Podstawowe wymagania systemu przeniesienia napędu to komfortowe i wydajne przeniesienie mocy oraz długi czas użytkowania. W celu długofalowego zmniejszenia zużycia paliwa i towarzyszącej temu emisji spalin, ale bez uszczerbku dla komfortu, niezbędna jest dogłębna znajomość całego systemu przeniesienia napędu, razem ze wszystkimi jego elementami składowymi. Dotyczy to systemów sprzęgła, tłumienia wibracji, systemów wysprzęglania, czy komponentów skrzyni biegów. Dzięki produktom marki LuK, Schaeffler dostarcza wszystkie komponenty niezbędne dla zapewnienia wydajnego, dynamicznego oraz energooszczędnego przeniesienia mocy – zarówno dla producentów oryginalnego wyposażenia (OEM), jak i na niezależny rynek samochodowych części zamiennych.
Dzisiejsze nowoczesne systemy przeniesienia napędu muszą spełniać dwa podstawowe wymagania. Powinny umożliwić efektywne przeniesienie mocy i zapewnić wysoki poziom komfortu jazdy – nawet w niekorzystnych warunkach pracy. Dzieje się tak, ponieważ małe silniki generują większe drgania.
Dodatkowo, w nowoczesnych samochodach, coraz mniej miejsca przewidziane jest na montaż poszczególnych elementów systemu przeniesienia napędu. Trend dotyczący zmniejszania silników trwa od lat i powoduje rosnące wymagania odnośnie systemu przeniesienia napędu. Jedynie przeprowadzona w sposób profesjonalny naprawa jest w stanie zagwarantować, że system działa prawidłowo i spełnia aktualne potrzeby rynku.
Wraz ze swoją marką LuK, Schaeffler jest wiodącym specjalistą od systemów przeniesienia napędu na niezależnym rynku części zamiennych. Oferta produktowa działu Automotive Aftermarket obejmuje kluczowe obszary takie jak sprzęgło, tłumienie wibracji i skrzynia biegów. Schaeffler posiada wieloletnie doświadczenie na rynku OEM w zakresie wszystkich trzech kategorii produktów. Dodatkowo w ofercie znajdują się zestawy naprawcze dostosowane do potrzeb warsztatów.
Ograniczenie zużycia paliwa i poprawa komfortu jazdy w samochodach z coraz mniejszymi silnikami stanowią poważne wyzwanie dla dostawców różnych rozwiązań systemowych. Wibracje w układzie przeniesienia napędu mają negatywny wpływ na komfort jazdy oraz mogą prowadzić do uszkodzenia niektórych podzespołów.
W 1985 roku Schaeffler, pod marką LuK, wprowadził na rynek przełomowy wynalazek, który skutecznie tłumi drgania w układzie przeniesienia napędu i jednocześnie zapewnia wysoki komfort zmiany biegów oraz jazdy – dwumasowe koło zamachowe (DKZ). Precyzyjnie dopasowane do każdego pojazdu, DKZ umożliwia jazdę nawet przy niskich prędkościach obrotowych silnika, co pomaga zmniejszyć zużycie paliwa, a tym samym emisję spalin.
Schaeffler jest partnerem rozwojowym wszystkich głównych producentów samochodów i posiada obecnie udział w globalnym rynku OEM na poziomie około 60 procent. Ponad 115 milionów sztuk DKZ zostało wyprodukowanych od momentu jego wynalezienia. Całkowita liczba pojazdów wyposażonych w DKZ wzrosła z 30 milionów sztuk w roku 2000, do obecnej liczby około 140 milionów. Co drugi samochód, który zjeżdża dzisiaj z linii produkcyjnej, jest wyposażony w DKZ.
Schaeffler szacuje, że liczba samochodów z DKZ wzrośnie do 2020 roku do około 160 milionów sztuk. DKZ to bardzo złożona technologia, którą oferuje zaledwie kilka firm. Dzięki ciągłemu udoskonalaniu swojego wynalazku, eksperci Schaeffler zdołali utrzymać wiodącą pozycję na rynku. Ostatnim przykładem może być DKZ z odśrodkowym tłumikiem drgań typu wahadłowego, które redukuje dodatkowe wibracje w zakresach krytycznych dla układu przeniesienia napędu.
Rosnąca liczba pojazdów wyposażonych w DKZ sprawia, nowe możliwości dla warsztatów naprawczych. Poleganie na ofercie i wiedzy firmy Schaeffler jest opłacalne dla warsztatów, ponieważ portfolio obejmuje technologie tłumienia drgań dla wszystkich rodzajów systemów przeniesienia napędu dostępnych obecnie na rynku razem z nowoczesnymi zestawami naprawczymi, które umożliwiają przeprowadzenie profesjonalnej wymiany. Jak przystało na światowego lidera DKZ, asortyment produktów marki LuK obejmuje obecnie praktycznie każdy pojazd na europejskich drogach.
