„Lider Elektromobilności 2021” to najważniejsze w Polsce wyróżnienie przyznawane firmom kreującym rynek e-mobility. Tegorocznych Liderów rankingu wybrano na podstawie analizy zgłoszeń w postaci szczegółowych ankiet, zawierających ponad 100 pytań. Zwycięzców wyłoniono zaś z grona prywatnych i państwowych przedsiębiorstw i instytucji – operatorów flot samochodowych, dostawców pojazdów elektrycznych, infrastruktury ładowania, podzespołów czy też usług związanych z branżą elektromobilności.
Tytuł polskiego „Lidera Elektromobilności 2021” trafił do czterech firm. Główną nagrodę otrzymało LG Energy Solution Wrocław – największy producent baterii do samochodów elektrycznych na świecie i w Europie, którego fabryka w Biskupicach Podgórnych jest także pierwszym zakładem produkującymi baterie EV w Polsce. W badaniu wyróżniono także Garo Polska – największego producenta stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce, który w ubiegłym roku wypuścił na rynek ponad 50 tysięcy urządzeń typu wallbox, InPost, który intensywnie rozwija swoją flotę elektrycznych pojazdów dostawczych – aktualnie to ponad 315 samochodów elektrycznych, które efektywnie minimalizują ślad węglowego firmy oraz Shell Polska, który jako pierwszy na polskim rynku oddał do użytku kierowców samochodów elektrycznych szybkie ładowarki IONITY o mocy do 350 kW, które są w pełni zasilane zieloną energią.
Jednym z impulsów do rozwoju rynku instalacji ładowania elektrycznych pojazdów będzie wdrożony przez NFOŚiGW program dofinansowania budowy ładowarek. Uruchomiony w styczniu 2022 r. przez NFOŚiGW program subsydiów na 2022 r. będzie miał decydujący wpływ na przyspieszenie rozwoju rynku stacji ładowania elektrycznych aut – ocenia PSPA. Na przyspieszenie rozwoju sieci ładowarek fundusz przeznaczył wprawdzie 700 mln zł na dofinansowanie inwestycji oraz 100 mln zł na infrastrukturę tankowania wodoru. Jednak budżet naboru, obejmującego ładowarki ultraszybkie (o mocy co najmniej 150 kW), został rozdysponowany zaledwie w ciągu dwóch tygodni – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA oraz Wiceprezydent AVERE.
Musimy mieć świadomość, że zarówno tegoroczni jak i ubiegłoroczni kandydaci mieli przed sobą niełatwe zadanie. Czas pandemii i spowodowane nią perturbacje związane z przerwanymi łańcuchami dostaw sprawiły, że prężnie rozwijający się sektor elektromobilności również odczuł skutki negatywnych zmian, choć w porównaniu z transportem konwencjonalnym wychodzi z kryzysu obronną ręką. Europejska presja na redukcję celów emisyjnych i agresja Rosji w Ukrainie potwierdzają potrzebę szybkiego odchodzenia od paliw kopalnych i transportu spalinowego. To także wyzwanie dla rodzimych podmiotów, które dostosowują swoje plany biznesowe do otaczającej, często niełatwej rzeczywistości, dlatego też liderom i trendsetterom proekologicznych zmian należą się wyrazy uznania – tłumaczy Piotr Michalczyk, partner w PwC, lider zespołu usług dla sektora motoryzacyjnego.
Firmy i instytucje, które wzięły udział w czwartej edycji rankingu „Lider Elektromobilności” zostały poproszone o wypełnienie ankiety dostępnej na portalu PwC. Następnie kapituła dokonała analizy porównawczej odpowiedzi, z uwzględnieniem ocen dotyczących inwestycji na badania, sprzedaż pojazdów, infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych oraz planów dalszego rozwoju zeroemisyjnego transportu. Wyróżnienia powędrowały do podmiotów, które w ostatnich 12 miesiącach w sposób najbardziej efektywny realizowały strategię sprzyjającą rozwojowi elektromobilności.
W listopadzie, podczas Global eMobility Forum, PwC oraz PSPA przyznali także tytuły „Global E-Mobility Leader”, które trafią do firm globalnych, dzięki którym transformacja branży motoryzacyjnej w kierunku nisko- i zeroemisyjności nabiera tempa w skali światowej. Kandydaci do wyróżnienia wskazywani są przy udziale ekspertów rynku e-mobility z 39 oddziałów PwC na całym świecie oraz PSPA wraz z partnerami. O wyborze zdecyduje Kapituła.
Partnerem tegorocznej edycji Lidera Elektromobilności jest Webfleet Solutions.
Zrównoważony rozwój i innowacyjne produkty w zakresie mobilności to kluczowe filary strategii Webfleet Solutions. Nie tylko uważnie obserwujemy rozwój rynku elektromobilności, ale staramy się go aktywnie wspierać i kreować oferując rozwiązania do zarządzania pojazdami elektrycznymi. Z naszego raportu dotyczącego potencjału elektryfikacji flot wynika, że już dziś 61% pojazdów komercyjnych w Europie mogłoby zostać zastąpionych elektryczną alternatywą i widzimy, że ten proces się rozpoczął także na naszym rodzimym rynku. „Lider Elektromobilności” to bardzo ważna i cenna inicjatywa, dlatego bardzo się cieszę, że możemy ją wesprzeć i mieć swój mały wkład w promocję zeroemisyjnej mobilności – mówi Dariusz Terlecki, Regional Director Poland & EE, Webfleet Solutions.
W roku 2018: BMW Group Polska, Ekoenergetyka-Polska, GARO Polska, GreenWay Polska, Magenta Grupa TAURON oraz Nissan Sales CEE. Wyróżnienie w rankingu przyznano firmom: ABB, ING Bank Śląski, PKN ORLEN, Volvo Polska, Toyota Motor Poland Company Limited, Alphabet Polska Fleet Management, PGE Nowa Energia, ENGIE Polska, Państwowe Gospodarstwo Leśne „Lasy Państwowe”, PRE Edward Biel, Triggo, QURIERS Przesyłki oraz Panek.
W roku 2019: innogy Polska oraz Solaris Bus & Coach, a wyróżnienia zdobyli: Krakowski Holding Komunalny S.A., Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o., Mercedes-Benz Polska, Johnson Matthey Battery Systems i Volkswagen Group Polska. Z kolei tytuł Globalnego Lidera Elektromobilności otrzymali: ABB Group, LG Chem, Nissan Motor Corporation, Tesla oraz Volkswagen AG.
W roku 2020: Grupa Kapitałowa ORLEN, GARO Polska, InPost oraz Arval Service Lease Polska, a wyróżnienia zdobyli: GreenWay Polska, No Limit oraz Born Electric. Z kolei tytuł Globalnego Lidera Elektromobilności otrzymali: BMW, Hyundai, Ionity, Renault oraz Solaris.
Źródło: PSPA