiem tarcia w następujących po sobie fazach hamowania oraz mniejszym zużyciem tarcz hamulcowych i hałasem.
Kolejna nowość Brembo to łącząca w sobie lekkość i wytrzymałość hamulcowa tarcza współodlewana co-cast, która stanowi przeznaczoną na potrzeby rynku aftermarket alternatywę dla hamulcowych tarcz kompozytowych. W tym przypadku innowacyjność produktu odnosi się głównie do nowej technologii wytwarzania, polegającej na unikatowej metodzie łączenia elementu wytłaczanego ze stali (piasta tarczy w kształcie kapelusza) z pierścieniem ciernym odlewanym w temp. 1400°C z wysokowęglowego żeliwa. Nowe tarcze współodlewane Brembo są w pełni bezpieczne, co potwierdza dopuszczający je do dystrybucji certyfikat UNECE R-90, odporne na odkształcenia termomechaniczne i na ściernie oraz o ok. 15% lżejsze od jednolitych tarcz o takim samym wymiarze. Jest to bardzo podkreślana zaleta, ponieważ ma bezpośredni wpływ na obniżenie masy resorowanej i prowadzenie samochodu.
Cairo.Soft podczas targów ProfiAuto Show 2019 promował swoje oprogramowania skierowane głównie do dystrybutorów i producentów części. Można było porozmawiać zarówno o nowościach, jak i dotychczasowej ofercie. „Chcemy zaprezentować głównie nowe produkty i nowe funkcjonalności w istniejących już produktach, czyli katalog Cairo B2C platformy e-commerce dla motoryzacji oraz nowe opcje w katalogu Cairo B2B, który jest katalogiem sprzedaży części motoryzacyjnych dla hurtowników” – powiedział Marek Wróbel, członek zarządu i dyrektor operacyjny Cairo.Soft. Każdy z gości stoiska mógł zapoznać się z broszurami informacyjnymi dotyczącymi produktów firmy.
Na stoisku firm Continental, Ate i VDO bardzo dużym zainteresowaniem cieszyła się strefa #FitAte, gdzie goście mogli spróbować swoich sił w trzymaniu tarczy hamulcowej na czas. Konkurencja była podzielona na 2 kategorie, a uczestnicy mogli liczyć na nagrody ze strony organizatora. Oprócz tego grupa skupiła się na prezentacji swoich produktów do serwisowania układu hamulcowego, w tym szczególnie trzech maszyn do wymiany płynu hamulcowego i odpowietrzania, które według zapewnień wystawcy będą pasowały do każdego modelu samochodu. „Te maszyny posiadają jedną wyjątkową cechę w porównaniu z innymi maszynami konkurencyjnych firm. Mianowicie mają stabilizację ciśnienia płynu podawanego do układu hamulcowego, co jest bardzo ważne w przypadku samochodów z ABS-em” – powiedziała Magdalena Wójcik-Klich, opiekun Rynku Polska dla Continental Aftermarket GmbH. Oprócz tego w salach szkoleniowych marka przeprowadziła szkolenie z zakresu układów hamulcowych.
Targi ProfiAuto Show 2019 były dla Delphi Technologies kolejną okazją do zaprezentowania się po zmianie identyfikacji wizualnej. Duże stoisko pozwoliło na szerokie przedstawienie gamy produktów, jak i innych atrakcji. „Jeżeli chodzi o nowości, to oferujemy przede wszystkim wsparcie techniczne oraz doradztwo ekspertów z branży pierwszego wyposażenia (OE), którzy są do dyspozycji warsztatów posiadających nasze oprogramowanie diagnostyczne. Poza tym, na naszym stoisku pokazujemy najnowsze produkty, które wprowadziliśmy do oferty. Na szczególną uwagę zasługują wtryskiwacze GDi, czyli wtryskiwacze bezpośredniego wtrysku paliwa, które w porównaniu do innych różnią się tym, że są to wtryskiwacze wysokociśnieniowe. Technologia Delphi Technologies zabezpiecza w tym przypadku wtrysk na poziomie ok. 300 barów, co jest najwyższym tego typu osiągnięciem w branży. Ponadto, w tym roku uruchomiliśmy w gamie klimatyzacji ponad 90 numerów katalogowych, co daje ok. 900 zastosowań w popularnych samochodach. Zgodnie z procesem zmiany logotypu, który rozpoczął się w 2018 r., w tym roku wprowadzamy do dystrybucji produkty w nowych opakowaniach. Przykłady tych opakowań prezentujemy na naszym stoisku. Są to opakowania wzmocnione, gwarantujące właściwe zabezpieczenie części oraz bardzo atrakcyjny wygląd” – powiedział Piotr Podrażka, Marketing Manager Central and Eastern Europe w Delphi Technologies.
Po raz kolejny na targach, w roli ambasadora marki Delphi Technologies, pojawił się utytułowany kierowca rajdowy, Kajetan Kajetanowicz. „Podczas ProfiAuto Show chwalimy się współpracą z naszym ambasadorem Kajetanem Kajetanowiczem, 3-krotnym Rajdowym Mistrzem Europy, obecnie kierowcą rajdowym serii WRC2. Goście targów mają możliwość porozmawiania z nim, zrobienia pamiątkowego zdjęcia i złapania bliższego kontaktu. Ponadto prezentujemy naszą nową kampanię reklamową, właśnie z udziałem Kajetana Kajetanowicza, gdzie pokazuje on produkty Delphi Technologies w nieco humorystycznej formie. Chodzi o to, aby z przymrużeniem oka przedstawić naszym klientom walory jakościowe naszych produktów, pokazać w jaki sposób je testujemy oraz przygotowujemy do sprzedaży” – dodał Sławomir Welezinski, Regional Director Eastern Europe w Delphi Technologies.
Goście stoiska mogli spróbować także swoich sił w przygotowanym z okazji targów kole fortuny, gdzie do zdobycia były gadżety z logiem Delphi Technologies. Dodatkowo osoby zainteresowane szerzej zagadnieniem układów wtryskowych mogły wziąć udział w szkoleniu organizowanym w jednej z sal, jakie przygotowali organizatorzy targów. ProfiAuto Show 2019 było również ostatnią szansą dla osób, które jeszcze nie zdecydowały się na udział w loterii DTC 2019, w której do wygrania są aż 23 wyjątkowe nagrody.
„Podczas targów największy nacisk kładliśmy na nasze nowe narzędzie do inspekcji pojazdów, DENSO e-Videns, które w tym roku zostało wprowadzone na polski rynek” – mówi Szymon Stencel, Sales Executive DENSO Polska. Dedykowane warsztatom narzędzie E-Videns umożliwia innowacyjną metodę inspekcji pojazdów, na którą składa się krótki kwestionariusz dla kierowcy, skan diagnostyczny w poszukiwaniu kodów błędów, odczyt danych z pracującego silnika i porównanie ich z danymi referencyjnymi oraz kontrola wizualna. „W połączeniu z intuicyjną, przyjazną dla użytkownika platformą cyfrową, e-Videns umożliwia mechanikowi obiektywną ocenę stanu technicznego pojazdu. Mechanicy zainteresowani narzędziem mogli sprawdzić jego działanie w praktyce – na terenie otaczającym targi przygotowaliśmy stanowisko testowe z samochodem, do którego był podłączony e-Videns. Na naszym stoisku zaprezentowaliśmy także wszystkie linie części DENSO dostępne na rynku wtórnym. Specjalista techniczny DENSO poprowadził dwa dwugodzinne szkolenia z układów klimatyzacji, a każdy odwiedzający nasze stoisko otrzymał słodki upominek” – dodał Szymon Stencel.
W tym roku poza bogatą i znaną ofertą wszelkiego rodzaju uszczelnień głowic cylindrów i automatycznych skrzyń biegów oraz mas uszczelniających i środków do zabezpieczania śrub, oraz systemów oczyszczania spalin firmy Elring, swoją polską premierę miało również firmowe, mobilne centrum szkoleniowe. Założenia projektu polegają na demonstracji i bezpośrednim propagowaniu możliwości napraw przy użyciu najnowszych technologii uszczelnień zespołów samochodowych w warunkach konkretnych warsztatów i punktów serwisowych. Warto zauważyć, że jest bardzo świeży projekt, ponieważ po raz pierwszy, prezentowany podczas targów ProfiAuto samochód szkoleniowy pokazano podczas ostatnich targów Automechanika we Frankfurcie.
Tegoroczną nowością prezentowaną na targach ProfiAuto Show w Katowicach przez producenta akumulatorów Exide Technologies były nowe modele Centra EFB i Centra Futura, wyposażone w najnowszej generacji technologię Carbon Boost 2.0. „W największym skrócie polega ona na wprowadzeniu podczas procesu produkcji akumulatorów związków węgla dodawanych do masy czynnej, czego skutkiem jest możliwość szybszego doładowania akumulatora, a tym samym szybsze odzyskiwanie jego sprawności. Dzięki nowej formule Carbon Boost przyswajalność przyjmowanego ładunku elektrycznego w nowych modelach akumulatorów wzrasta do ok. dwóch razy w porównaniu do standardowych akumulatorów, co jest szczególnie istotne w przypadku akumulatorów eksploatowanych głównie w miejskich aglomeracjach” – powiedziała Mariola Michalczyk, Marketing Manager Poland & CIS.
Inną prezentowana nowością Exide Technologies był pokazany po raz pierwszy tester EXIDE EBT 965P, służący do oceny stanu akumulatorów różnego typu, w tym akumulatorów wykonanych w technologii EFB, czego nie oferowały testery wcześniejszych generacji. Funkcje jakimi dysponuje to urządzenie to między innymi pomiar napięcia, prądu rozruchu, ale także sprawdzenie parametrów alternatora i rozrusznika. Zupełnie nową możliwością testera jest jednak identyfikacja akumulatorów o złym stanie pojemności rezerwowej za pomocą Testu Przewodności Profilowanej™, tak niezbędnej dla wspomagania urządzeń elektrycznych w nowoczesnych samochodach. Niespotykaną w porównaniu z innymi tego typu urządzeniami cechą urządzenia EBT 965P jest również to, że jako jedyny dotychczas na rynku, wyposażony jest w czujnik temperatury akumulatora podczas dokonywania jego pomiarów, pozwalający na uzyskanie jeszcze dokładniejszych wyników pomiarów.
Targi ProfiAuto Show były okazją dla Grupy Ferdinand Bilstein na szczególną promocję trzech grup produktów tj. łańcuchowych układów rozrządu, układów hamulcowych oraz pomp wody. Marka febi oferuje ponad 300 łańcuchów rozrządu o jakości OE dostępnych pojedynczo lub w zestawach z napinaczami łańcucha, prowadnicami, ślizgami i kołami zębatymi. Wybrane łańcuchy posiadają opatentowaną powłokę Tritan, dzięki której ograniczone zostaje zużycie łańcuchów rozrządu. Z kolei asortyment hamulców febi to szeroka oferta ponad 2500 różnych referencji o jakości OE wykonanych w najnowocześniejszej technologii. Oferta pomp wody to ponad 260 referencji.
W przypadku marki Blue Print promowany był program wycieraczek oraz sprzęgieł. Oferta wycieraczek to kompleksowy program szkieletowych, hybrydowych oraz płaskich piór wycieraczek jak również tylnych wycieraczek z dedykowanym mocowaniem. 47 referencji pokrywa ponad 90% europejskiego parku samochodów osobowych. W konkursie organizowanym na stoisku marki klienci będą mogli zamontować wycieraczki Blue Print na czas i wygrać komplet wycieraczek.
