Z najnowszego raportu PZPM wynika m.in. że Polska jest krajem, który w ostatnich kilkunastu latach przyciągnął znaczące inwestycje zagraniczne w przemyśle motoryzacyjnym i w konsekwencji stała się jednym z największych producentów samochodów, części i podzespołów motoryzacyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej. Jednocześnie motoryzacja stała się jedną z kluczowych gałęzi polskiego przemysłu, zarówno pod względem wartości produkcji, zatrudnienia i nakładów inwestycyjnych, jak i udziału w eksporcie.
W 2016 roku przychody producentów motoryzacyjnych w Polsce osiągnęły wartość 34,3 mld euro, podczas gdy przychody firm zajmujących się handlem pojazdami samochodowymi, częściami i akcesoriami oraz naprawami związanymi z motoryzacją wyniosły 39,5 mld euro. W latach 2016-2017 wzrosła też liczba zarejestrowanych nad Wisłą samochodów osobowych zasilanych paliwami alternatywnymi. W przypadku aut zasilanych gazem LPG i CNG wzrost wyniósł 54,4 %, w przypadku samochodów elektrycznych i hybryd plug-in 110,6 %, w przypadku pozostałych hybryd 68,1 %.
W raporcie zostały też zawarte dane dotyczące rynku samochodowego w Europie. Wynika z niego m.in., że widoczne są już efekty zwiększonej sprzedaży pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi. Według oceny Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska (EEA), przeciętna emisja dwutlenku węgla z silników nowych samochodów osobowych zarejestrowanych w Europie w 2016 roku wyniosła 118,1 grama na kilometr, o 1,2 proc. mniej niż w 2015 roku. W ciągu ostatnich 2 lat wzrosła również liczba rejestracji samochodów osobowych i dostawczych, zmalała autobusów i utrzymała się w przypadku pojazdów ciężarowych. Najwyższy wzrost rejestracji swoich pojazdów osiągnął koncern PSA (+28,1 %), a największy spadek koncern GM (-39,6 %).
W 2017 roku w Polsce zarejestrowano 869,4 tys. używanych aut sprowadzonych z zagranicy, o 8,7 proc. mniej niż w 2016 roku. Pomimo spadku jest to jeden z lepszych wyników od 2008 roku, co może być spowodowane zniesieniem w styczniu 2016 roku opłaty recyklingowej, wynoszącej 500 zł od samochodu.
Sprowadzanych aut używanych jest 2 razy więcej od zarejestrowanych aut nowych. Taka proporcja utrzymuje się od momentu wejścia Polski do UE. Przed 2004 rokiem import aut używanych nie przekraczał 40 tys. rocznie. W 2017 roku zmalała popularność starszych pojazdów. Udział aut w wieku do 4 lat w 2017 roku wzrósł do 9,8 proc., a więc o blisko 1 punkt proc. Udział najstarszych,
ponad 10-letnich pojazdów, zmalał o 0,6 punktu proc. do 53,3 proc. O 0,3 punktu proc. zmalał udział samochodów mających od czterech do dziesięciu lat do 36,9 proc.
Wśród marek na pierwszym miejscu utrzymał się Volkswagen, z rejestracją 107,6 tys. aut, o 14,2 proc. mniej niż w 2016 roku. Znajdujący się na drugim miejscu pod względem popularności Opel zanotował 10,1-procentowy spadek do 99,5 tys. rejestracji, zaś na trzecim miejscu utrzymało się Audi mające 76,5 tys. rejestracji i 10,7-procentowy spadek w stosunku do 2016 roku. Czwarte miejsce przypadło w ub.r. Fordowi (67,6 tys., mniej o 3,2 proc.), który powtórnie znalazł się przed Renault (55,4 tys., spadek o 14,1 proc.).