Sejm uchwalił nowelizację ustawy o odpadach oraz ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach 9 stycznia 2020 roku. Zgodnie z obowiązującymi przepisami od 1 stycznia 2020 r., dokumenty ewidencji odpadów sporządza się za pośrednictwem indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami – BDO. Przepisy nakładają obowiązek sporządzania dokumentów ewidencji odpadów wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem BDO. Dotyczy to także warsztatów samochodowych.
W związku z zamieszaniem, jakie wywołało wprowadzenie nowych obowiązków, grupa posłów złożyła w Sejmie projekt nowelizacji ustawy o odpadach oraz ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, który 9 stycznia 2020 r. został uchwalony przez posłów. Ustawa ma umożliwić prowadzenie działalności w zakresie gospodarowania odpadami w sytuacjach awaryjnych oraz przez pierwsze pół roku funkcjonowania modułu ewidencji w bazie czyli do 30 czerwca 2020 r. z zastosowaniem dokumentów papierowych.
Projekt ustawy trafił 10 stycznia do Senatu, który wniósł do niego poprawki. Z kolei 22 stycznia poprawki Senatu zaakceptowała sejmowa Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Posłowie mają głosować nad ustawą na najbliższym posiedzeniu Sejmu 23 stycznia.
Ministerstwo Klimatu informowało na początku stycznia tego roku, że przez pewien czas organy kontroli będą pouczać i pomagać przedsiębiorcom, zamiast nakładać kary za niedopełnienie obowiązku rejestracji w BDO.
Więcej o ewidencji odpadów BDO w naszym artykule „Kto musi posiadać wpis do BDO„.