Przyszłość branży warsztatowej według Mahle | MOTOFAKTOR

Przyszłość branży warsztatowej według Mahle

Zdaniem ekspertów Mahle, technologie napędów alternatywnych będą szansą rozwoju dla branży warsztatowej i handlu.

Swoją środową (22.07.2020) konferencję prasową firma Mahle poświęciła na podsumowanie minionego roku oraz 100-lecia swojej działalności, przedstawienie dotychczasowych działań w związku z pandemią COVID-19 oraz na omówienie przyszłości dla branży warsztatowej i Aftermarketu w związku z rosnącą popularnością pojazdów o napędach alternatywnych.

 

Ten ostatni punkt był kluczowym w całej konferencji i dał dość istotne prognozy i odpowiedzi dla branży.

Dokąd zmierza Aftermarket?

Dla przedstawicieli branży warsztatowej oraz rynku samochodowych części zamiennych kierunek rozwoju Aftermarketu jest kluczowy, a także niepewny. Z ich strony pojawiają się pytania o to jak będzie wyglądać jego przyszłość; jakie technologie będą musiały być stosowane w warsztacie; jakie kompetencje będą musieli mieć pracownicy warsztatowi; jakie części zamienne trzeba będzie mieć na stanie, czy jakie wyposażenie warsztatowe będzie konieczne do nowych samochodów.

 

Żeby odpowiedzieć na te pytania Mahle dokonało przeglądu napędów, które będą coraz bardziej powszechne w przyszłych pojazdach, dając w ten sposób wstępny zarys, w którą stronę pójdzie Aftermarket.

Jesteśmy przekonani, że nie ma JEDNEGO napędu przyszłości. Potrzebujemy całej gamy typów napędów, aby zapewnić zrównoważoną mobilność na całym świecie. To, która technologia zostanie zastosowana, zależy przede wszystkim od klasy wagowej i przeznaczenia pojazdu. Oczywiście rolę odgrywają również specyficzne warunki na różnych rynkach, takie jak aspekty regulacyjne lub infrastrukturalne.

Wiceprezes i dyrektor generalny Mahle Aftermarket - Olaf Henning

Prognozy na najlbiższą dekadę

Zdaniem ekspertów Mahle w ciągu najbliższych 10 lat zarówno w przypadku samochodów osobowych, jak i pojazdów ciężarowych udział napędów konwencjonalnych zacznie się zmniejszać na rzecz napędów alternatywnych. Przy tym liczba aut osobowych będzie stale rosnąć (94 mln w 2018 r. – 106 mln w 2030 r.), a liczba pojazdów ciężarowych pozostanie na zbliżonym poziomie (3,4 mln w 2018 r. – 3,3 mln w 2030 r.). Zyskają przede wszystkim napędy elektryczne i hybrydowe, a w przypadku pojazdów ciężarowych częściowo także gazowe.

Co to oznacza?

Według Mahle wraz z pojawieniem się nowych technologii i zróżnicowanych układów napędowych, warsztaty staną przed nowymi wyzwaniami, ale przede wszystkim z ogromnymi możliwościami i nowymi segmentami biznesowymi.

 

  • Ze względu na znacznie większą złożoność zarządzania termicznego w pojazdach z napędami alternatywnymi temat ten będzie stawał się coraz ważniejszy dla warsztatów.
  • Przy tak wielu technologiach napędowych na rynku liczba wymaganych części zamiennych wzrośnie dramatycznie. Dotyczy to również wyposażenia warsztatu.
  • Wymagania dotyczące szkoleń i dalszej edukacji dla pracowników warsztatów będą wyższe. Będą musieli poszerzyć swoje horyzonty w obliczu tych zmian, do czego potrzebne będą szkolenia i odpowiednie źródła informacji.
  • Ponieważ rośnie również udział pojazdów z automatyczną skrzynią biegów, warsztaty będą musiały być w stanie świadczyć więcej usług w tym obszarze.
  • Odsetek elementów modułowych w pojeździe, które łączą różnorodne funkcje, będzie stale rosnąć. Moduły te obejmują cały obwód silnika, w tym zarządzanie powietrzem, paliwem, olejem i płynem chłodzącym.

 

Mahle w związku z tym będzie przekształcać swoją ofertę m.in. w zakresie zarządzania termicznego, rozwiązań serwisowych oraz filtracji.

Układ chłodzenia i klimatyzacja

Chociaż e-mobilność będzie się różnić od tej tradycyjnej, to według Mahle układy chłodzenia i klimatyzacji oraz ich serwisowanie nie stracą na znaczeniu.

Rozszerzona funkcjonalność układu klimatyzacji w obszarze e-mobilności oraz w pojazdach hybrydowych skutkuje większym znaczeniem jego serwisu, a co za tym idzie, większym wolumenem usług ze strony warsztatów. Należy schłodzić elektronikę napędową i akumulator. Awaria układu może prowadzić do zmniejszenia zasięgu lub zatrzymania pojazdu, a nawet do uszkodzenia podzespołów.

Szef działu zarządzania termicznego na rynku wtórnym w Mahle - Jürgen Laucher
Różnice w budowie układu klimatyzacji w zależności od zastosowanego napędu (od góry kolejno: napęd spalinowy - hybryda plug-in - napęd elektryczny akumulatorowy [BEV] - napęd na ogniwa paliwowe)

Powyższe grafiki jasno wskazują różnice w konstrukcji poszczególnych układów klimatyzacji, co oznacza, że ich obsługa i naprawa będzie wymagała odpowiedniego sprzętu, kwalifikacji u pracowników oraz zasobów części zamiennych. W każdej z tych dziedzin Mahle zadeklarowało swoje wsparcie.

Rozwiązania serwisowe

Prognozy wskazują także, że wyposażenie warsztatów będzie musiało być unowocześniane, aby serwisy były w stanie obsłużyć pojazdy przyszłości.

Wraz ze wzrostem złożoności pojazdów rośnie zapotrzebowanie na inteligentne wyposażenie warsztatów. Dbamy o to dzięki bezpośrednim aktualizacjom naszego sprzętu serwisowego. Cały czas dodajemy nowe dane pojazdu - niezależnie od tego, czy dotyczy to serwisu klimatyzacji, układu przeniesienia napędu, pomiaru spalin, czyszczenia kabiny czy kalibracji systemów wspomagających kierowcę.

Szef działu rozwiązań serwisowych w Mahle - Joachim Schneeweiss,

 

Wśród swoich najnowszych rozwiązań w tym zakresie Mahle wymieniło takie urządzenia jak:

 

  • zestaw do analizy czynnika chłodniczego w stacjach klimatyzacji serii ACX/Air Nex;
  • ozonator OzonePRO;
  • urządzenia diagnostyczne TechPRO i CONNEX z dostępem do złącza OBD w pojazdach FCA;
  • zestaw diagnostyczny Digital ADAS;
  • licznik cząstek PMU 400 z gamy urządzeń Emission PRO.

Filtracja

Zdaniem Mahle również filtracja będzie istotna dla Aftermarketu jutra. W szczególności w przypadku pojazdów na ogniwa paliwowe.

Aby zapobiec uszkodzeniu ogniwa, szkodliwe gazy, takie jak dwutlenek siarki, ozon, tlenki azotu i amoniak, a także cząstki stałe, muszą być niezawodnie oddzielane. Podobnie jak w innych obszarach, serwis chroni przed uszkodzeniami i utrzymuje wartość pojazdu. W perspektywie średnioterminowej spodziewamy się znacznego wolumenu usług dla warsztatów w tym obszarze. Działania te będą oparte na naszych wysokowydajnych filtrach, które zapobiegną degeneracji ogniwa paliwowego i zminimalizują liczbę potrzebnych drogich katalizatorów.

Szef działu Product Management w Mahle - Jens Knorn

 

Oprócz tego w zakresie filtracji ważne będą także takie zagadnienia jak serwisowanie elementów modułowych, filtrowanie olejów przekładniowych czy paliwa.

Z analizy Mahle wynika więc, że Aftermarket już w ciągu najbliższej dekady czekają znaczące zmiany i przedstawiciele branży warsztatowej, jeśli chcą dalej funkcjonować na rynku, to muszą już podejmować działania, żeby być przygotowanym do obsługi póki co niszowych pojazdów, bo trendy już ulegają poważnym zmianom.

 

Zdjęcia i grafiki: Mahle

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).