Na stoisku odbywały się prezentacja wymiany zestawu sprzęgła Blue Print na przykładzie zespołu napędowego z silnikiem 2.0 HDI z wykorzystaniem modelu szkoleniowego składającego się z silnika spalinowego 2.0 HDI wraz ze skrzynią biegów ML6C. Promowana będzie również markowa wyszukiwarka części Grupy Ferdinand Bilstein – partsfinder.
Na stoisku marki Filtron czekali bariści, którzy częstowali gości targów pyszną kawą, a także budka fotograficzna, w której można było sobie zrobić animowane zdjęcia. Nie zabrakło też prezentacji produktów Filtrona. „W tym roku na targach ProfiAuto Show promujemy nasz system antyalergiczny Bionite, czyli dwufunkcjonalną powłokę nanoszoną na filtry kabinowe, dzięki której nie osadzają się na nich pleśń i grzyby oraz nie przedostają się alergeny. Kolejny raz promujemy też nasze filmy instruktażowe dotyczące montażu filtrów kabinowych” – mówił Krzysztof May, Brand Manager marki Filtron.
Firma Gates to znane wszystkim użytkownikom i warsztatom, charakteryzujące się najnowszymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi i technologicznymi paski wieloklinowe i zestawy paskowe, przewody turbosprężarek, przewody wodne, ale także paski, napinacze oraz narzędzia do naprawy układów napędu rozrządu. Poza tradycyjną ofertą pełnego asortymentu pasków wieloklinowych (uniwersalnych i pokrywających w ok. 90% potrzeby rynku pasków typu MICRO-V, elastycznych MICRO-V STRECH FIT , pasków do wymagających napędów MICRO-V UNIQUE FIT oraz dedykowanych do samochodów wyposażonych w system STOP-START paskówMICRO-V STOP&START) tegoroczną nowością były paski zębate napędu rozrządu przeznaczone do pracy w kąpieli olejowej stosowane przez producentów silników Grupy VW, PSA i Forda.
Inną nowością były prezentowane na stoisku firmy Gates modułowe przewody układu chłodzenia. Co to oznacza? „Przede wszystkim ze względu na zastosowanie tzw. szybkozłączy łatwość, większą dokładność połączeń oraz bardzo krótki czas wymiany zużytych lub uszkodzonych przewodów wodnych” – mówił Marcin Perzyna z firmy Gates. Poza tym oferowane przez firmę przewody pasują i spełniają dokładnie takie same funkcje jak oryginalne przewody wodne stosowane podczas pierwszego montażu.
Hella to niemal synonim oświetlenia stosowanego w samochodach zarówno w odniesieniu do reflektorów, jak i wszelkiego rodzaju stosowanych w nich lamp. Nic więc dziwnego, że tegorocznymi nowościami firmy były także reflektory samochodowe, ale również wszechobecna dziś w motoryzacji elektryka i elektronika. W swojej ofercie Hella posiada obecnie ponad 15 linii produktowych w tej kategorii. „Stąd wśród tegorocznych nowości prezentujemy między innymi stosowane przez producentów Grupy VW, jak dostarczane na rynek wtórny czujniki deszczu i zmierzchu oraz głowice radarów tzw. martwego pola” – mówił Marcin Rozner, Dyrektor Marketingu i Zarządzania Produktem w firmie Hella.
Żeby pozostać w królestwie światła warto wymienić prezentowane na stoisku reflektory LEDowe sterowane kamerą lub jeszcze bardziej zaawansowany technicznie reflektor Audi A8 ze skrętnym modułem laserowym, dający snop świetlny na odległość około 800 metrów. Innym przykładem innowacyjności marki były też prezentowane LED-owe nieoślepiające lampy robocze oraz pokazane po raz pierwszy na ProfiAuto urządzenie diagnostyczne do testowania samochodów osobowych – mega macs 77. Tester wyświetla bezpośrednio wartości zadane, jak również graficzne prezentacje wymaganych sygnałów. W czasie rzeczywistym można zobaczyć, czy zmierzone wartości są poprawne (na zielono) lub nie odpowiadają wartości wymaganej (na czerwono). Dzięki szczegółowym instrukcjom i wskazówkom nawet początkujący diagnosta otrzyma profesjonalne i przydatne wyniki pomiarów. Pozwala to na pomiar nawet złożonych systemów elektronicznych oraz analizowanie wyników.
To przede wszystkim bogata oferta wszelkiego rodzaju wytwarzanych od ponad 60 lat filtrów. Od filtrów powietrza, poprzez filtry oleju i moduły filtrujące oraz najnowszej generacji filtry kabinowe stosowane przez wielu producentów samochodów jak i filtry dostarczane na rynek wtórny. Stąd między innymi firmowe motto, które jest stwierdzeniem, że „to nie my wynaleźliśmy ponownie koło, ale nasze toczy się lepiej!” oraz eksponaty prezentujące nowe rozwiązania dotyczące konstrukcji stosowanych w nowoczesnych silnikach spalinowych modułów filtrujących z wymiennymi wkładami filtrującymi. Jest to rozwiązanie Hengsta stosowane w modułach przeznaczonych na pierwszy montaż do silników stosowanych w samochodach Mercedes-Benz. Innym rodzajem modułów były pokazane zastoisku moduły filtrujące H340H ze zintegrowaną chłodnicą oleju, które znajdują zastosowanie w silnikach Grupy VW.
Podobnie jak w ubiegłym roku stoisko HEPU sąsiadowało z ekspozycją firmy Hengst. Tym razem obok standardowo prezentowanych już zestawów układów łańcuchowych i paskowych napędów układów rozrządu oraz napędów pomp wody, prezentowaną na ProfiAuto Show nowością był autorski projekt konstrukcji modułu pompy wody dedykowany do silników najnowszych generacji spełniających wymogi norm EURO 6. „Chcemy zaznaczyć naszą obecność na rynku części zamiennych oraz umocnić dotychczasowe zaufanie klientów oczekujących jakości części aftermarketowych w standardach jakościowych zgodnych z oryginałami stosowanymi podczas pierwszego montażu, jak również potwierdzenie dostępności dotychczasowej oferty produktów sukcesywnie uzupełnianej o nowy asortyment zgodny z aktualnymi potrzebami klientów” – powiedział Witold Rogowski, przedstawiciel firmy HEPU.
