Przyjeżdża „chińczyk” do warsztatu… | MOTOFAKTOR

Przyjeżdża „chińczyk” do warsztatu...

W Polsce przybywa chińskich marek pojazdów, które w początkowym okresie będą serwisowane w ASO. Co, gdyby jednak trafiły do warsztatu niezależnego?

  • W chińskich pojazdach możemy spotkać podzespoły inspirowane europejskimi rozwiązaniami.
  • Spośród 11 aktualnie sprzedawanych chińskich marek do 1 dostępne są wytyczne dot. bieżącej obsługi.
  • Brakuje instrukcji napraw do chińskich pojazdów.
  • Rynek części zamiennych do chińskich marek dopiero raczkuje w Polsce.
  • Rozmawiamy o tym z Piotrem Łopackim, Business Development Managerem ds. Flot sieci Eurowarsztat.
  • Więcej informacji na stronie głównej Motofaktora.
  • Chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.

Czy mechanicy obawiają się obsługi chińskich marek pojazdów, czy raczej przyjmą je do naprawy z otwartymi rękami?

Piotr Łopacki, Business Development Manager ds. Flot sieci EuroWarsztat
Piotr Łopacki, Business Development Manager ds. Flot sieci EuroWarsztat

Na  chińskie marki samochodów można zapatrywać się analogicznie jak na nowe modele pojazdów trafiających na rynek. W wieku dziecięcym wiedza odnośnie serwisowania tych pojazdów jest stosunkowo niewielka i dopiero z czasem warsztaty lepiej poznają specyfikę danego modelu czy jego najczęstsze bolączki. Należy się spodziewać, że w okresie gwarancyjnym niewiele samochodów trafi do niezależnych warsztatów na serwis eksploatacyjny. Na tym etapie ciężko jednoznacznie ocenić przyjęcie chińskich marek na rynku niezależnych serwisów samochodowych, ponieważ będzie to zależne od wielu czynników: dostępność części, wiedzy czy łatwość serwisowania.

 

Czy polski mechanik ma dostęp do oficjalnych danych serwisowych i instrukcji napraw dla chińskich marek samochodów?

Większość nowych marek z Dalekiego Wschodu będzie serwisowana w autoryzowanej sieci warsztatów, jedynie paru producentów będzie się opierało o wybrane warsztaty niezależne. Niezależny mechanik ma na dzień dzisiejszy utrudnione zadanie w przypadku naprawy samochodów z Państwa Środka. W ogólnodostępnych portalach zawierających plany serwisowe brakuje danych o obsłudze chińskich pojazdów. Spośród 11 aktualnie sprzedawanych marek zaledwie do 1 znajdziemy wytyczne odnośnie bieżącej obsługi. Są to większości dane odnośnie przeglądów serwisowych. Na pewno brakuje instrukcji napraw, które w szczegółowy sposób opisywałyby serwis mechaniczny. Ta sytuacja będzie się zmieniała wraz z wychodzeniem samochodów poza autoryzowaną sieć serwisową. Rynek sam ureguluje te braki: pojawi się popyt to pojawi się również specjalistyczna wiedza.

Czy obsługa tych pojazdów wymaga specjalnego przeszkolenia mechaników w zakresie procedur serwisowych dla chińskich marek i narzędzi diagnostycznych?

Zastosowane technologie są zgodne z tym, co znamy z rynku motoryzacyjnego europejskiego, japońskiego czy amerykańskiego. Przez lata chiński rynek motoryzacyjny chłonął know-how od innych producentów i to, co dziś widzimy to swoista hybryda wiedzy oraz rozwiązań stosowanych u innych producentów. W chińskich pojazdach możemy spotkać podzespoły mocno zainspirowane europejskimi rozwiązaniami, jak i te żywcem przeniesione od innych producentów (np. silnik Mitsubishi 4A9).

Niemniej jednak do przeprowadzenia prawidłowej naprawy wymagane są profesjonalne narzędzia diagnostyczne umożliwiające prawidłową komunikację z pojazdem. Jest to kolejny obszar, który wymaga nadgonienia przez ich producentów. Zgodnie z zasadą im większe będzie zapotrzebowanie, tym szybciej producenci zaktualizują swoje bazy danych.

Jak wygląda dostęp do części zamiennych do chińskich samochodów?

Rynek części zamiennych do chińskich marek dopiero raczkuje w Polsce. O ile autoryzowane serwisy nie przewidują braków, o tyle sytuacja wygląda zgoła odmiennie w przypadku ogólnopolskich dystrybutorów części zamiennych. Dostępność części zamiennych do aktualnie sprzedawanych chińskich pojazdów jest symboliczna. Wraz z wzrostem sprzedaży samochodów z Dalekiego Wschodu sytuacja powinna się zmienić.

Należy zauważyć, że chińskie pojazdy pojawiły się w ofertach CFMów, co dodatkowo napędza popyt na nie. Najlepiej zainteresowanie samochodami z Dalekiego Wschodu widoczne jest w liczbach: 2 260 co stanowi 1% udziału w rynku nowych aut osobowych w Polsce. Jest to i mało i dużo, biorąc pod uwagę, że jest to realnie pierwszy rok ich obecności.

Wraz z wychodzeniem tych pojazdów z leasingów i najmów będą one trafiały na rynek aftermarketowy i do niezależnych warsztatów takich jak Eurowarsztat. Biorąc pod uwagę tegoroczne wyniki sprzedażowe nowych chińskich samochodów pierwszą marką z rozbudowanym katalogiem części zamiennych prawdopodobnie zostanie MG. Do maja sprzedali 1886 pojazdów (dane wg. Samar) i znacząco wyprzedzają pozostałych 10 producentów z Chin, a na rynek trafiły głównie auta spalinowe. Zanim to nastąpi wraz z naszymi 15 dystrybutorami części przygotujemy nasze warsztaty do ich kompleksowej obsługi. Także z dużą dozą pewności możemy spodziewać się obsługi tych pojazdów w ramach naszego działu obsługi serwisowej flot – Eurowarsztat flota.

Czy są jakieś wyzwania związane z naprawą chińskich samochodów?

Na dzień dzisiejszy brakuje doświadczenia w zakresie serwisowania nowych pojazdów z Państwa Środka. Bez wątpienia jest ono pomocne przy powtarzających się usterkach i pozwala ograniczyć czas naprawy pojazdu. Bardzo ważnym elementem naprawy jakiegokolwiek pojazdu jest diagnostyka komputerowa. Poprawnie zdiagnozowana usterka pozwala zaoszczędzić wiele roboczogodzin oraz kosztów związanych z błędną wymianą podzespołów. Kolejnym wyzwaniem, o którym wspominaliśmy, jest dostępność części zamiennych.

Wartym odnotowania jest fakt, że większość wypuszczanych modeli to auta elektryczne. Zaledwie 4 producentów posiada w swojej ofercie auta spalinowe. Na dzień dzisiejszy ciężko sondować o awaryjności chińskich napędów tradycyjnych oraz elektrycznych. O ile konstrukcje spalinowe powinny być możliwe do serwisowania przez niezależne warsztaty, o tyle napędy elektryczne mogą stanowić już wyzwanie. Dlatego w roku 2022 powołaliśmy sieć NexDrive specjalizującą się z serwisowaniu pojazdów elektrycznych. Są to warsztaty nie tylko odpowiednio przygotowane, ale też przeszkolone do profesjonalnej naprawy BEV-ów.

Jakie plany mają Państwo na przyszłość, aby obsługiwać rosnącą liczbę chińskich samochodów?

Musimy sobie zdać sprawę, że jesteśmy na początku drogi związanej z chińską motoryzacją na rynku polskim. O ile dotychczas mogliśmy obserwować dość nieśmiałe ruchy z wprowadzaniem samochodów z dalekiego wschodu, o tyle sytuacja z roku 2024 jest zgoła odmienna: 11 nowych marek i rosnące wyniki sprzedażowe. Wg danych z IBRM Samar z czerwca tego roku chiński MG wprowadził na rynek więcej pojazdów niż Opel, Nissan, Citroen czy Peugeot, a BAIC wyprzedził tak dobrze znane marki jak Mitsubishi czy Alfa Romeo. To pokazuje jak mocno zaakcentowały swoją obecność pojazdy z Państwa Środka.

W ramach obsługi serwisowej flot jako Eurowarsztat musimy „uzbroić” naszych mechaników w 3 podstawowe elementy obsługi aut z dalekiego wschodu. Po pierwsze wiedza techniczna przekazywana przez nas w ramach szkoleń. Tak, aby te nowe konstrukcje nie stanowiły dla nich wyzwania. Po drugie części, posiadamy solidne zaplecze w postaci 15 dystrybutorów części zamiennych i wraz z większą obecnością pojazdów chińskich na rynku będziemy rozbudowywać nasz katalog części. Po trzecie wiedza i wyposażenie dedykowane dla aut elektrycznych. Większość oferowanych modeli stanowią auta elektryczne, które wymagają odpowiednio przygotowanego warsztatu i naszą odpowiedzią na te potrzeby jest rosnąca sieć NexDrive.

Czas pokaże czy zapowiedzi wysokich ceł ostudzą popyt na chińskie samochody. Dziś auta z Państwa Środka wyraźnie zaakcentowały swoja obecność wśród polskich konsumentów. Niemniej bacznie obserwujemy zachowanie rynku i pomagamy naszym warsztatom przygotować się do obsługi nowych modeli samochodów zdobywając wiedzę oraz budując łańcuchy dostaw części zamiennych.

 

belka Wiadomości Google

 

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).