Nie daj się zaskoczyć z MaXgear | MOTOFAKTOR

Nie daj się zaskoczyć z MaXgear

Na wstępie należy się zastanowić, czy pojazd wymaga przygotowania na zimę? Zazwyczaj cywilne samochody konstruowane są zarówno do jazdy w warunkach zimowych, jak i letnich. Przed wprowadzeniem na rynek przechodzą szereg testów – od arktycznych śniegów po palące słońcem pustynie, więc z założenia przygotowanie samochodu do warunków zimowych nie powinno być konieczne.

Na wstępie należy się zastanowić, czy pojazd wymaga przygotowania na zimę? Zazwyczaj cywilne samochody konstruowane są zarówno do jazdy w warunkach zimowych, jak i letnich. Przed wprowadzeniem na rynek przechodzą szereg testów – od arktycznych śniegów po palące słońcem pustynie, więc z założenia przygotowanie samochodu do warunków zimowych nie powinno być konieczne. Należy jednak pamiętać, że poszczególne elementy podlegają eksploatacji, a w warunkach zimowych niektóre z nich są bardzo często wykorzystywane. Na co warto zwrócić uwagę przed zimą, aby jazda w tych trudnych warunkach stała się przyjemniejsza i nie przysparzała problemów?

Opony zimowe

Do wymiany opon z letnich na zimowe nie trzeba już nikogo przekonywać. „Zimówka” dużo lepiej sprawdzi się na śniegu i błocie pośniegowym. Mieszanka gumy, z której wykonana jest opona zimowa, w porównaniu z oponą letnią dużo lepiej znosi niskie temperatury. Letnia mieszanka pod wpływem niskich temperatur staje się twarda. Należy jednak pamiętać, że guma się starzeje i po kilku sezonach opona zimowa nie będzie tak samo przyczepna jak przy pierwszym założeniu. Coraz częściej ze względu na mniej śnieżne zimy kierowcy wybierają opony wielosezonowe. To rozwiązanie ma zarówno swoich zagorzałych fanów, jak i przeciwników. Wszystko zależy, w jakich warunkach samochód jest eksploatowany.

Pióra wycieraczek

Opady deszczu, spadające liście oraz szybko zapadający zmrok bardzo mocno ograniczają widoczność. Przy dużych opadach szczególnie ważne są sprawnie działające pióra wycieraczek. Przez wielu kierowców ich rola jest bagatelizowana. Jeżeli na szybie pióra wycieraczek podczas pracy rozmazują wodę, a nie ją ścierają, to znaczy, że nadają się do wymiany. Tak samo w przypadku, gdy przeskakują na powierzchni szyby podczas pracy. W pojazdach stosowane są głównie pióra stelażowe, bezstelażowe oraz hybrydowe. Pióra należy dobierać pod konkretny pojazd, mając na uwadze długość piór oraz mocowanie. Na rynku można znaleźć zestawy dedykowane pod konkretny pojazd. W przypadku takiego zestawu pióra mają zachowaną krzywiznę szyby konkretnego pojazdu.

Akumulator

Systemy rekuperacji energii, systemy start-stop, coraz bardziej rozbudowane systemy elektroniczne w samochodach wymusiły na producentach stosowanie nowych rozwiązań, jeżeli chodzi o akumulatory. W nowoczesnych samochodach akumulator stał się bardzo ważnym elementem układu elektrycznego, dlatego warto zadbać o jego kondycję. Aby sprawdzić kondycję akumulatora, należy wykonać test za pomocą testera. Wynik testu dużo powie o kondycji baterii w naszym samochodzie. Gdy samochód używany jest na krótkich odcinkach, w większości przypadków akumulator jest niedoładowany. W takich przypadkach warto akumulator naładować z sieci za pomocą prostownika. To zdecydowanie wydłuży życie akumulatora. Przy wymianie należy sugerować się pojemnością akumulatora, prądem rozruchu oraz wymiarami obudowy. W samochodach wyposażonych w system start-stop należy stosować akumulatory EFB. Natomiast w pojazdach wyposażonych w system rekuperacji energii akumulator AGM.

Świece żarowe

Rola świecy żarowej w silnikach Diesla zmieniała się na przestrzeni lat. W starszych konstrukcjach świeca używana była jedynie przy rozruchu zimnego silnika. Świeca żarowa ogrzewała komorę spalania do temperatury pozwalającej na samozapłon mieszanki. Element grzejny w starszych konstrukcjach rozgrzewał się do temperatury około 850-900°C. W nowoczesnych silnikach element grzejny rozgrzewa się do ponad 1300°C, a sama świeca pracuje nie tylko przy rozruchu zimnego silnika. Świece dogrzewają komorę spalania, aby poprawić jakość spalin i pozbyć się jak największej ilości szkodliwych tlenków azotu oraz sadzy. Przepalenie świecy żarowej sygnalizowane jest odpowiednią kontrolką na desce rozdzielczej. Nie warto czekać z wymianą świec żarowych, ponieważ ich wymiana jest trudna i obarczona jest ryzkiem ukręcenia jej w głowicy. Czym nowsza konstrukcja silnika, tym wymiana jest trudniejsza. Przy zimnych dniach rozruch z niesprawnymi świecami może być problemem.

Filtry

Każdy z filtrów pełni bardzo ważną funkcję w pojeździe. Szczególnie ważne w okresie jesienno-zimowym są filtry kabiny oraz paliwa. Zapchany filtr kabinowy będzie skutecznie ograniczał przepływ powietrza do kabiny. Skutkiem tego będzie nadmierne parowanie szyb i brak widoczności. Zużyty filtr paliwa może doprowadzić do kłopotów z rozruchem silnika przy ujemnych temperaturach – tyczy się to przede wszystkim silników Diesla. Kondycja filtra wpływa na pozostałe komponenty układu paliwowego i może doprowadzić do poważnej awarii. Dużo bardziej kosztownej niż zakup filtra paliwa.

Reasumując, przed sezonem jesienno-zimowym warto zajrzeć i sprawdzić kilka konkretnych układów, aby nie było niespodzianki lub rozczarowania. Jesień i zima to bardzo trudny okres dla samochodów. Opady atmosferyczne i niskie temperatury dają się we znaki.

 

Artykuł sponsorowany www.maxgear.pl

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).