Firma Hitachi pojawiła się na targach ProfiAuto Show po raz dziesiąty i zaprezentowała kilka nowości produktowych. „Wśród wartych podkreślenia nowości, które przygotowaliśmy na targi, są przede wszystkim czujniki zasilania AdBlue do samochodów, które wymagają domieszki paliwowej z tym płynem, czujnik poziomu płynu AdBlue w zbiorniku oraz czujnik podgrzewający płyn w okresie zimowym, aby nie podlegał on stwardnieniu i utrzymał swoje właściwości dla paliwa” – powiedział Tomasz Simek, reprezentujący Hitachi. Prezentowane były również czujniki do świec żarowych, oferowanych również w komplecie z przekaźnikiem do świec czy pasta do złączy świec żarowych. Wystawca poinformował przy tym, że rozszerzana jest oferta pomp wysokiego ciśnienia, przepływomierzy nowej generacji.
Firma Hutchinson skupiła się na prezentacji swojej dotychczasowej oferty produktowej, w której pojawiła się też jedna istotna nowość, czyli łańcuch rozrządu.”Jest to jedyna nowość, którą chcieliśmy się pochwalić na tych targach. Nie znajduje się jeszcze w ofercie Moto-Profilu, jednak prezentujemy ją tutaj i jeśli będzie wzbudzał dość duże zainteresowanie, to chcemy podjąć rozmowy z Moto-Profilem, aby włączył ten produkt do swojej oferty” – powiedział David Riviere, Area Sales Manager w firmie Hutchinson. Goście stoiska mogli zapoznać się także z broszurami produktowymi.
Stoisko firmy Magneti Marelli tradycyjnie podzielono na dwie strefy – jedna obejmowała ofertę części zamiennych, a druga wyposażenie warsztatowe. „Promujemy coraz mocniej produkty elektroniczne, o wiele bardziej niż elektrykę, którą do tej pory zajmowaliśmy się w Moto-Profilu. Nowością są przetwornice o ksenonów. Mieliśmy je do tej pory tylko w ofercie do naszych reflektorów, a niedawno wprowadziliśmy gamę przetwornic HID. Duże zainteresowanie zwiedzających wzbudzają wtryskiwacze, oświetlenie, przepływomierze, moduły sterujące i czujniki” – mówiła Monika Marzec z Magneti Marelli.
W strefie wyposażenia warsztatowego firma Magneti Marelli prezentowała m.in. myjkę ECO-WASH do mycia elementów metalowych montowanych w samochodach. „Wśród nowości mamy też urządzenie do odgrzybiania układu klimatyzacji ultradźwiękami – BACTOBAN, nowy tester diagnostyczny Div.o oraz urządzenie do analizowania czynnika w klimatyzacji samochodowej” – wyjaśniał Krystian Marczewski z Magneti Marelli.
Na stanowisku firmy Mahle można było bliżej poznać ofertę produktową marki, jak i rajdowe Mitsubishi Lancer EVO IX, którego silnik w całości zbudowano w oparciu o części Mahle. „Jest to rajdowy Mitsubishi Lancer EVO IX z 2006 roku. Został on zbudowany na bazie N-grupy, jednak jest to grupa Open-N, która jest homologowana. Ponieważ jeździmy w rajdach z licencjami pod patronatem PZM, specyfika pojazdu musi być ściśle zgodna z homologacją. Auto jest na zwężce 33 mm i na seryjnym paliwie ma ok. 280 KM, bez zwężki ok. 400-450 w zależności od ustawienia. Ma sekwencyjną skrzynię biegów, dyferencjały Ralliart i waży ok. 1340 kg” – powiedział Marcin Kowal, kierowca rajdowego Lancera.
Wśród produktów prezentowanych na stoisku Mahle można było znaleźć m.in. przekrój turbosprężarki i inne części silnikowe. Marka nie chciała się, jednak skupiać tylko na częściach, ale również powiedzieć więcej o swojej ofercie wyposażenia warsztatowego. „Oferujemy maszyny do obsługi układu klimatyzacji i wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów, a także TechPro Digital ADAS, czyli urządzenie do kalibracji radarów, kamer i czujników. Oficjalnie prezentowaliśmy je niedawno podczas konferencji w Krotoszynie” – dodał Karol Remisz z działu Marketing Aftermarket Mahle. W salach szkoleniowych marka przeprowadziła szkolenie z zakresu termostatów.
Na stoisku firmy MANN-FILTER było tradycyjnie żywo i kolorowo. Wśród prezentowanych produktów znalazły się nowe filtry marki, gdzie na szczególną uwagę zasługiwały prototypy prezentowane pod brandem MANN-HUMMEL. Chodzi o filtr pochłaniający ścier klocka hamulcowego oraz tzw. StreetScooter – system odpowiedzialny za aktywne pochłanianie pyłu z powietrza w przestrzeni miejskiej. Tym razem niemiecka marka zdecydowała się też na akcent bardziej motorsportowy.
„W tym roku przygotowaliśmy atrakcję polegającą na symulacji zmiany kierowcy w naszym samochodzie wyścigowym. Jest to Mercedes klasy GT3, który regularnie bierze udział w wyścigach długodystansowych sponsorowanych przez MANN-FILTER, Wymagają one wymiany kierowców w trakcie wyścigu, gdzie chodzi o to, aby wymiana kierowcy podobnie jak podczas pit stopu była jak najkrótsza. Zabawa polega na tym, że dwójka uczestników musi wykonać tę wymianę w czasie nie dłuższym niż 20 sekund i przy zachowaniu wszelkich procedur bezpieczeństwa. W nagrodę otrzymywali kurtki z logiem MANN-FILTER lub nagrody pocieszenia, jeśli się im nie powiodło” – powiedział Arkadiusz Szafrański, Sales Manager w firmie MANN-HUMMEL.
