Powszechna tendencja produkowania aut zużywających mniej paliwa sprawiła, że silniki nowych pojazdów są coraz mniejsze i lżejsze, a wynikającą z tego powodu utratę mocy kompensują turbosprężarki. Z turbodoładowania korzysta już około 75% nowych samochodów sprzedawanych w Europie. Turbosprężarka spręża powietrze z atmosfery i dostarcza je do silnika specjalnymi przewodami. Poniżej eksperci Gates przyjrzą się tym przewodom, ponieważ są one coraz częściej poszukiwane na rynku zamienników w miarę, jak kolejne roczniki pojazdów z turbodoładowaniem wchodzą w okres pogwarancyjny. Przedstawione zostaną też typowe uszkodzenia takich przewodów i najlepszy sposób na ich wymianę.
W odróżnieniu od tradycyjnych węży samochodowych, które są zwykle wykonane z czarnej mieszanki EPDM, przewody turbosprężarki muszą być odporne na działanie ekstremalnych temperatur i wytwarzane z różnych materiałów w zależności od temperatury panującej w otoczeniu przewodu. Najczęściej są wykonywane z silikonu, fluorosilikonu, gumy EPDM i innych materiałów, które sprostają wysokim wymaganiom. Firma Gates oferuje przewody wykonane z materiałów odpowiadających częściom oryginalnym, co ma olbrzymie znaczenie w układzie turbodoładowania, gdzie temperatury mogą osiągać 200°C (392°F). Należy wystrzegać się dostawców części zamiennych, wykonujących wszystkie przewody turbosprężarki z mieszanki gumy EPDM, która nie spełnia wymogów niektórych zastosowań, co w konsekwencji będzie prowadzić do przedwczesnych awarii.
Dodatkowo przewody Gates przeznaczone do turbosprężarek mają tę wyjątkową zaletę, że w standardzie są dostarczane z zamocowanymi szybkozłączami i wszystkimi innymi niezbędnymi elementami. Fabryka Gates, gdzie są produkowane przewody turbosprężarki, jest jednym z niewielu zakładów na świecie, który uzyskał certyfikat producenta OEM szybkozłączy na korzystanie z tych produktów.
Istnieje kilka głównych przyczyn uszkodzenia przewodów turbosprężarki. Po pierwsze przewody turbosprężarek z czasem zużywają się na zagięciach, gdzie strumień powietrza trafia prosto w ściankę, zanim zmieni kierunek. Gorące powietrze może nawet wydmuchać dziurę z boku przewodu, co uniemożliwi dalsze przekazywanie odpowiedniej ilości sprężonego powietrza z turbosprężarki i będzie skutkowało utratą mocy.
Problem mogą też sprawić cząstki oleju, które często znajdują się w strumieniu powietrza i mogą się odkładać po wewnętrznej stronie przewodu. Po pewnym czasie przewód może być nasączony cząstkami oleju, a przez to zmięknąć i wyśliznąć się z obejmy. Utrata twardości przewodu znacznie zwiększa ryzyko przenikania powietrza przez jego wewnętrzną osłonę i sprzyja wydmuchaniu dziury.
Gates zaleca wymianę podstawowych przewodów podczas każdej wymiany turbosprężarki. Wykorzystanie starych części jest technicznie możliwe, ale rzadko bywa opłacalne. Jeżeli przewód został na przykład nasączony olejem, szybko dojdzie do jego uszkodzenia.
Więcej na https://www.gatestechzone.com/pl.
Źródło: Gates