Gdy zbliża się zima najlepiej sprawdzić stan samochodu w swoim serwisie. W ten sposób można wykonać niezbędne naprawy i zapobiec awarii na zaśnieżonej drodze. Typowe rzeczy, które psują się podczas zimy, to węże, paski, pompy wodne i przewody świec zapłonowych. Należy także zwrócić szczególną uwagę na stan hamulców, akumulatora, chłodnicy oraz wszystkich świateł.
Na pewno nie chciałbyś, aby Twój akumulator „padł” akurat wtedy, gdy mroźnym rankiem spieszysz się na ważne spotkanie. Kup nowy akumulator, jeśli dotychczasowy daje oznaki zużycia takie jak np. konieczność kilkukrotnego uruchamiania silnika w celu uruchomienia auta, słabe lub przyciemnione światła, brak ładowania. Moc akumulatora spada wraz z wiekiem i obniżaniem się temperatury. Ogólnie rzecz biorąc, akumulatory samochodowe należy wymieniać co 4-5 lat.
Płyn chłodniczy to trzeci, obok oleju silnikowego i przekładniowego, najważniejszy płyn eksploatacyjny w samochodzie. Jego zadaniem jest utrzymanie odpowiedniej temperatury silnika. Niedobór płynu chłodniczego może doprowadzić do przegrzania i zatarcia silnika. Jego poziom możesz sprawdzić samodzielnie. Jeśli jest zbyt niski, uzupełnij go. Zalecenia producenta auta dotyczące rodzaju płynu chłodniczego znajdziesz w instrukcji samochodu.
Opony zimowe są niezbędne, jeśli mieszkasz poza miastem, na obszarze o niskich temperaturach i dużych opadach śniegu, często jeździsz w terenie lub wyjeżdżasz w góry. Zostały one zaprojektowane z myślą o przyczepności w ujemnych temperaturach, na zaśnieżonych, czy zabrudzonych błotem pośniegowym nawierzchniach.
Opona zimowa zapewnia kierowcy i pasażerom większe bezpieczeństwo z uwagi na lepszy kontakt pojazdu z nawierzchnią, krótszą drogę hamownia i prawidłowe działanie systemów ABS czy kontroli trakcji.
Yokohama - Artur Posłuszny
Aby opona zimowa spełniała swoje zadania producenci zalecają, aby jej bieżnik miał minimalną głębokość 4 mm.
Opony całoroczne to rozwiązanie ekonomiczne, dobre do drugiego auta w rodzinie, dla kierowców poruszających się lokalnie, w miastach, na krótkich dystansach, mieszkających w regionach z niskimi opadami śniegu, o umiarkowanych temperaturach.
Dobre opony całoroczne posiadają symbol 3PMSF, czyli certyfikat opony zimowej. Warto jednak pamiętać, że nawet one nie zastąpią zimówek w skrajnych warunkach pogodowych, na dużym mrozie. Mieszanka z jakiej są wykonane traci wówczas niektóre ze swoich właściwości. Niezależnie od rodzaju opon, wszystkie należy na bieżąco kontrolować pod kątem ciśnienia, wyważenia i ewentualnych uszkodzeń.
- Artur PosłusznyCiśnienie opon to jeden z najważniejszych atrybutów decydujących o bezpieczeństwie prowadzenia pojazdu. Należy pamiętać, że od jego prawidłowego poziomu zależy, w jaki sposób opona przylega do nawierzchni. Niskie temperatury powietrza powodują spadek ciśnienia w oponach.
Gdy nadchodzą mrozy, Yokohama zaleca kierowcom zwiększenie ciśnienia w oponach zimowych o 0,2 bara w stosunku do wartości zalecanej przez producenta samochodu. Zbyt niskie ciśnienie w oponach przekłada się na dłuższą drogę hamowania i zwiększa hałas wydawany przez nie podczas jazdy.
- Artur PosłusznyZużyte wycieraczki to kolejny element obniżający bezpieczeństwo zimą. Kiedy je wymienić? Jeśli pomimo tego, że są czyste, zostawiają mokre ślady na szybie. Brudne wycieraczki najlepiej wytrzeć alkoholem. Jeżeli to nie pomaga, trzeba je wymienić. Jeśli szyba Twojego auta często zamarza, zaopatrz się w bardziej wytrzymałe wycieraczki. Poza tym nie odrywaj na siłę wycieraczek przymarzniętych do szyby. Najlepiej użyj odmrażacza do szyb lub ogrzewaj auto do momentu, aż lód na szybie znacznie się topić.
Zimą na przedniej szybie częściej pojawia się brud drogowy. Widzenie utrudniają dodatkowo śnieg i lód. Napełnij zbiornik spryskiwacza płynem, który jest przeznaczony do używania w ujemnych temperaturach. Zimowe formuły płynu pomagają szybciej usuwać z szyby śnieg i brud i co najważniejsze nie zamarzają w zbiorniku.
Przez cały czas utrzymuj zbiornik paliwa przynajmniej do połowy napełniony. Jest to ważne, szczególnie w drodze, podczas nieoczekiwanych załamań pogody, gdy auta mogą stanąć w gigantycznym korku. Jeśli utkniesz w aucie podczas burzy śnieżnej, będziesz mógł co jakiś czas uruchamiać samochód, aby się rozgrzać. Dlatego, jeśli zobaczysz, że poziom paliwa w zbiorniku spadł poniżej połowy, uzupełnij go. A jeśli prowadzisz samochód elektryczny lub hybrydowy, upewnij się, że jest w pełni naładowany.
Zimą zawsze warto mieć w samochodzie zestaw na sytuacje awaryjne. Oprócz apteczki wyposaż swój samochód w szczotkę do śniegu ze skrobaczką do szyb, latarkę, bezpieczniki, kable rozruchowe, dodatkowy olej, płyn do spryskiwaczy i odmrażacz do szyb, który rozmraża także drobne mechanizmy jak zamki w drzwiach, boksach dachowych, zawiasy, czy prowadnice.
Źródło: Yokohama