Po raz pierwszy po połączeniu w październiku 2018 r. firm Tenneco i Fedreal Mogul na targach Profi Auto marka Monroe zaprezentowała się z nowym logo Driv oraz w nowej szacie graficznej. Oprócz tradycyjnie obecnych produktów marek Monere, Champion i Beru atrakcją stoiska była prezentacja funkcjonującego już na terenie naszego kraju od ok. dwóch lat programu wsparcia warsztatów Garage Guru. „Dla przypomnienia jest to program oferujący szkolenia on-line dostępne przez 24h na dobę (Garage Guru on-line), szkolenia w warsztatach (Garage Guru on-the-go), szkolenia stacjonarne (Garage Guru on-the-site) oraz bezpłatną infolinię techniczną w języku polskim (Garage Guru on-the-call)” – mówił Andrzej Gajdziński. Ponadto na stoisku Driv Monroe prezentowano też nową ofertę dostosowaną do potrzeb klientów określoną hasłem „Dobre – Lepsze – Najlepsze”, w której znalazły się amortyzatory z serii „ROADMATIC”, „ORIGINAL” oraz „OESPECTRUM” a także produkty marki Champion od filtrów, poprzez części do układów zapłonowych oraz części do układów zapłonowych marki Beru.
Flagowym produktem prezentowanym na stoisku NGK/NTK były oferowane przez firmę czujniki prędkości obrotowej i położenia wału korbowego i wałka rozrządu (ESPS – ang. Engine Speed and Position Sensor) oraz elementy układów zapłonowych. „Obecnie firma NGK SPARK PLUG jest światowym i wyspecjalizowanym w dziedzinie zapłonu i czujników liderem, zaopatrującym zarówno producentów samochodów, jak i rynek wtórny. Dla zwiększenia dostępności i efektywności dystrybucji oferowanych części, jak również gwarancji jakości oraz zachowania dostaw od jednego producenta firma realizuje projekt pod nazwą „one shop”. W największym skrócie polega on na tym, że po zdiagnozowaniu usterki i w razie konieczności wymiany części każdy mechanik może mieć dostęp do jednego i pewnego źródła zaopatrzenia – zarówno elementów układu zapłonowego, jak i czujników” – powiedział Marcin Jarczyński – Reprezentant Regionalny NGK/NTK.
W ofercie Nissens pojawiło się w ostatnim czasie trochę nowości. Targi ProfiAuto Show były dobrą okazją, żeby przyjrzeć im się z bliska. Pojawiły się przede wszystkim turbosprężarki i zawory EGR, które miały swoją premierę podczas zeszłorocznych targów Automechanika we Frankfurcie. „Nissens przygotowywał się klika lat do wprowadzenia tej oferty, przez co może zapewnić klientom produkty dopracowane pod względem technicznym oraz sprawdzone zarówno laboratoryjnie, jak i w testach drogowych. Oferta ta będzie nadal rozszerzana” – powiedział Artur Gołembniak, Sales Manager w firmie Nissens. Z oferty znanej już wcześniej klientom firmy prezentowane były elementy do układów chłodzenia i klimatyzacji. Dla każdego klienta przygotowano zestaw informacyjny w postaci dwóch plakatów dotyczących serwisowania układu klimatyzacji, a także rękawice serwisowe Nissens. Firma w czasie targów przeprowadziła również szkolenia nt. prawidłowej diagnostyki i montażu sprężarki klimatyzacji samochodowej oraz prawidłowej diagnostyki i montażu turbosprężarki samochodowej.
Firma NRF tradycyjnie częstowała gości swojego stoiska holenderskim serem, ale tym razem przygotowała również specjalną loterię. „W tym roku prezentujemy nasze stałe produkty, które można znaleźć w naszej ofercie, jednak główną atrakcją naszego stoiska jest loteria, w której do wygrania jest rower. Wystarczy wypełnić kupon, odpowiedzieć na bardzo proste pytanie po czym odbędzie się jednorazowa loteria, w której zostanie ogłoszony zwycięzca” – mówiła Marta Betlejewska, Customer Communication Specialist. Oprócz tego goście stoiska mogli liczyć na zimne energy drinki chłodzone w ciekłym azocie.
Firma Osram na ProfiAuto Show 2019 pokazała sporo nowości. Właścicieli aut z reflektorami halogenowymi z pewnością zainteresuje seria lamp retrofit Osram LEDriving HL, którymi można zastąpić tradycyjne żarówki H4, H7, HB4 i H11. Dzięki najnowszej technologii LED i kompaktowej konstrukcji lampy pasują do bardzo wielu modeli samochodów. Produkty są dostosowane do pracy z napięciem 12 i 24 V, objęte 5-letnią gwarancją Osram i mają trwałość do 5000 h. Po ich założeniu kierowcy zyskują światło o wyjątkowej jasności i chłodnej białej barwie (do 6000 K).
Osram zaprezentował także nowe portfolio lamp drogowych i roboczych LED. Nowe modele zostały wyposażone w reflektory wykonane w technologii Free-Form redukującej niebezpieczne zjawisko olśnienia, które może wywołać chwilowy lub długotrwały dyskomfort i zaburzenia widzenia. Diody zostały ukryte przed wzrokiem w dolnej części oprawy, a światło jest odbijane przez specjalnie zaprojektowany reflektor.
Na stoisku firmy Osram odbył się również przedpremierowy pokaz nowych lamp warsztatowych LEDinspect. Szeroki wybór modeli pozwala wybrać odpowiedni do każdego zastosowania warsztatowego. Dzięki szczelnym i odpornym na uszkodzenie obudowom lampy Osram LEDinspect są zabezpieczone przed pyłem, wodą i wstrząsami.
