PSNM (Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności), wcześniej znane jako PSPA (Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych), zostało założone w 2016 roku. Od samego początku głównym celem organizacji było promowanie zrównoważonego transportu, ze szczególnym uwzględnieniem elektromobilności oraz innowacyjnych form mobilności. Po prawie ośmiu latach działalności zarząd organizacji postanowił zmienić nazwę na PSNM.
„Decyzja o zmianie nazwy PSPA na PSNM to naturalny efekt rozwoju naszej organizacji. Sektor zrównoważonego transportu cały czas ewoluuje, a my zmieniamy się wraz z nim. Mimo zmiany nazwy, pozostajemy wierni naszym wartościom. Cały czas koncentrujemy się na popularyzacji zeroemisyjnego transportu, a także na rozwoju mobilności intermodalnej, autonomicznej, współdzielonej oraz zrównoważonej mobilności miejskiej. Cele PSNM niezmiennie obejmują wspieranie transformacji krajowego przemysłu oraz wzrost innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki. Biorąc to wszystko pod uwagę, nazwa Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności najlepiej oddaje naszą wizję i priorytety” – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSNM.
W roku 2016, gdy organizacja powstawała, na drogach światowych krążyło jedynie około 1,2 miliona samochodów całkowicie elektrycznych. Obecnie ich liczba wzrosła ponad 20-krotnie. Udział samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej wzrósł z około 1% do prawie 25% w tym czasie.
„Obecnie PSNM jest największą organizacją sektora nowej mobilności w Polsce i w regionie CEE, jak również jedną z największych w Europie. Do grona ponad 250 członków wspierających PSNM należą m.in. wiodący producenci pojazdów zeroemisyjnych, operatorzy i dostawcy stacji ładowania, wytwórcy baterii litowo-jonowych, instytucje finansowe, operatorzy usług nowej mobilności, przedsiębiorstwa z branży TSL oraz retail, koncerny energetyczne i paliwowe, kancelarie prawne i firmy doradcze. Podmioty zrzeszone w PSNM zatrudniają ok. 500 tys. osób. Przychód firm członkowskich Stowarzyszenia w 2022 r. wyniósł ponad 500 mld zł, co stanowiło 16% polskiego PKB. PSNM współpracuje również z ponad 100 partnerów instytucjonalnych: samorządami, uczelniami wyższymi oraz NGO” – mówi Aleksander Rajch, członek zarządu PSNM.
Od 2016 roku PSNM zrealizowało kilka tysięcy inicjatyw i projektów mających na celu rozwój rynku pojazdów bez emisji. Organizacja opublikowała ponad 500 raportów merytorycznych, analiz i opinii, w tym regularne wydanie „Polish EV Outlook”. Ponadto zorganizowała około 400 szkoleń i wydarzeń branżowych, a także przeprowadziła kilkadziesiąt projektów badawczych i pilotażowych.
„Nowa nazwa, nowa energia, nowa mobilność, ale te same wartości i ta sama dynamika działania. Jesteśmy świadomi naszej pozycji, jako wiodącej organizacji z otoczenia biznesu i instytucji w Polsce i będziemy wypełniać naszą misję. Naszym celem jest zapewnienie jak najlepszych warunków do stabilnego i zrównoważonego rozwoju rynku nowej mobilności w Polsce i w Europie, przy korzystnym ukształtowaniu otoczenia prawnego oraz gospodarczego. Stowarzyszenie nadal będzie wspierać konkurencyjność nowej mobilności w wymiarze rynkowym i przemysłowym, tak aby sprostała ona współczesnym wyzwaniom gospodarczym, społecznym i klimatycznym” – mówi Łukasz Witkowski, wiceprezes PSNM.
PSNM nadal jest częścią AVERE, największej i najstarszej organizacji promującej ekologiczny transport w UE. Jej obecnym Prezydentem od 2023 roku jest Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSNM.