Przewody hamulcowe – poradnik Steinhof | MOTOFAKTOR

Przewody hamulcowe - poradnik Steinhof

Przy serwisie układu hamulcowego kierowcy najwięcej uwagi poświęcają tarczom i klockom. Steinhof wyjaśnia dlaczego przewody hamulcowe też są ważne.

W sektorze motoryzacyjnym często podkreślamy wagę grubości tarcz i klocków hamulcowych, ale nie można zapominać o równie istotnym elemencie układu hamulcowegoprzewodach hamulcowych. Firma Steinhof chce zwrócić uwagę kierowców na fakt, że sprawność tych komponentów ma kluczowe znaczenie dla efektywności hamowania oraz ogólnego bezpieczeństwa na drodze.

Czemu służą przewody hamulcowe?

Przewody hamulcowe, zarówno sztywne, jak i elastyczne, odgrywają niezwykle ważną rolę w przekazywaniu siły hydraulicznej z pedału hamulca do elementów wykonawczych, takich jak tłoczki i cylinderki hamulcowe. Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie efektywnego przekazywania ciśnienia płynu hamulcowego, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania systemu hamulcowego. Nawet najmniejsze uszkodzenia tych przewodów mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak utrata ciśnienia w układzie. To z kolei może znacząco wydłużyć drogę hamowania, a w skrajnych przypadkach całkowicie uniemożliwić zatrzymanie pojazdu.

Najpopularniejsze rodzaje przewodów hamulcowych

Przewody hamulcowe można podzielić na dwa główne rodzaje: sztywne i elastyczne. Sztywne przewody, zazwyczaj wykonane ze stali lub miedzi, służą do transportowania płynu hamulcowego na dłuższe dystanse w pojazdach. Z kolei przewody elastyczne, które łączą sztywne przewody z zaciskami hamulcowymi, muszą charakteryzować się odpornością na zginanie oraz zmiany ciśnienia. Ich zużycie zazwyczaj objawia się pęknięciami, wyciekami lub powiększaniem się, co może być skutkiem długotrwałego narażenia na skrajne temperatury, wilgoć, sól drogową oraz uszkodzenia mechaniczne.

Skutki uszkodzonych przewodów hamulcowych

Brak systematycznej kontroli może prowadzić do uszkodzenia przewodów hamulcowych oraz poważnych konsekwencji. W przypadku przewodów sztywnych, głównym zagrożeniem jest korozja, która może prowadzić do rozszczelnienia układu lub zatorów w przepływie płynu, co stwarza ryzyko niebezpiecznego hamowania. Z kolei przewody elastyczne mogą tracić swoją giętkość, co w rezultacie prowadzi do ich pękania lub odkształcania się pod wpływem ciśnienia, a to z kolei grozi awarią systemu hamulcowego.

Wymieniaj śmiało

Steinhof sugeruje, aby regularnie sprawdzać stan przewodów hamulcowych podczas każdej większej inspekcji pojazdu oraz w trakcie wymiany klocków hamulcowych.

„Specjaliści w warsztatach powinni szczególną uwagę zwracać na wszelkie oznaki zużycia przewodów, takie jak pęknięcia, wycieki płynu czy deformacje, które mogą być sygnałem do natychmiastowej wymiany. Wymiana przewodów elastycznych i sztywnych powinna być wykonana zgodnie z zaleceniami producenta oraz przy użyciu certyfikowanych części zamiennych, aby zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa” – mówi Dawid Tarchała, kierownik działu badań i rozwoju Steinhof.

Źródło: Steinhof

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).