Oba stowarzyszenia wspierają cel finansowania 1 miliona publicznych punktów ładowania, o którym mowa w planie. Zauważają jednak, że cel ten był już częścią Europejskiego Zielonego Porozumienia i że jest znacznie poniżej tego, co będzie wymagane w rzeczywistości. Według własnych obliczeń Komisji do 2030 r. potrzeba około 2,8 miliona publicznie dostępnych punktów ładowania – około 15 razy więcej niż obecnie w całej Unii Europejskiej.
Właśnie dlatego sektory motoryzacyjny i elektryczny połączyły siły, aby podkreślić rosnącą potrzebę pilnego przeglądu przestarzałej już unijnej dyrektywy w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFID). Dyrektywa, która została przyjęta w 2014 r., nie jest zgodna z rozwojem technicznym pojazdów elektrycznych lub technologii ładowania, a także jest źle wdrażania przez państwa członkowskie.
Dlatego ACEA i Eurelectric wzywają Komisję do przyspieszenia swoich planów przeglądu AFID w ramach planu naprawy dla Europy. Ta zmieniona dyrektywa powinna wprowadzić znacznie bardziej ambitne podejście do wdrażania punktów ładowania i stacji tankowania wodoru w całej Unii Europejskiej.
Rozmieszczenie infrastruktury (szczególnie w sieciach bazowych i kompleksowych TEN-T oraz na obszarach miejskich) powinno być zgodne ze wskaźnikami emisyjności dla pojazdów zero i niskoemisyjnych określonymi przez UE na 2025 i 2030 r. I powinno uwzględniać klasy mocy ładowania punkty i pojemności ładowania pojazdów.
Na przykład ciężarówki i autobusy mają różne potrzeby w stosunku do samochodów, jeśli chodzi o infrastrukturę, ze względu na ich wyższe zapotrzebowanie na moc i energię, a także określoną przestrzeń, parking (do ładowania z dnia na dzień) i wymagania dotyczące dostępu.
Komisja wyróżnia także sektor budowlany w planie naprawy, przeznaczając fundusze na remonty. ACEA i Eurelectric uważają, że ta „fala renowacyjna” stanowi idealną okazję do zapewnienia, aby punkty ładowania były zintegrowane zarówno z budynkami publicznymi, jak i prywatnymi, dzięki specjalnej puli środków finansowych i powiązanym przepisom.
Aby zwiększyć popyt po dramatycznym załamaniu sprzedaży pojazdów w ostatnich miesiącach, plan naprawy UE przewiduje również promowanie „odnawiania czystej floty”.
Musimy szybko podjąć działania w zakresie rozwoju infrastruktury, aby dać konsumentom pewność zakupu pojazdu elektrycznego, a tym samym zagwarantować, że flotę można odnowić w sposób przyjazny dla środowiska.
dyrektor generalny ACEA - Eric-Mark HuitemaOsadzenie czystej mobilności w nowej normalnej Europie wymaga przyspieszenia wprowadzania pojazdów elektrycznych na akumulatory i wdrożenia infrastruktury ładowania, a także modernizacji sieci i opracowania odpowiednich rozwiązań w zakresie przechowywania. Te cztery punkty muszą być centralne i powiązane ze sobą w każdej dyskusji na temat przyszłości mobilności, a także w planach naprawczych.
Sekretarz Generalny Eurelectric - Kristian Ruby
Źródło: ACEA