Współczynnik śmiertelności w wypadkach drogowych w Polsce wciąż należy do najwyższych w Unii Europejskiej. Jednocześnie, zgodnie z danymi Komendy Głównej Policji, ok. 40% wszystkich ofiar wypadków drogowych w Polsce stanowią niechronieni uczestnicy ruchu drogowego. W 2019 r. odnotowano ponad 7 tys. wypadków z udziałem pieszych.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 zakłada m.in. ograniczenie liczby zabitych o co najmniej 40% oraz zmniejszenie liczby ciężko rannych o co najmniej 41%. Działania związane z poprawą infrastruktury dotyczyć mają dróg krajowych należących do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budżet programu wyniesie 2,5 mld zł.
W pierwszej kolejności planowane są działania mające poprawić bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych, poprzez m.in. ich doświetlenie, oznakowanie czy budowę azyli dla pieszych. Ma być to działanie komplementarne ze zmianami ustawowymi przewidującymi przyznanie pierwszeństwa pieszemu, który zamierza przejść przez jezdnię.
Przyjęcie Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021 – 2024 ma być kolejnym krokiem w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa pieszych na polskich drogach. Obecnie parlament pracuje nad rządowymi zmianami w Prawie o ruchu drogowym, które zakładają pierwszeństwo pieszych przy wchodzeniu na przejście.
Po zmianach, kierowca pojazdu, który zbliża się do przejścia dla pieszych będzie musiał – poza zachowaniem szczególnej ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych:
Nowe rozwiązanie ma wymusić na kierowcach obowiązek dokładnej obserwacji nie tylko przejścia dla pieszych, ale i jego okolicy. Kierowcy będą musieli stworzyć możliwość bezpiecznego przejścia przez jezdnię, zarówno dla pieszych znajdujących się na przejściu, jak również dla tych, którzy wchodzą na przejście. Rozwiązanie to ma wejść w życie 1 czerwca 2021 r.
Źródło: Kancelaria Premiera