Swoją środową (22.07.2020) konferencję prasową firma Mahle poświęciła na podsumowanie minionego roku oraz 100-lecia swojej działalności, przedstawienie dotychczasowych działań w związku z pandemią COVID-19 oraz na omówienie przyszłości dla branży warsztatowej i Aftermarketu w związku z rosnącą popularnością pojazdów o napędach alternatywnych.
Ten ostatni punkt był kluczowym w całej konferencji i dał dość istotne prognozy i odpowiedzi dla branży.
Dla przedstawicieli branży warsztatowej oraz rynku samochodowych części zamiennych kierunek rozwoju Aftermarketu jest kluczowy, a także niepewny. Z ich strony pojawiają się pytania o to jak będzie wyglądać jego przyszłość; jakie technologie będą musiały być stosowane w warsztacie; jakie kompetencje będą musieli mieć pracownicy warsztatowi; jakie części zamienne trzeba będzie mieć na stanie, czy jakie wyposażenie warsztatowe będzie konieczne do nowych samochodów.
Żeby odpowiedzieć na te pytania Mahle dokonało przeglądu napędów, które będą coraz bardziej powszechne w przyszłych pojazdach, dając w ten sposób wstępny zarys, w którą stronę pójdzie Aftermarket.
Jesteśmy przekonani, że nie ma JEDNEGO napędu przyszłości. Potrzebujemy całej gamy typów napędów, aby zapewnić zrównoważoną mobilność na całym świecie. To, która technologia zostanie zastosowana, zależy przede wszystkim od klasy wagowej i przeznaczenia pojazdu. Oczywiście rolę odgrywają również specyficzne warunki na różnych rynkach, takie jak aspekty regulacyjne lub infrastrukturalne.
Wiceprezes i dyrektor generalny Mahle Aftermarket - Olaf HenningZdaniem ekspertów Mahle w ciągu najbliższych 10 lat zarówno w przypadku samochodów osobowych, jak i pojazdów ciężarowych udział napędów konwencjonalnych zacznie się zmniejszać na rzecz napędów alternatywnych. Przy tym liczba aut osobowych będzie stale rosnąć (94 mln w 2018 r. – 106 mln w 2030 r.), a liczba pojazdów ciężarowych pozostanie na zbliżonym poziomie (3,4 mln w 2018 r. – 3,3 mln w 2030 r.). Zyskają przede wszystkim napędy elektryczne i hybrydowe, a w przypadku pojazdów ciężarowych częściowo także gazowe.
Według Mahle wraz z pojawieniem się nowych technologii i zróżnicowanych układów napędowych, warsztaty staną przed nowymi wyzwaniami, ale przede wszystkim z ogromnymi możliwościami i nowymi segmentami biznesowymi.
Mahle w związku z tym będzie przekształcać swoją ofertę m.in. w zakresie zarządzania termicznego, rozwiązań serwisowych oraz filtracji.
Chociaż e-mobilność będzie się różnić od tej tradycyjnej, to według Mahle układy chłodzenia i klimatyzacji oraz ich serwisowanie nie stracą na znaczeniu.
Rozszerzona funkcjonalność układu klimatyzacji w obszarze e-mobilności oraz w pojazdach hybrydowych skutkuje większym znaczeniem jego serwisu, a co za tym idzie, większym wolumenem usług ze strony warsztatów. Należy schłodzić elektronikę napędową i akumulator. Awaria układu może prowadzić do zmniejszenia zasięgu lub zatrzymania pojazdu, a nawet do uszkodzenia podzespołów.
Szef działu zarządzania termicznego na rynku wtórnym w Mahle - Jürgen LaucherPowyższe grafiki jasno wskazują różnice w konstrukcji poszczególnych układów klimatyzacji, co oznacza, że ich obsługa i naprawa będzie wymagała odpowiedniego sprzętu, kwalifikacji u pracowników oraz zasobów części zamiennych. W każdej z tych dziedzin Mahle zadeklarowało swoje wsparcie.
Prognozy wskazują także, że wyposażenie warsztatów będzie musiało być unowocześniane, aby serwisy były w stanie obsłużyć pojazdy przyszłości.
Wraz ze wzrostem złożoności pojazdów rośnie zapotrzebowanie na inteligentne wyposażenie warsztatów. Dbamy o to dzięki bezpośrednim aktualizacjom naszego sprzętu serwisowego. Cały czas dodajemy nowe dane pojazdu - niezależnie od tego, czy dotyczy to serwisu klimatyzacji, układu przeniesienia napędu, pomiaru spalin, czyszczenia kabiny czy kalibracji systemów wspomagających kierowcę.
Szef działu rozwiązań serwisowych w Mahle - Joachim Schneeweiss,
Wśród swoich najnowszych rozwiązań w tym zakresie Mahle wymieniło takie urządzenia jak:
Zdaniem Mahle również filtracja będzie istotna dla Aftermarketu jutra. W szczególności w przypadku pojazdów na ogniwa paliwowe.
Aby zapobiec uszkodzeniu ogniwa, szkodliwe gazy, takie jak dwutlenek siarki, ozon, tlenki azotu i amoniak, a także cząstki stałe, muszą być niezawodnie oddzielane. Podobnie jak w innych obszarach, serwis chroni przed uszkodzeniami i utrzymuje wartość pojazdu. W perspektywie średnioterminowej spodziewamy się znacznego wolumenu usług dla warsztatów w tym obszarze. Działania te będą oparte na naszych wysokowydajnych filtrach, które zapobiegną degeneracji ogniwa paliwowego i zminimalizują liczbę potrzebnych drogich katalizatorów.
Szef działu Product Management w Mahle - Jens Knorn
Oprócz tego w zakresie filtracji ważne będą także takie zagadnienia jak serwisowanie elementów modułowych, filtrowanie olejów przekładniowych czy paliwa.
Z analizy Mahle wynika więc, że Aftermarket już w ciągu najbliższej dekady czekają znaczące zmiany i przedstawiciele branży warsztatowej, jeśli chcą dalej funkcjonować na rynku, to muszą już podejmować działania, żeby być przygotowanym do obsługi póki co niszowych pojazdów, bo trendy już ulegają poważnym zmianom.
Zdjęcia i grafiki: Mahle