Podobna historia sukcesu, jak ta w przypadku dwumasowego koła zamachowego, ma miejsce od kilku lat dla skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem. Podwójne sprzęgła idealnie spełniają wymagania rynku pod względem komfortu oraz wydajności, a także wnoszą istotny wkład w obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2. Technologia podwójnego sprzęgła wywodzi się ze świata sportów motorowych, gdzie dzięki niej dokonał się przełom w możliwościach pracy układu przeniesienia napędu. W przypadku obecnie produkowanych pojazdów, takie rozwiązanie ma wiele zalet – dzięki dynamicznej zmianie biegów spada zużycie paliwa, a silnik zawsze działa w optymalnym zakresie prędkości obrotowej.
Podczas gdy manualne skrzynie biegów są coraz rzadziej instalowane w nowych samochodach, podwójne sprzęgła reprezentują technologię, która zdobywa coraz większe zaufanie u klientów. Kluczowe rynki to Europa oraz Chiny. Oznacza to, że liczba napraw zużytych elementów skrzyń biegów z podwójnym sprzęgłem wrośnie w nadchodzących latach, otwierając tym samym nowe pole działalności dla warsztatów naprawczych, które będą mogły skorzystać z kompleksowej wiedzy technologicznej marki LuK. Schaeffler dostarcza na rynek OEM suche sprzęgła podwójne od 2008 roku, a mokre sprzęgła podwójne od 2014 roku. Bogactwo doświadczeń procentuje w przypadku rozwiązań naprawczych, które specjaliści Schaeffler opracowują dla rynku części zamiennych.
Dzięki zestawowi LuK RepSet 2CT, Schaeffler jest obecnie liderem na rynku rozwiązań naprawczych dla suchych sprzęgieł podwójnych, ciesząc się 85-procentowym pokryciem rynku samochodów z podwójnym suchym sprzęgłem na świecie. Wysoka jakość części oraz ich perfekcyjne dopasowanie sprawiają, że naprawa może być wykonana szybko, prosto i profesjonalnie.
Jako specjalista w dziedzinie sprzęgieł i łożysk, Schaeffler posiada nie tylko wiedzę specjalistyczną wiedzę na temat systemów napędowych. Miliony produktów Schaeffler instalowane są w dzisiejszych układach przeniesienia napędu. Są to między innymi łożyska igiełkowe kół zębatych, sprzęgła kłowe, elementy synchronizatorów oraz inne komponenty układu. W 2017 roku Schaeffler wyprodukował ponad 2,1 miliarda części na rynek OEM.
Korzystając ze specjalistycznej wiedzy na temat przeniesienia napędu, zużycia elementów oraz obciążeń, którym poddawane są skrzynie biegów, eksperci Schaeffler przeanalizowali tysiące przypadków uszkodzeń. Jednym z wyników tych analiz było stwierdzenie, że można wyspecyfikować kilka części, które przeważnie odpowiadają za awarię skrzyni biegów. Jeśli te konkretne części zostaną wymienione, nie ma konieczności wymiany całej skrzyni lub wykonywania skomplikowanej naprawy przez warsztat specjalizujący się w skrzyniach biegów.
Dzięki nowemu zestawowi LuK GearBOX, Schaeffler umożliwia naprawę skrzyni biegów w każdym warsztacie. Zestaw naprawczy LuK GearBOX zawiera nie tylko części, które wymagają wymiany, ale także niezbędne elementy montażowe. Dodatkowo w każdym pudełku znajduje się przejrzysta instrukcja wymiany krok po kroku, co oznacza, że każdy warsztat może samodzielnie przeprowadzić naprawę skrzyni biegów. Zestaw LuK GearBOX to obecnie jedyne na rynku kompleksowe rozwiązanie do naprawy tego typu dostępne na niezależnym rynku części zamiennych.
„Dzięki Schaeffler naprawa skomplikowanych technologii staje się łatwa” – jest to zarówno cel, jak i obietnica dla dystrybutorów oraz warsztatów naprawczych. Mark LuK oferuje rozwiązania systemowe w segmencie przeniesienia napędu. Schaeffler to jeden z największych na świecie partnerów branży motoryzacyjnej. Firma opracowuje wysokiej klasy technologię dla systemów przeniesienia mocy, zarówno w bezstopniowych skrzyniach biegów, skrzyniach ze sprzęgłem podwójnym, skrzyniach automatycznych, jak i skrzyniach manualnych. Portfolio obejmuje główne obszary układów sprzęgła, tłumienia wibracji, systemów wysprzęglających oraz skrzyń biegów. Schaeffler nie tylko projektuje i produkuje wysokiej jakości, wytrzymałe części zamienne, ale także zapewnia kompleksowe wsparcie dla warsztatów w celu zapewnienia profesjonalnej naprawy.
Artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler