Pandemia doprowadziła do gwałtownych zmian na rynku automotive. W momencie wprowadzenia przez rząd ograniczeń, branża motoryzacyjna musiała szybko zareagować, dostosowując do nich prowadzoną przez siebie działalność. W ten sposób koronawirus przyspieszył debiut wielu wirtualnych salonów oraz wprowadzenie usług elektronicznych, pozwalających ograniczyć bezpośrednie kontakty z klientami np. połączenia wideo, w trakcie którego sprzedawca ma możliwość zaprezentowania konkretnego auta.
W ramach badania na potrzeby raportu „Auto w sieci”, Santander Consumer Multirent sprawdził, jak polscy przedsiębiorcy podchodzą do kupna samochodu przez Internet, co jest dla nich ważne przy zakupach w kanale online i gdzie poszukują informacji o danym modelu.
Według danych zebranych przez Santander Consumer Multirent, obecnie już prawie co trzeci przedsiębiorca zdecydowałby się na zakup auta przez Internet (28%). Jak można się spodziewać, największe zainteresowanie zakupem w kanale online płynie ze strony najmłodszych przedsiębiorców, przed 40-stym rokiem życia (38%), ale entuzjazm tym rozwiązaniem wykazują również przedstawiciele najstarszego pokolenia. Co piąty ankietowany w wieku powyżej 60 lat zadeklarował, że chętnie kupiłby samochód w sieci.
Konieczność przeniesienia działalności do sieci przez branżę motoryzacyjną i ograniczenia kontaktów międzyludzkich sprawiła, że więcej Polaków zaczęło zastanawiać się nad nabyciem auta w kanale online. To dobra wiadomość dla nowopowstałych rozwiązań umożliwiających taki zakup jak np. platforma AutoSalon Multirent, która w odróżnieniu do większości istniejących platform, pozwala klientowi na przejście samodzielnie całego procesu wyboru auta i doboru oferty finansowania aż do złożenia wniosku leasingowego.
Dyrektor Działu Zdalnych Kanałów Sprzedaży z Santander Consumer Multirent - Monika Kasprzyk
Zmieniające się postawy klientów widać również po sposobie poszukiwania przez nich informacji o potencjalnym nowym samochodzie. Coraz więcej firm szuka ich na portalach motoryzacyjnych (20%) lub korzysta z porównywarek aut (12%) czy witryn należących do importerów samochodowych (13%). Najpopularniejszym źródłem informacji są jednak strony internetowe dealerów. Sięga po nie aż 42% ankietowanych, niemal dwukrotnie przewyższając liczbę osób, które odwiedzają w tym celu salony stacjonarne (23%).
Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby zachęcić przedsiębiorców do kupna auta w sieci? Jak twierdzą ankietowani przez Santander Consumer Multirent, najistotniejszą kwestią jest cena pojazdu (34%), która idealnie powinna być niższa od kosztu jaki musieliby ponieść w stacjonarnym salonie samochodowym. Jest to ważny czynnik zwłaszcza dla mężczyzn (36% w porównaniu do 29% kobiet) oraz dla najmłodszych przedsiębiorców przed 40-stym rokiem życia (46%).
Co ciekawe, starsi badani w wieku powyżej 60 lat byliby w stanie zapłacić za samochód więcej. Kwestia korzystnej ceny jest istotna tylko dla 18% z nich. Może wynikać to z przeświadczenia, że w zamian za dobrą jakość warto wydać więcej pieniędzy, niezależnie od kanału zakupu. Według ankietowanych istotną rolę odgrywają także warunki leasingu, które również powinny być lepsze niż w przypadku zakupu auta w kanale offline (28%).
Natomiast, jeśli chodzi o ewentualne bariery w sprzedaży aut online, klienci zwracają uwagę na takie rzeczy, jak brak możliwości dokładnego obejrzenia auta (66%), co może oznaczać brak odpowiednich rozwiązań w danym wirtualnym salonie samochodowym np. prezentacji poprzez połączenie wideo lub niezaktualizowaną stronę internetową, na której brakuje szczegółów. Ponad połowie przeszkadzałoby również, gdyby taki salon nie oferował opcji jazdy testowej (57%).
Kryzys COVID-19 prawdopodobnie przyspieszy ewolucję postaw klientów wobec kanałów cyfrowych. Dla, wielu, którzy nigdy wcześniej nie korzystali z kanału online teraz właśnie może nastąpić przełom w preferencjach zakupowych i przekonają się do tej bezpieczniejszej i wygodniejszej formy dokonywania zakupów.
Assistant Director Działu Rozwoju Biznesu w EY - Dominika Piotrkowska-Skwarło
Badanie na potrzeby raportu „Auto w sieci” zostało zrealizowane na reprezentatywnej grupie przedsiębiorców – klientów Santander Consumer Multirent, za pomocą standaryzowanego wywiadu telefonicznego wspieranego komputerowo w sierpniu 2020 r., n=404.
Źródło: Santander Consumer Multirent