Aby zapewnić wyższy poziom szkoleń oponiarskich Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) uruchomił Akademię Oponiarską w Piechaninie obok Poznania.
Uroczyste otwarcie Akademii Oponiarskiej zostało dokonane przez przedstawicieli członków PZPO oraz gościa specjalnego – Grzegorza Dudę, który ze swojego doświadczenia rajdowego i warsztatowego powiedział, jak ważne są umiejętności mechaników zajmujących się oponami.
Jest to pierwszy w Polsce niezależny ośrodek szkoleniowy branży oponiarskiej, który umożliwia planowe kursy dla serwisantów opon oraz zdobycie odpowiednich kwalifikacji przez nowe osoby wchodzące do tej profesji. Już teraz można zapisywać się do grup szkoleniowych na stronie www.akademiaoponiarska.pl. Po szkoleniach powadzone są egzaminy i każdy otrzymuje dyplom. Szkolenia dostępne są dla każdego, ale dedykowane są serwisom opon osobowych i dostawczych.
Akademia Oponiarska będzie szkolić i upowszechniać właściwy serwis i obsługę opon. Nie jest trudno np. naderwać stopkę opony przy zbyt siłowym montażu i nieserwisowanej montażownicy – to kwestia kilku sekund i braku umiejętności oraz złych nawyków. Na naszych szkoleniach te umiejętności będziemy poprawiać w warunkach maksymalnie zbliżonych do warsztatowych. Naszą ambicją jest, by Akademia Oponiarska w zauważalny sposób przyczyniła się do poprawy jakości serwisowania opon i dzięki temu zwiększenia bezpieczeństwa na drogach – mówi Radosław Bółkowski, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Najczęstsze problemy w serwisach:
Kursy oferowane w Akademii Oponiarskiej:
Umiejętności serwisowe będą znane na początku tylko w serwisie. Żeby poznali i docenili je klienci i żeby nie musieli się doktoryzować z techniki montażu opon Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego wspólnie z niezależną firmą certyfikacyjną TÜV SÜD wprowadził system oceny i wyróżnienia profesjonalnych serwisów w oparciu o niezależny audyt wyposażenia i umiejętności personelu technicznego. Mapę warsztatów, które przeszły audyt TÜV SÜD i otrzymały Certyfikat Oponiarski można znaleźć TUTAJ.
Chcemy wspierać i promować serwisy, które z jednej strony dbają o klientów z drugiej zaś stosują odpowiednie standardy pracy. W końcu odpowiednio wyszkoleni mechanicy to też spokojny sen właścicieli serwisów. Potwierdzeniem umiejętności wśród mechaników jest dyplom Akademii. A dla klientów Certyfikat Oponiarski PZPO, który pokazuje, że serwis te umiejętności potrafi wykorzystać. Żeby go dostać serwis musi przejść audyt wyposażenia i umiejętności oraz obsługi klientów, dokumentowany zdjęciami. W wielu przypadkach jest to także wizyta tajemniczego klienta. To właśnie tam kierowca będzie miał pewność, że praca została wykonana poprawnie technicznie. Przy prędkościach autostradowych opony są drugim lub trzecim najszybciej obracającym się elementem auta – po wałku silnika i turbinie, jeśli jest. Tu nie ma miejsca na błędy montażowe wynikające z niewiedzy lub pośpiechu. Porządny serwis nie wymienia opon szybciej niż w 40 min. przy jednym mechaniku na auto – dodaje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.
Źródło: PZPO