Są cztery główne powody, dla których warto wybierać porządne i sprawdzone ogumienie do pojazdów służbowych. Pierwszym jest bezpieczeństwo na drodze. Wybór odpowiednich opon do samochodów flotowych to kwestia priorytetowa dla zapewnienia bezpieczeństwa kierowców. Opony o złej przyczepności na mokrej nawierzchni, w trudnych warunkach pogodowych lub z zużytym bieżnikiem mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze – dobre opony skracają drogę hamowania, nawet od kilku do kilkudziesięciu metrów.
Dobra opona to również efektywność paliwowa. Wydajniejsze opony (o niższym oporze toczenia) pozwalają na obniżenie kosztów paliwa, co może wpłynąć na budżet floty – różnica na paliwie może wynosić nawet wynosi ok.0,6 l/100 km. Mówiąc o wydajności nie można pominąć kwestii ewentualnych awarii. Opony są głównym źródłem przestoju pojazdów – niskie ciśnienie w oponach odpowiada za 30% awarii związanych z ogumieniem. Konsekwencje to m.in. opóźnione dostawy i niezadowoleni klienci.
Czwartym powodem, dla którego warto zainwestować w dobry zestaw ogumienia, jest długość eksploatacji. Wybór trwałych opon przekłada się na mniejsze wydatki związane z zużyciem opon – porządny zestaw może być stosowany na dystansie dochodzącym nawet do 70-80 tys. km.
Opony odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa na drodze. Nawet jeśli pojazd wyposażony jest w najnowocześniejsze systemy elektroniczne, niewłaściwie dobrana lub źle serwisowana opona może narażać kierowcę na niebezpieczeństwo. Warto więc zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów – takich, jak pomiar grubości bieżnika, charakterystyka opony oraz parametry użytkowe. Te elementy stanowią punkt wyjścia do zapewnienia bezpieczeństwa kierowcom – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Wybór odpowiednich opon do samochodów flotowych nie jest zadaniem prostym. Fleet managerowie muszą uwzględnić wiele czynników – takich, jak wymogi homologacyjne auta, przeznaczenie, rodzaj dróg, po których będzie poruszać się pojazd, przepisy obowiązujące w różnych krajach oraz inne specyficzne wymagania. Co niemniej ważne – szukają też opon o odpowiedniej cenie w stosunku do jakości i to liczonej nie w momencie zakupu, a całej eksploatacji we flocie. Warto wiedzieć, że przebiegi pomiędzy segmentami opon mogą się różnić nawet 2-3 krotnie. Opony premium pozwalają na przebiegi nawet rzędu 70-80 tys. na jednym komplecie.
Warto też zwrócić uwagę na etykiety, które od kilku lat są obowiązkowe na nowych oponach. Te etykiety dostarczają ważnych informacji na temat efektywności paliwowej, bezpieczeństwa mierzonego długością hamowania na mokrej drodze oraz poziomu hałasu toczenia opon. Dzięki temu każdy nabywca od razu widzi jak wybór odpowiedniego ogumienia może mieć wpływ nie tylko na bezpieczeństwo, ale także na emisję CO2 i zużycie paliwa – dodaje Piotr Sarnecki.
Od kilku ostatnich lat europejscy kierowcy mogą łatwo porównać podstawowe parametry opon, dzięki etykietom umieszczanym w widocznym miejscu na bieżniku. To pozwala na szybkie porównanie oraz dokonanie wyboru zgodnie z preferencjami. Trzeba pamiętać, że opony różnych kategorii (premium, średnie, budżetowe) znacząco się różnią pod względem przyczepności, efektywności paliwowej oraz poziomu hałasu.
Opony klasy A i G skrajnie różnią się np. pod względem drogi hamowania na mokrej nawierzchni czy w zakresie efektywności paliwowej.
Zdrowie i życie kierowców oraz efektywność floty są sprawami o najwyższym priorytecie. Wybór odpowiednich opon do samochodów flotowych to inwestycja w bezpieczną i efektywną pracę floty, która przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2, oszczędności paliwa, a w dłuższej perspektywie przekłada się również na sukces i zyski firmy. Nie należy lekceważyć tego aspektu i warto dołożyć wszelkich starań, aby flota była wyposażona w najlepsze opony dostępne na rynku – konkluduje Piotr Sarnecki.
Źródło: PZPO