Przed urlopem wymień filtr kabinowy | MOTOFAKTOR

Przed urlopem wymień filtr kabinowy

PZL Sędziszów przypomina o tym, jak ważną rolę szczególnie latem odgrywają filtry kabinowe i opisuje ich poszczególne rodzaje ze swojej oferty.

Nawet najbardziej zaawansowana klimatyzacja nie będzie działać efektywnie, jeśli zignorujemy zużyty filtr. Z kolei najprostsze modele mogą poprawić swoją wydajność, gdy zastosujemy odpowiedni filtr i będziemy go regularnie wymieniać. Warto zaznaczyć, że zanieczyszczony filtr kabinowy nie tylko obniża jakość wentylacji, ale również powoduje większe obciążenie dla wentylatora, co prowadzi do jego szybszego zużycia.

Filtr kabinowy odpowiada za oczyszczanie powietrza w systemie klimatyzacji, a tym samym generuje pewien opór. Im mniejszy ten opór, tym lepsza wydajność. To zależy od dwóch podstawowych czynników: konstrukcji filtra oraz jego stopnia zapełnienia.

Jeżeli chodzi o konstrukcję, najlepsze właściwości zapewniają filtry wysokiej jakości. Kluczowe cechy to idealne dopasowanie do obudowy filtra, wysokogatunkowy materiał filtrujący oraz duża chłonność uzyskana dzięki dużej liczbie plis.

Z kolei regularna wymiana filtra jest niezbędna, aby utrzymać jego skuteczność – najlepiej robić to dwa razy w roku lub w inny sposób dostosowany do tempa zapełniania filtra (warto co jakiś czas go wyjąć i ocenić jego stan, o ile nie sprawia to trudności technicznych).

Wiele osób zastanawia się, jaki typ filtra jest najlepszy. Producenci filtrów kabinowych, w tym PZL Sędziszów, oferują aż trzy różne rodzaje.

Filtr włókninowy zwany potocznie filtrem papierowym

Spełnia on swoje zadanie w zakresie wyłapywania zanieczyszczeń, jednak należy go często wymieniać, ponieważ nie zapobiega on rozwojowi bakterii i grzybów na swojej powierzchni. Z jednej strony nie ma on technicznej możliwości filtracji przykrych zapachów, z drugiej sam będzie generował takie zapachy, jeśli nie będziemy go wymieniać przynajmniej dwa razy w roku.

Trzeba jednak zaznaczyć, że mimo swojego budżetowego charakteru realizuje on swoje główne zadanie, którym jest zatrzymanie zanieczyszczeń (np. pyły, suche liście). Dzięki temu w sposób wystarczający chroni on zaawansowany układ wentylacji i płuca pasażerów. Nawet najtańszy, ale dobry jakościowo filtr kabinowy z oferty PZL Sędziszów wydłuży życie wentylatora dmuchawy, klap sterujących przepływem powietrza czy ograniczy tempo gromadzenia się kurzu w kratkach wentylacyjnych. Każdy filtr kabinowy – również ten podstawowy – jest także barierą dla pyłków roślin, mających czasami działanie alergenne.

Filtr z warstwą węgla aktywowanego

To najchętniej wybierany typ filtrów na rynku, ponieważ oprócz efektywnego oczyszczania powietrza (posiada wszystkie zalety filtrów włókninowych), skutecznie minimalizuje nieprzyjemne zapachy z zewnątrz oraz posiada właściwości, które hamują rozwój pleśni i bakterii na swojej powierzchni. Filtr z warstwą węgla aktywnego będzie doskonałym towarzyszem dla pasażerów, zwłaszcza podczas długiej jazdy za starszymi, dymiącymi ciężarówkami. Pozostaje również atrakcyjną opcją pod względem ceny.

Filtr z cząstkami nano-srebra i nano-miedzi

Ostatnia, trzecia propozycja w ofercie PZL Sędziszów to filtr zawierający nano-cząstki srebra i miedzi. Takie filtry dostępne są jedynie u nielicznych producentów, co czyni je typowym produktem premium.

Filtry kabinowe z warstwą koloidalnych roztworów srebra i miedzi wyróżniają się niezwykle wysoką efektywnością w zwalczaniu bakterii, alergenów i pleśni, przewyższając pod tym względem tradycyjne filtry węglowe. W filtrach z linii Silver Nano Protect od PZL Sędziszów zastosowano dodatkową warstwę przeciwdrobnoustrojową, na którą nałożono innowacyjny dwuskładnikowy roztwór nano-srebra i nano-miedzi. Tego rodzaju rozwiązanie dysponuje wyjątkowymi właściwościami antybakteryjnymi. Dzięki kilkuwarstwowej strukturze filtracyjnej, filtr PZL Sędziszów Silver Nano Protect zapewnia jeszcze skuteczniejszą ochronę przed bakteriami, alergenami, pleśnią oraz drobnym pyłem.

Badania laboratoryjne potwierdziły, że skutecznie hamuje rozwój niepożądanych grzybów, takich jak Aspergillus brasiliensis (niger) oraz pleśń Bacillus subtilis. Minimalny czas działania antybakteryjnego wynosi 12 miesięcy. Zastosowany w filtrach roztwór nano-srebra i nano-miedzi jest objęty ochroną patentową.

„Nawet podstawowy filtr kabinowy wymieniany systematycznie spełnia swoje podstawowe zadanie i zatrzymuje zanieczyszczenia stałe niszczące układ klimatyzacji i nasze płuca. Droższe wersje – z wkładem węglowym lub cząstkami nano-srebra i nano-miedzi gwarantują wyższy komfort jazdy (dzięki filtracji przykrych zapachów z zewnątrz) a także zdrowsze powietrze (dzięki redukcji bakterii i grzybów). Te ostatnie – z cząstkami nano-srebra i nano-miedzi – wydają się również idealnym rozwiązaniem dla osób, które serwisują samochody w trybie long life i wymieniają filtr tylko raz w roku. Ich działanie przeciwbakteryjne jest wynikiem tworzenia kompleksu biochemicznego i katalitycznego działania srebra i miedzi, enzymów bakteryjnych i wirusowych, a także zjawiska metabolizmu tlenu” – mówi Dominik Zwierzyk z PZL Sędziszów.

Źródło: PZL Sędziszów

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).