Na targach można było zobaczyć jeszcze jeden produkt marki Osram przed premierą – diodowe zamienniki kierunkowskazów montowanych w bocznych lusterkach o nazwie Dynamic Mirror Indicator. Źródłem światła są LED-y, które powodują, że kierunkowskazy świecą nawet do 200% jaśniej i zapewniają dużo wyższy kontrast. Dynamiczny sposób prezentacji światła sprawia, że są znacznie łatwiejsze do zauważenia przez kierowców jadących z przeciwka. Ma to niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo, szczególnie w przypadku manewru skrętu w lewo.
Na tegorocznym stoisku marki Philips również znaleźliśmy nowości, które znajdują zastosowanie zarówno bezpośrednio w samych pojazdach, jak i w technice warsztatowej. Do pierwszej grupy należy zaliczyć między innymi nowe, cieszące się coraz większą popularnością retrofity z opartą na układach Lumides LUXEON Altilon SMD LED ich nową generacją Philips X-tremeUltion LED gen2.
„Nowe retrofity wyróżniają się światłem jaśniejszym nawet o 250% od wymaganego aktualnymi normami oraz temperaturą barwową 5800 K. Dzięki zastosowaniu inteligentnych technologii AirFlux i AirCool nowe źródła światła cechują się też wyższą odpornością na ciepło i obniżonym zużyciem energii, co z kolei pozwala na wydłużenie czasu ich eksploatacji nawet do 12 lat” – wyjaśniała Wioletta Pasionek Marketing Manager Central Europe z Lumileds Poland, producenta i dystrybutora oświetlenia samochodowego marki Philips. Nowe retrofity LED marki Philips dostępne są jako zamienniki dotychczasowych H4 i H7 oraz H11/HIR2 i amerykańskich HB3, HB4. W przypadku stosowania zamiennika żarówek H7 retrofity wyposażone są w radiatory chłodzone wiatraczkiem.
Należąca do Philipsa marka Narva oferuje retrofity z innym sposobem odprowadzania ciepła, a mianowicie za pomocą elastycznych radiatorów wykonanych z miedzi. Decydując się na montaż terofitów należy jednak pamiętać, że stosowanie ich w standardowych reflektorach i używanie na drogach publicznych jest zabronione, a wielu krajach istnieje zakaz ich dystrybucji.
Spośród innych prezentowanych nowości bezpośrednio związanych z oświetleniem jakie znalazły się na stoisku Philipsa, warto wymienić także trzy nowe modele lamp roboczych. Kieszonkową lampę RCH5S, większą od niej ręczna lampę RCH25 oraz projektor PJH10. Wszystkie łączy funkcja przyciemniania zestawu diod LED w zakresie od 10-100% z możliwością zapamiętania ostatnio używanego oświetlenia oraz zwiększona odporność na wpływ czynników zewnętrznych jak: wstrząsy, wilgoć, duże zapylenie czy oddziaływanie środków chemicznych.
Poza prezentacją pełnej oferty na odwiedzających czekać będą przedstawiciele Fundacji Jednym Śladem. To nie tylko motocykliści, ale też wykwalifikowani ratownicy medyczni.
Podczas tegorocznych targów ProfiAuto Show firma Schaeffler postawiła główny akcent na prezentację najnowszej gamy części zamiennych podwozia marki FAG. Marka FAG, to ponad 130 lat doświadczenia w projektowaniu i produkcji zarówno pojedynczych elementów, jak i zaawansowanych modułów podwozia dla producentów samochodów. „Pokazujemy szeroką ofertę nowości marki FAG z kategorii elementów podwozia – m.in. wahacze, stabilizatory. Podczas targów podkreślamy, że marka FAG to już nie tylko łożyska” – powiedział Konrad Habit z firmy Schaeffler.
W odpowiedzi na wymagania warsztatów, Schaeffler poszerzył swoją ofertę akcesoriów ze szczególnym uwzględnieniem najpopularniejszych modeli europejskiego parku samochodów. Zestawy naprawcze FAG zawierają wszystkie niezbędne części i akcesoria montażowe, takie jak śruby, czy nakrętki. Wszystko w jakości OE. Dzięki temu pracownicy warsztatów mają pewność, że zawsze otrzymają wysokiej jakości części zamienne oraz zestawy naprawcze do naprawy podwozia.
Atrakcje przygotowane przez firmę SKF można było oglądać na dwóch stoiskach: głównym w hali MCK i mniejszym znajdującym się przy wejściu do niej. Na tym pierwszym goście targów mogli zetknąć się z produktami marki w dwóch światach: wirtualnym jak i rzeczywistym. „W tym roku mamy 3 główne atrakcje. Przede wszystkim chcieliśmy przedstawić nasz nowy produkt, który wprowadziliśmy pod koniec zeszłego roku. Są to układy zawieszenia i kierowniczy. W strefie tzw. QR-owej mamy wirtualny pokaz zawieszenia, na którym każdy użytkownik za pośrednictwem specjalnego kodu QR i ThingMarka jest w stanie na własnym smartfonie obejrzeć elementy zawieszenia przymocowane do koła albo wziąć ulotkę, na której również znajdują się kod QR z ThingMarkiem i odtworzyć je sobie w dowolnym miejscu: w warsztacie, czy w domu. Goście targów mogą również obejrzeć elementy tych układów za pomocą okularów VR i przy użyciu odpowiednich gestów przeglądać je sobie w wirtualnej rzeczywistości” – powiedziała Katarzyna Skowronek, Menadżer ds. Marketingu i Wsparcia Sprzedaży VSM w CEE.
Kolejną istotną atrakcją głównego stoiska SKF była wystawiona na nim skrzynia biegów. „Jest to 5-biegowa skrzynia biegów należąca do pojazdów Grupy Volkswagena. Jesteśmy producentem na pierwszy montaż zespołu ułożyskowania na wałek główny i pośredni” – dodał Bartłomiej Gimiński, District Manager w SKF.
