Przygotuj serwis na sezon wymiany opon | MOTOFAKTOR

Przygotuj serwis na sezon wymiany opon

To ostatni moment na przygotowanie serwisów samochodowych na sezon wymiany opon – przede wszystkim pod kątem profesjonalnych kadr i właściwego wyposażenia.

Profesjonalne szkolenia pozwalają pracownikom zdobyć wymaganą wiedzę i nauczyć się bez błędów obsługiwać opony. Zaś doświadczonym pracownikom pomagają przypomnieć prawidłowe procedury, które często są pomijane w codziennej rutynie – a ich brak ma negatywny wpływ na bezpieczeństwo i trwałość opon oraz felg. Takie szkolenia oferuje Akademia Oponiarska PZPO. Powstały w odpowiedzi na rosnące wymagania warsztatów. Dzięki kompleksowym programom i najwyższej jakości kadrze szkoleniowej są gwarantem zdobycia kluczowej wiedzy i umiejętności do profesjonalnej obsługi samochodu. Co warte podkreślenia z perspektywy wysyłających na szkolenie serwisów – dyplom Akademii jest przyznawany nie za obecność, ale za zaliczenie egzaminu teoretycznego i praktycznego pod okiem trenera.

Szkolenia powinny być regularne i obejmować zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktyczną. Serwisanci powinni być w stanie prawidłowo ocenić stan opon, dobrać odpowiedni rozmiar i typ opony do konkretnego pojazdu, a także przeprowadzić prawidłowy montaż i  serwis opon. Dobrze przeszkolony serwisant jest w stanie wykryć potencjalne problemy z oponami i zapobiec wypadkom. Ten, któremu tylko się wydaje, że umie obsługiwać opony i nie był na profesjonalnym szkoleniu, często jest powodem dodatkowych kosztów oraz odpowiedzialności dla właściciela.

Właściciel serwisu – jako profesjonalista – ponosi odpowiedzialność za to, jakie opony sprzedaje i w jaki sposób są one montowane oraz przechowywane. To nie tylko odpowiedzialność wynikająca z rękojmi – ale również odpowiedzialność odszkodowawcza, a w sytuacjach narażenia zdrowia lub życia nawet odpowiedzialność karna. Najlepszy sposób na zmniejszenie takiego ryzyka to profesjonalni mechanicy – tacy, którzy nie tylko wiedzą, jak obsługiwać opony, by ich nie zniszczyć, ale znają możliwe skutki działania na skróty. Dlatego właściciel serwisu – chcąc zmniejszyć ryzyko swojej odpowiedzialności – powinien dbać o to, aby jego pracownicy mieli dostęp do szkoleń również z zakresu obsługi opon. Nie tylko wiedzieć, jak je profesjonalnie obsługiwać, ale też dlaczego właśnie w ten sposób i co się stanie kiedy tego nie zrobią” – wskazuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

2024-09 PZPO SERWISY
Opony to jeden z najważniejszych elementów pojazdu, bo jako jedyny element samochodu mają kontakt z drogą. Na autostradzie obracają się z prędkością ponad 1000 obr./min. – co oznacza, że ich jakość oraz prawidłowy montaż i eksploatacja są kluczowy dla zapewnienia bezpieczeństwa podróżnych.

Rzetelne szkolenia to inwestycja w wiedzę i umiejętności

Akademia Oponiarska PZPO to jedyny w Polsce ośrodek szkoleniowy, który zapewnia profesjonalne szkolenia z obsługi opon do wszystkich głównych segmentów pojazdów, ale także obsługi samochodów elektrycznych, zakończone egzaminem teoretycznym i praktycznym Wspólnie z ekspertami stworzyliśmy kursy dostosowane do potrzeb serwisów samochodowych. Nasi doświadczeni instruktorzy przekazują niezbędną wiedzę i umiejętności, aby zapewnić klientom serwisów najwyższą jakość usług. Naszą unikatową wiedzę adresujemy też do serwisantów, którzy chcą doskonalić umiejętności w zakresie montażu, demontażu, wyważania i naprawy opon. Wśród wybranych tematów szczegółowo omawiamy i uczymy wymiany, kalibracji i kodowania czujników ciśnienia – to kluczowe zagadnienia w obszarze nowoczesnych systemów monitorowania ciśnienia w oponach” – podkreśla Piotr Sarnecki.

