Propozycje wprowadzenia E-Taryfy zawiera „Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną”, skierowany właśnie do konsultacji publicznych. Proponowana zmiana zakłada przeniesienie ciężaru finansowego ze składnika stałego stawki sieciowej i stawki opłaty przejściowej na składnik zmienny, który powiązany jest z rzeczywistym zakresem wykorzystania infrastruktury ładowania – czytamy w uzasadnieniu projektu.
Aktualnie koszty energii i usług dystrybucyjnych dla szybkiej stacji ładowania DC o mocy 50 kW w rozliczeniu miesięcznym i jednostkowym w Polsce są jednymi z najwyższych w Europie. Operatorzy ogólnodostępnych stacji ładowania ponoszą bardzo duże koszty związane z płaceniem stałych opłat dystrybucyjnych, które są nieproporcjonalnie duże w porównaniu z rzeczywistymi kosztami ponoszonymi za zużycie energii w ramach ładowania pojazdów elektrycznych.
Obecnie w Polsce występują różne taryfy przeznaczone dla różnych odbiorców energii elektrycznej. Do zasilania stacji ładowania pojazdów elektrycznych stosuje się najczęściej taryfy B 21 dla ładowarek szybkich o mocy powyżej 22 kW oraz C 22 dla ładowarek wolnych o mocy poniżej 22 kW. Dla porównania obliczono obecny koszt funkcjonowania ogólnodostępnej stacji ładowania w taryfie B21, który w sumie wynosi 3501,89 zł co miesiąc, z czego opłata stała to (standardowa) 3124 zł.
Proponowana taryfa zakłada wprowadzenie do grupy taryfowej z jednostrefowym rozliczeniem zmiany, w której nie stosuje się składnika stałego stawki sieciowej oraz stawki opłaty przejściowej, natomiast stosuje się składnik zmienny stawki sieciowej w wysokości 300% składnika zmiennego stawki sieciowej obowiązującego w grupie taryfowej z rozliczeniem jednostrefowym. Po wprowadzeniu zmian koszt funkcjonowania stacji w tej taryfie wynosiłby 688,39 zł/m-c.
Z obliczeń opracowanych przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych wynika, że OSD w pierwszym roku funkcjonowania powyższej taryfy straciłoby ok. 11 mln. zł. Strata ta zmniejszałaby się wraz ze wzrostem liczby pojazdów elektrycznych i przy liczbie ok. 80 tys. zostałaby zniwelowana. Znaczący zysk wystąpiłby przy liczbie około 150 tys. pojazdów i wynosiłby ok. 50 mln. zł.
Wprowadzenie E-taryfy będzie miało bardzo duży wpływ na dalsze wprowadzanie elektromobilności w Polsce – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych postulowało wprowadzenie E-Taryfy w „Białej Księdze Elektromobilności PSPA”.
Wprowadzenie E-Taryfy pomoże w utrzymaniu i rozwoju infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych w Polsce. Podniesienie opłat zmiennych dystrybucyjnych w zamian za zniesienie opłaty stałej, pozwoli na prawidłowe odzwierciedlenie kosztów związanych z funkcjonowaniem stacji na rynku w początkowej fazie jego rozwoju.
Dyrektor Zarządzający PSPA - Maciej Mazur
Projekt rozporządzenia dostępny jest TUTAJ