Ostatnią atrakcję stanowiły zabytkowe motocykle żużlowe, z których jeden był wystawiony na stoisku głównym, a pozostałe przy wejściu do hali MCK. W ten sposób marka SKF chciała podkreślić również swój wieloletni wkład w rozwój „Czarnego sportu”. „Motocykle pochodzą z kolekcji Muzeum Sportu Żużlowego. Łącznie w zasobach Muzeum są 53 sztuki. Najstarszy model pochodzi z ok. 1930 roku, czyli z początków żużla na świecie. Goście mogą się przyjrzeć jak na przestrzeni lat te motocykle ewoluowały od początku sportu do czasów obecnych” – powiedział Maciej Gralak z Muzeum Sportu Żużlowego.
Grupa Sogefi podczas targów ProfiAuto Show skupiła się na promocji marki Purflux, z której to oferty prezentowany był w szczególności jeden typ filtra kabinowego. „Razem z firmą Moto-Profil współpracujemy już od wielu lat i podczas targów chcieliśmy zaprezentować przede wszystkim nasz nowy filtr Cabin3Tech+. Posiada on trzy powłoki filtrujące: standardową, z węglem aktywnym i elektrostatyczną. Ta ostatnia jest naładowana przeciwstawnymi ładunkami i ma za zadanie wyłapywać jak najmniejsze cząstki zanieczyszczeń, pyłków itp. Jej skuteczność jest bardzo wysoka, ponieważ wyłapuje blisko 98,8% najmniejszych cząstek o wielkości nawet 2,5 mikrona, czyli 10 razy mniej niż średnica ludzkiego włosa” – powiedział Marcin Drozdowski, Sales Agent w Grupie Sogefi. Goście stoiska mogli się również zaznajomić bliżej z pozostałymi filtrami Purflux, a także aplikacją mobilną oferowaną przez markę.
Najbardziej eksponowaną tegoroczną nowością firmy Tedgum wyspecjalizowanej w produkcji łączników metalowo gumowych oraz tulei poliuretanowych elementów zawieszeń samochodowych był autorski projekt ściągacza przeznaczonego do demontażu ramy pomocniczej silnika w samochodach Grupy VW. Poza tym można było zapoznać się z ekspozycją nowych zestawów i pojedynczych produktów poliureatonowych poszukiwanych najczęściej przez miłośników motosportu jak i narzędzi do ich demontażu i montażu. W tym przypadku należy wymienić choćby typy ściągaczy przeznaczone do tulei wahliwych wahaczy zawieszeń kół samochodów BMW czy tulei tylnych wahaczy Forda. „Wśród narzędzi firmy niesłabnącym zainteresowaniem cieszą się ciekawe rozwiązania do tulei wahliwych do samochodów marki BMW oraz tulei tylnego wahacza w pojazdach marki Ford” – mówił Krzysztof Staniszewski, menedżer ds. marketingu w firmie Tedgum.
Dwie rzeczy, które zaciekawiły nas najbardziej na stoisku włoskiej firmy TEXA to zestaw złożony z licznych paneli, który w połączeniu z oprogramowaniem diagnostycznym TEXA umożliwiający prawidłową kalibrację kamer i radarów stosowanych w samochodach jako podstawowe elementy tzw. systemów wspomagania kierowcy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) oraz wykorzystujący wiązkę promieni lasera urządzenie LASER EXAMINER służące do precyzyjnego pomiaru zużycia tarcz hamulcowych i wysokości bieżnika opony bez konieczności demontażu koła. Pierwsze z urządzeń szczególnie pożądane ponieważ czujniki, kamery i radary nie są wieczne, a w razie kolizji jako pierwsze ulegają degradacji, a przywrócenie ich sprawności wymaga odpowiedniego oprzyrządowania, a drugie …to jak wiadomo podstawa bezpieczeństwa na drodze.
Tomex Hamulce na swoim stoisku współdzielonym z firmami Linex i WP Przewody Hamulcowe prezentował całą swoją gamę produktową, w tym nowości. „Naszą nowością na tegoroczną edycję ProfiAuto Show są tarcze hamulcowe do pojazdów użytkowych, które już są dostępne w ofercie Moto-Profilu. Szczególny nacisk kładziemy na promocję właśnie tych tarcz” – powiedział Jacek Tomczyk, właściciel Tomex Hamulce. Podobnie jak w ubiegłym roku goście mogli się częstować energy drinkami i cieszyć gadżetami z logiem Tomexu.
Stoisko Total cieszyło się dużą popularnością, a to za sprawą Klaudii Podkalickiej, kierowcy rajdowego oraz Adama Klimka, najsłynniejszego polskiego mechanika, którzy jako Team Total tradycyjnie przeprowadzali z gośćmi targów panele dyskusyjne na tematy techniczne. „W tym roku wyszliśmy z inicjatywą, aby pokazać różne rodzaje skrzyni biegów od np. sportowej skrzyni kłowej do standardowej, żeby pokazać różnice w ich działaniu, jak i środków smarnych w nich stosowanych. Jest to zaczątek do większej dyskusji o olejach, w której następnie przechodzimy do tematu olejów silnikowych i rozmowy z gośćmi naszych paneli, którym zadajemy również techniczne pytania i za prawidłowe odpowiedzi nagradzamy markowymi upominkami” – powiedział Andrzej Husiatyński, dyrektor działu technicznego Total Polska. Poza panelami dyskusyjnymi można było również dokładniej zapoznać się z ofertą produktową marki, której pełna paleta została zaprezentowana na półkach przy rajdowym Mitsubishi Lancer należącym do Klaudii Podkalickiej.
Na stoisku marki WP Przewody Hamulcowe, które podobnie jak rok temu było współdzielone z firmami Linex i Tomex Hamulce, bardzo dużą uwagę zwrócił na siebie FIAT 126p przebudowany w programie „Samochód marzeń. Kup i zrób” przez Adama Klimka, który jest również ambasadorem marki. Nie sprawił jednak, że reszta stoiska straciła dla gości znaczenie. „Cały czas pokazujemy narzędzia i przyrządy za pomocą których można we własnym zakresie wykonywać przewody hamulcowe w warsztacie. Prezentujemy znane już zestawy Service Box i sposób działania naszych urządzeń” – powiedział Rafał Lanczyk, kierownik działu handlowego WP Przewody Hamulcowe. Goście stoiska mogli liczyć na profesjonalne porady ze strony przedstawicieli firmy i drobne upominki.
