Przykre konsekwencje zapchania filtra | MOTOFAKTOR

Przykre konsekwencje zapchania filtra

Zbytnie wydłużanie okresów między wymianami filtrów może prowadzić do ich zapchania. Na tym jednak konsekwencje się nie kończą, o czym przypomina PZL Sędziszów.

 

Filtry PZL Filters produkowane są przy użyciu najlepszych zachodnich materiałów filtracyjnych, co już samo w sobie sprawia, że należą do ścisłej jakościowej czołówki zarówno pod względem skuteczności filtracji, jak też chłonności i zachowywania niskich oporów przepływu mimo zapełniania.

 

W dziale badawczo-rozwojowym PZL Sędziszów opracowano dodatkowe metody zwiększające chłonność i wytrzymałość filtrów. Są to m.in. zwiększenie liczby plis oraz wzmocnienie konstrukcji wewnętrznej warstw filtrujących przez zastosowanie dodatkowych ścieżek kleju lub innych wzmocnień (tworzywa sztuczne, odpowiednie profilowanie).

 

Najlepsze efekty uzyskuje się w przypadku filtrów powietrza. Dzięki zastosowaniu specjalnego rodzaju plisowania, chłonność filtrów powietrza PZL Sędziszów wynosi 0,3 kg na m². Rozłożenie plis jest równomierne, a wyraźne zatłoczenia zapobiegają przywieraniu do siebie sąsiednich plis, przez co proces czyszczenia odbywa się całą powierzchnią medium. W ciągu roku wybrane, większe modele filtrów mogą wyłapać ponad pół kilograma zanieczyszczeń!

 

Pod względem wytrzymałości i chłonności filtry PZL Filters to rynkowa czołówka. Niestety – nawet najlepsze filtry świata, przez rażące zaniedbania w serwisowaniu mogą ulec zapchaniu/przepełnieniu. Oto możliwe konsekwencje, z których warto zdawać sobie sprawę bagatelizując zalecane przez producenta interwały obsługowe.

Zapchany filtr powietrza

Filtr powietrza po przekroczeniu pewnej granicy zapełnienia zaczyna stawiać coraz wyższe opory przepływu. W początkowej fazie ma to wpływ na przebieg spalania w komorach silnika, ponieważ dostaje się do nich zbyt mało tlenu. W zależności od typu silnika objawy takiego stanu rzeczy mogą być różne, ale najczęściej przekłada się to na pogorszenie osiągów.

 

Dalsze lekceważenie interwału wymiany prowadzi do kolejnych, tym razem znacznie poważniejszych konsekwencji. W pierwszej kolejności może to być rozrywanie filtra i przedostawanie się zgromadzonych zanieczyszczeń oraz fragmentów filtra wprost do komór spalania, co powoduje m.in. niszczenie gładzi cylindrowych oraz układu zaworowego.

 

W ostateczności filtr może zostać zassany do silnika. Są to rzadkie przypadki, jednak w przypadku mocnych, turbodoładowanych jednostek – jak najbardziej możliwe.

Wybrane filtry powietrza PZL Filters mają specjalnie wzmocnienia struktury plis aby ograniczyć ryzyko odkształcenia filtra lub rozerwania go. Na zdjęciu wzmocnieniem są dodatkowe stróżki kleju.

Zapchany filtr kabinowy

Zapchany filtr kabinowy to siedlisko bakterii i grzybów. W początkowej fazie jest źródłem nieprzyjemnego zapachu we wnętrzu pojazdu. W dalszej fazie ogranicza dopływ powietrza do kabiny i przyspiesza parowanie szyb. Wentylator kabiny nie ma tak dużej siły ssania aby wciągnąć zapchany filtr, ale ze względu na wzrost oporów przepływu obserwuje się przyspieszone zużycie wentylatorów, które wdmuchując powietrze do kabiny pracują pełną mocą (zwłaszcza w przypadku aut z klimatyzacją automatyczną).

W gamie PZL Filters znajdują się aż trzy wersje filtrów kabinowych. Najtańsze, włókninowe, "średnia półka", czyli filtry z węglem aktywnym, oraz topowe z warstwą jonów srebra.

Zapchany filtr paliwa

Zapchanie filtra paliwa w pierwszej kolejności powoduje nierównomierną pracę silnika na wyższych obrotach. Chodzi o to, że zmniejszony wydatek paliwa przez zapchanie filtra pozwala jeszcze na pracę na biegu jałowym lub z niewielkimi prędkościami obrotowymi, ale po dodaniu gazu podaż paliwa jest zbyt mała i silnik zaczyna się dławić. Tego typu anomalnie w nowoczesnych autach są odnotowywane w postaci kodów błędów w pamięci ECU, które możemy czasem odczytać za pomocą testera diagnostycznego.

 

W silnikach wysokoprężnych zapchany filtr paliwa w okresie zimowym będzie potęgował zjawisko wydzielania się drobin parafiny z oleju napędowego i w efekcie uniemożliwić rozruch silnika lub spowodować jego zgaśnięcie bez możliwości kolejnego uruchomienia.

Wymiana filtra paliwa - przynajmniej raz w roku, przed okresem zimowym - jest niezwykle ważna dla prawidłowej pracy silnika, zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z jednostką wysokoprężną.

Zapchany filtr oleju

Sytuacja całkowitego zapchania filtra oleju, skutkująca brakiem przepuszczenia środka smarnego w dalszy obieg w układzie smarowania, jest na szczęście mało prawdopodobna. Dzieje się to za sprawą montowanego wewnątrz filtrów zaworu bezpieczeństwa (ByPass). Otwiera się on w wyniku wzrostu ciśnienia i ma za zadanie udrożnić przepływ oleju w silniku, gdy istnieje niebezpieczeństwo niedostatecznego smarowania współpracujących ze sobą części. Stosowanie zaworu ByPass wynika z faktu, że lepsze smarowanie brudnym, nieprzefiltrowanym olejem niż całkowity brak oleju w układzie smarowania, co w krótkim czasie doprowadziłby do zatarcia silnika.

Wybrane modele filtrów oleju PZL Filters mają zawory ByPass, ale lepiej wymieniać je zanim zaczną pracować w trybie awaryjnym.

Filtry PZL Filters pozwalają na utrzymanie w idealnym stanie wszystkich wewnętrznych elementów silnika. Należy jednak pamiętać, że do ich prawidłowej pracy niezbędne jest przestrzeganie zalecanych przez producenta interwałów przeglądowych lub nawet skrócenie ich, jeśli eksploatujemy samochód w wyjątkowo trudnych warunkach – powiedział Dominik Zwierzyk z PZL Filters.

 

Źródło: PZL Sędziszów

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).