Właściciele stacji benzynowych są zaniepokojeni, że nowe przepisy uderzą w branżę paliwową, a finalnie doprowadzą do zmiany cen paliw, co odczują klienci.
Branża paliwowa podnosi alarm, że planowana nocna prohibicja na stacjach paliw negatywnie wpłynie na ich działalność, uznając ją za działanie dyskryminujące i sprzeczne z regulacjami. Ostatecznie, według organizacji branżowych, koszty tej decyzji mogą ponieść kierowcy, płacąc więcej za paliwo.
Jak czytamy w komunikacie POPiHN – „POPiHN i PIPP są przekonane, że po pierwsze realizacja propozycji Rządu nie służy osiągnięciu celu ograniczenia spożycia napojów alkoholowych w Polsce, po drugie jest propozycją dyskryminującą branżę paliwową, a zatem godzącą w podstawowe prawa przedsiębiorców, chronione na gruncie Konstytucji RP i prawa Unii Europejskiej — a po trzecie może prowadzić do negatywnych skutków dla konsumentów paliw…. Wprowadzenie nocnej prohibicji w odniesieniu wyłącznie do stacji paliw, z pominięciem innych przedsiębiorców to przejaw dyskryminacji — niedozwolonej na gruncie prawa konstytucyjnego.”
Ministerstwo Zdrowia zaproponowało projekt zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach w godzinach 22:00-6:00, argumentując, że takie rozwiązanie ograniczy problem nadużywania alkoholu. Podobne regulacje funkcjonują już w krajach takich jak Litwa i Szwecja.
Jednak Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego oraz Polska Izba Paliw Płynnych wskazują, że zakaz jest niesprawiedliwy wobec branży paliwowej, skoro w Polsce dostępnych jest około 121 tysięcy punktów sprzedaży alkoholu, a stacje paliw stanowią jedynie niewielki ich procent. Wprowadzenie zakazu na stacjach nie rozwiąże problemu społecznego, lecz może wpłynąć na wzrost cen paliw, zwłaszcza że sprzedaż pozapaliwowa stanowi istotne wsparcie dla rentowności stacji.
Organizacje sugerują, że zamiast zakazów bardziej efektywne byłyby intensywniejsze kontrole trzeźwości oraz kampanie edukacyjne promujące odpowiedzialność na drodze.
Jak informuje POPiHN – „Międzynarodowe oraz krajowe doświadczenia pokazują, że najskuteczniejszym narzędziem do zwalczania plagi pijanych kierowców jest intensyfikacja kontroli trzeźwości na drogach. Drugim pod względem efektywności narzędziem jest prowadzenie działań edukacyjnych, chociażby takich jak realizowana przez wiele lat przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego kampania edukacyjna „Piłeś? Nie jedź!” . I tu członkowie POPiHN oraz PIPP są gotowi do zaangażowania w kampanie społeczne zniechęcające do nieodpowiedzialnego spożycia alkoholu.”
Pełna treść oświadczenia dostępna jest —> TUTAJ <—
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:
Źródło: POPiHN