Valeo po raz pierwszy prezentowało swoje produkty wraz z tymi marki FTE od czasu jej przejęcia, jednak główny nacisk był kładziony na promocję tych w zielonym opakowaniu. Wśród nich znalazły się między innymi dostępne od niedawna na rynku wtórnym innowacyjne wycieraczki AquaBlade. Wycieraczki te znajdują zastosowanie w modelach samochodów, w których system rozprowadzający płyn jest zintegrowany z piórem wycieraczki i rozprowadza go na całej długości wycieraczki.
Kolejnym, unikalnym produktem z uwagi na zupełnie nową konstrukcję było nowe koło dwumasowe Valeo VBLADE, przy którego opracowaniu zgłoszono łącznie aż 80 patentów na projekt, komponenty, mechanizmy i technologię. Zamiast tradycyjnych sprężyn łukowych stosowanych dotychczas w DKZ wykorzystuje ono dwie sprężyny piórowe (blade’y). Rozwiązanie to pozwala na efektywne tłumienie drgań w pełnym zakresie prędkości obrotowej silnika oraz niemal całkowicie eliminuje niekorzystne zjawisko histerezy (opóźnienie reakcji tłumików na zmiany kierunku obciążenia DKZ). Ze względu na brak wewnętrznych sprężyn łukowych w kole dwumasowym VBLADE nie jest stosowany smar.
Prezentowana byłą również technologia Valeo Matrix Beam, najnowszej generacji reflektory, które umożliwiają jazdę na światłach drogowych, bez oślepiania kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka. Goście stoiska mogli uzyskać konsultacje techniczne, a także zdobyć nagrody za udział w quizie wiedzy technicznej. Dodatkowo Valeo organizowało szkolenie techniczne z zestawu konwersyjnego K4P w jednej z sal MCK.
Firma Clarios (do niedawna Johnson Controls) wykorzystała obecność na targach ProfiAuto Show, aby w jednym miejscu spotkać się ze wszystkimi Partnerami firmy Moto-Profil. Przygotowane zostało stoisko, na którym kluczowe miejsce przeznaczone było dla ekspozycji produktów marki VARTA, w tym przede wszystkim dla akumulatorów dedykowanych do najbardziej zaawansowanych pojazdów z systemami Start&Stop. „W tym roku uwagę uczestników skupiamy na Programie Testowania Akumulatorów VARTA, który z sukcesami prowadzimy już od 5 lat. W ramach niego zrzeszamy obecnie ponad 2500 warsztatów samochodowych, które sprawdzają stan akumulatorów podczas rutynowych czynności serwisowych oraz na życzenie klienta. Dodatkowo prezentujemy możliwości VARTA Partner Portalu, gdzie udostępniamy szczegółowe informacje dotyczące rekomendowanego akumulatora, jego lokalizacji w pojeździe oraz szczegółową instrukcję wymiany (krok po kroku)” – powiedział Adam Potępa, Key Account Manager w firmie Clarios.
Istotną nowością prezentowaną na stoisku był akumulator VARTA ProMotive AGM dedykowany do najbardziej wymagających pojazdów użytkowych wyposażonych w klimatyzację postojową i/lub ogrzewanie postojowe. Przeprowadzone zostały też dwa szkolenia, na których przybliżono problematykę wymiany akumulatorów w pojazdach z systemami Start&Stop oraz wyjaśniano dlaczego testowanie akumulatorów się opłaca i w jaki sposób wpływa na zwiększenie obrotów. Na stoisku VARTA, wystawcy zwracali także szczególną uwagę na aspekt ekologiczny, czyli zwrot zużytego akumulatora celem zapewnienia prawidłowego procesu jego recyklingu.
Goście stoiska ZF Aftermarket mogli zapoznać się z ofertą produktową marek LEMFÖRDER, SACHS, TRW należących do portfolio ZF. Jedną z nowości były klocki hamulcowe TRW Electric Blue do samochodów elektrycznych, które ZF jako pierwszy oferuje na aftermarket. W związku z tegorocznym hasłem przyświecającym ZF – Next Generation Aftermarket, w tym roku gośćmi specjalnymi na stoisku byli eksperci z Centrum Inżynieryjnego ZF w Łodzi, którzy pracują nad technologią autonomicznej jazdy. Goście stoiska mogli z nimi porozmawiać i zaspokoić ciekawość w zakresie rozwoju technologii przyszłości będącej udziałem 600 inżynierów z Łodzi i Częstochowy.
„Prezentowane na stoisku BMW serii 7 jest wyposażone w cały set-up do rozwoju kamer, czyli tego nad czym pracujemy w Polsce. Chodzi tu zarówno o hardware, jak i oprogramowanie oraz testy. Chcemy zaprezentować tę funkcjonalność i pokazać klientom, że ZF patrzy w przyszłość”– powiedział Karol Urbanek – ADAS Algorithm Department Supervisor w ZF. W trakcie targów łódzcy inżynierowie na stoisku ZF prowadzili również dłuższe panele dyskusyjne dotyczące jazdy autonomicznej, a w salach szkoleniowych ZF organizował prezentację z zakresu nowoczesnych technologii.
W hali Spodka odbywała się praktyczna część zmagań o Puchar Mechanika. Tam dwuosobowe drużyny zmagały się w konkurencjach na czas. Jedną z nich była jak najszybsza wymiana opony na kole rajdowego Subaru Imprezy, a drugą prawidłowy montaż uszczelniacza silnika. Oprócz tego w Spodku zaprezentowały się marki oferujące narzędzia warsztatowe oraz sieć ProfiAuto Serwis.
Zdjęcia: Piotr Cyganik, Marcin Śliwa