Przemysł moto odrobił część strat spowodowanych COVID-19 | MOTOFAKTOR

Przemysł moto odrobił część strat spowodowanych COVID-19

Lockdown w Europie odbił się bardzo negatywnie na przemyśle motoryzacyjnym, ale w III kwartale 2020 r. nastąpiła pewna poprawa.

Produkcja sprzedana

W okresie trzech kwartałów br. produkcja sprzedana w grupie PKD 29 (produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep) wyniosła 98,72 mld złotych. To o 20,4% mniej niż przed rokiem. W ciągu trzeciego kwartału nastąpiła znacząca poprawa. Jeszcze po dwóch kwartałach spadek sprzedaży rok do roku wynosił 30,1%, co związane było z ograniczeniem produkcji pojazdów i komponentów w Europie (II połowa marca – I połowa czerwca).

W trzecim kwartale branża motoryzacyjna mocno się ożywiła. W tym okresie produkcja sprzedana była większa od tej przed rokiem o około 5%.

Partner w AutomotiveSuppliers.pl - Rafał Orłowski

W grupie firm produkcyjnych średnich i dużych (powyżej 49 osób) produkcja sprzedana w okresie trzech miesięcy 2020 roku osiągnęła 93,85 mld złotych, o 21,4% mniej niż rok wcześniej. Nadal większość przychodów generują producenci części i akcesoriów (PKD 29.3).

 

Tego typu firmy w analizowanym okresie osiągnęły produkcję sprzedaną na poziomie 54,56 mld złotych (-21%). Sprzedaż dwóch pozostałych grup wyniosła odpowiednio: producenci pojazdów i silników (PKD 29.1) – 35,81 mld złotych (-21,4%), producenci przyczep i naczep (PKD 29.2) – 3,48 mld złotych (-16,3%).

Zatrudnienie

Na koniec trzeciego kwartału 2020 roku w zakładach produkcyjnych pojazdów, przyczep i naczep oraz części i akcesoriów, zatrudniających więcej niż 9 osób (PKD 29) przeciętne zatrudnienie[1] wyniosło 200,1 tys. osób.

Trend spadkowy został znacznym stopniu wyhamowany w trzecim kwartale. O ile w II kwartale nastąpił spadek o 7,6 tys. w stosunku do kwartału poprzedniego to w III kwartale ubyło już tylko 1,2 tys. W związku z dużymi potrzebami zakłady motoryzacyjne znów silnie posiłkują się pracownikami tymczasowymi, z których zrezygnowano w bardzo dużym stopniu w okresie wiosennych przestojów.

- Rafał Orłowski

W grupie firm średnich i dużych (powyżej 49 osób) przeciętne zatrudnienie wyniosło po trzech kwartałach br. 188,8 tys. wobec do wartości 199,7 tys. rok wcześniej. W tej grupie główną siłą „napędową” niezmiennie pozostają producenci części i akcesoriów, u których na koniec analizowanego okresu przeciętne zatrudnienie było na poziomie wzrosło do 143,3 tys. (trzy kwartał 2019 r.: 154,1 tys.). Wyższa niż przed rokiem liczba miejsc pracy była u producentów pojazdów i silników i wyniosła 34,7 tys. (+0,5 tys.).

Przyczynili się do tego producenci jednostek napędowych, którzy prowadzili nowe rekrutacje w tym roku.

- Rafał Orłowski

 

Natomiast u producentów przyczep i naczep nastąpił spadek – 10,8 tys. wobec 11,5 tys. po trzech kwartałach 2019 roku.

Eksport

W okresie trzech kwartałów 2020 r. eksport przemysłu motoryzacyjnego z Polski osiągnął wartość ponad 16,07 mld euro. To o 19,24% mniej (-4,06 mld euro) niż w analogicznym okresie zeszłego roku.

Warto zaznaczyć, że w samym III kwartale nastąpiła zdecydowana poprawa. Zarówno w lipcu, sierpniu oraz we wrześniu wartość eksportu była wyższa niż przed rokiem.

- Rafał Orłowski

 

Łącznie w całym III kwartale br. na rynki zagraniczne trafiły produkty przemysłu motoryzacyjnego o wartości 6,61 mld euro. To 3,81% więc niż w tym samym kwartale 2019 roku.

W okresie styczeń-wrzesień 2020 r. najważniejszym zagranicznym partnerem pozostały Niemcy (32,37% całości). Wartość eksportu do tego kraju zmalała w stosunku do zeszłego roku o 13,43% (5,52 mld euro). Także w przypadku kolejnych rynków zbytu przestój branży w II kwartale odnotowały spadki: Czechy (7,50% całości, 1,28 mld euro, -20,98%), Włochy (6,65% całości, 1,13 mld euro, -27,20%) i Francja (5,88% całości, 1 mld euro, -24,10%).

 

Przez trzy kwartały br. eksport części i akcesoriów wyniósł 7,52 mld euro, o 23,62% mniej niż rok wcześniej. Największym rynkiem nadal są Niemcy (32,98% całości). Eksport do naszego zachodniego sąsiada spadł o 25,92% (2,48 mld euro). Kolejnymi odbiorcami są: Czechy (9,18% całości, -18,53%), Słowacja (7,47%, -19,72%) oraz Hiszpania (5,29%, -26,12%).

 

Eksport pojazdów osobowych i towarowo-osobowych w omawianym kwartale był na poziomie wyniósł 3,48 mld euro (33,83% wartości w tej grupie, -18,39%), Włochy (11,75%, -38,46%) i Francja (7,90%, -28,54%).

 

[1] Średnia wielkość zatrudnienia obliczona dla badanego okresu na podstawie ewidencyjnego stanu zatrudnienia. Przeciętne zatrudnienie uwzględnia pracowników pełnozatrudnionych oraz niepełnozatrudnionych w przeliczeniu na pełne etaty.

 

Źródło: AutomotiveSuppliers.pl

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).