W ofercie Akademii Oponiarskiej znajdują się m.in. szkolenia, które dostępne są formule 1- bądź 2-dniowej:

• Obsługa serwisowa kół i naprawa opon osobowych i dostawczych
Obsługa opon motocyklowych i mechaniki tylnej osi
• Obsługa opon ciężarowych
• Obsługa opon rolniczych
• Obsługa instalacji 48 V (dla aut mild-hybrid)
• Obsługa aut elektrycznych (instalacje wysokiego napięcia HV)

Zasada 3P: Porządne opony, Profesjonalny serwis, Prawidłowe ciśnienie

Profesjonalny serwis powinien umieć doradzić klientowi, jakie wybrać opony – najlepiej sprawdzonych producentów, nawet budżetowe. Lepiej unikać opon niskich osiągów – nieznanych producentów. Tylko uznani producenci opon gwarantują wysokiej jakości parametry – nienaganną trakcję, krótką drogę hamowania, cichą pracę i przede wszystkim gwarancję od daty zakupu. Potwierdzają to m.in. niezależne badania oraz testy redakcji motoryzacyjnych, z których wynika, że tylko sprawdzone marki, z wieloletnim doświadczeniem oferują „gumy” o najwyższych osiągach, szczególnie pod względem przyczepności na mokrej i suchej nawierzchni, odporności na poślizg oraz efektywności hamowania. I nigdy nie warto decydować się na opony używane, ponieważ nie można mieć pewności co do ich stanu technicznego.

Certyfikat Oponiarski dla serwisów

Należy pamiętać, że jakość i profesjonalizm warsztatu mają ogromne znaczenie. Niedoświadczony personel oraz tylko pobieżne umiejętności i zbyt rzadkie serwisowanie maszyn montażowych prowadzi do uszkodzeń opon i felg – a w skrajnych przypadkach nawet do takiego uszkodzenia, które na drodze zagraża naszemu życiu. Kiedy rozpędzimy się do 140 km/h i mamy oponę z naderwaną w serwisie stopką, taka opona spadnie z felgi albo wystrzeli w czasie jazdy. Dlatego warto wybrać certyfikowany serwis, który z oponami obchodzi się sprawnie, ale z wyczuciem i w którym wymiana opon przy 1 pracowniku na auto trwa minimum 40 minut. Jeśli trwa krócej – to znaczy, że mechanik pominął konieczne punkty w procesie wymiany opon.

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, w odpowiedzi na te wyzwania, wprowadził system oceny i wyróżnienia profesjonalnych serwisów. Proces ten opiera się na niezależnym audycie oceniającym zarówno wyposażenie warsztatu, jak i kwalifikacje personelu technicznego. Mapę serwisów, które przeszły pozytywny audyt i otrzymały Certyfikat Oponiarski można znaleźć na stronie internetowej certyfikatoponiarski.pl.

Certyfikat PZPO jest symbolem wsparcia dla serwisów, które nie tylko dbają o zadowolenie klientów, ale także przestrzegają najwyższych standardów pracy. Proces uzyskania certyfikatu obejmuje dokładny audyt wyposażenia serwisu, sprawdzenie kwalifikacji personelu technicznego oraz ocenę obsługi klientów – co jest dokumentowane także za pomocą zdjęć. Dzięki temu kierowcy mogą być pewni, że prace związane z wymianą opon zostaną wykonane zgodnie z najwyższymi standardami i bez ryzyka uszkodzenia ogumienia” – podsumowuje Piotr Sarnecki.

Źródło: PZPO

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).