Automatyczna skrzynia biegów staje się coraz bardziej popularna wśród kierowców. Jednakże, korzystając z tego rodzaju przekładni, musimy pamiętać o częstszym użyciu hamulców. Szczególnie w terenie górskim, z przyzwyczajenia możemy zapomnieć o ręcznym redukowaniu przełożeń. Długotrwałe tarcie klocka hamulcowego o tarczę może doprowadzić do jego przegrzania.
Zbyt gorące klocki i tarcze hamulcowe są często spotykanym problemem, który nie tylko zmniejsza skuteczność hamowania, ale także może spowodować poważne uszkodzenia.
Spowalnianie pojazdu poprzez naciskanie pedału hamulca generuje wysokie temperatury, które mogą spowodować przegrzanie klocków i tarcz hamulcowych. Aby uniknąć tego problemu, konieczne jest skuteczne rozpraszanie ciepła powstającego podczas intensywnego tarcia.
Wykorzystanie klocków hamulcowych wraz z konstrukcją felgi lub alufelgi pomaga kontrolować przegrzewanie warstwy ciernej. Przestrzenie w felgach dodatkowo wspomagają chłodzenie hamulców podczas jazdy. Niemniej jednak, zdarza się czasem, że klocki hamulcowe nie są w stanie wystarczająco szybko się schłodzić, co może doprowadzić do ich przegrzania.
Do przyczyn przegrzania klocków hamulcowych zaliczamy:
Przegrzanie układu hamulcowego charakteryzuje się specyficznymi symptomami, które są łatwe do rozpoznania nawet dla mniej doświadczonych kierowców. W takiej sytuacji, jeśli warunki na drodze pozwalają, warto zredukować temperaturę klocków hamulcowych. Najskuteczniejszym sposobem jest utrzymywanie równomiernego tempa jazdy bez nadmiernego korzystania z hamulców. Identyfikacja przegrzania układu hamulcowego jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze. Do kluczowych objawów należą:
Istnieje kilka skutecznych i powszechnie stosowanych metod, które pomagają zabezpieczyć klocki hamulcowe przed przegrzaniem. Wskazane jest dostosowanie techniki jazdy, bardziej przewidywane hamowanie oraz płynniejsze korzystanie z hamulców. Istotne jest również odpowiednie dobranie klocków hamulcowych do konkretnego pojazdu i stylu jazdy. Jak zatem zminimalizować ryzyko przegrzania hamulców?
„Przegrzane klocki hamulcowe, są bardzo niekomfortowym przeżyciem, którego można uniknąć w życiu kierowcy. Jeśli jesteśmy świadomi, że konkretna sytuacja na drodze może przyczynić się do przegrzania klocków, zachowajmy maksymalną ostrożność. Profilaktycznie należy sprawdzić stan techniczny tarcz hamulcowych oraz wydajność układu hamulcowego. Przegrzane klocki hamulcowe to poważny problem, który może wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Dlatego warto zmienić klocki hamulcowe na Steinhof, które cechuje wysoka wydajność. Dzięki odpowiedniemu stylowi jazdy, stosowaniu wysokiej jakości części oraz świadomości objawów przegrzania, możemy skutecznie minimalizować ryzyko awarii układu hamulcowego. Dbajmy o nasze hamulce, aby każda podróż była bezpieczna i komfortowa” – podsumowuje Dawid Tarchała, Kierownik działu Badań i Rozwoju w Grupie Steinhof.