PZPO przypomina o jesiennej kontroli opon | MOTOFAKTOR

PZPO przypomina o jesiennej kontroli opon

PZPO przypomina jak ważne jest prawidłowe ciśnienie w oponach, szczególnie teraz w sezonie jesienno-zimowym, gdy temperatury spadają.

 

Zbyt małe lub zbyt duże ciśnienie w oponach to dłuższa droga hamowania i gorsza przyczepność na zakrętach. Za niskie ciśnienie w oponach wpływa na przyspieszone zużycie opon. Ubytek o tylko 0,5 bara wydłuża drogę hamowania nawet o 4 metry i obniża żywotność opony aż 3-krotnie! Dodatkowo zwiększa się hałas, zużycie paliwa i koszty eksploatacji auta. Niestety badania pokazują, że 36% wypadków spowodowanych jest stanem technicznym pojazdu – z czego 40-50% ma związek ze stanem opon.*

 

Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO)
Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), Fot. PZPO

Na co dzień dbamy o stan silnika, oświetlenia czy filtrów pojazdu. Za często zapominamy natomiast o oponach, a przecież to jest jedyne połączenie pojazdu z nawierzchnią. Częstym widokiem na w korkach czy na parkingach sklepowych są samochody ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach. To realne niebezpieczeństwo nie tylko szybszego zużycia czy zniszczenia opony lub felgi, ale też gwarancja wydłużenia drogi hamowania – komentuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

 

Niezrozumienie zagadnienia prawidłowego ciśnienia w oponach to nie jedyna bolączka kierowców. Głównym czynnikiem przy wyborze ogumienia nie powinien być koszt zakupu. Ważne są parametry opon – a co za tym idzie prawidłowe dopasowanie ich do wymogów samochodu.

Nie tylko zbyt niskie ciśnienie jest zagrożeniem dla naszego bezpieczeństwa i powoduje zniszczenie opon. Także zbyt wysokie może nas wpędzić w kłopoty. Wydłuża drogę hamowania, bo opona nie przylega całą szerokością bieżnika, a tylko jego wybrzuszeniem na środku, które powstaje przy przepompowaniu. Dodatkowo taka opona napompowana na kamień powoduje szybsze zużycie elementów zawieszenia – gumowych tulei wahacza czy końcówek drążka, a nawet gumowych poduszek silnika.

 

Pamiętajmy, że nawet najlepsze opony w najlepszym samochodzie sami łatwo zniszczymy, jeśli nie będziemy o nie dbać i prawidłowo ich eksploatować. Opony ze zbyt małym ciśnieniem zużywają się trzy razy szybciej niż te z prawidłowym.

 

Warto więc przy oponach zapamiętać zasadę 3xP: porządne opony, profesjonalny serwis, prawidłowe ciśnienie. Tylko spełnienie tych 3 parametrów zapewni nam bezpieczeństwo związane z ogumieniem.

 

Jak ważna jest jakość w przypadku opon zimowych sprawdziliśmy podczas testu na śniegu na torze Moto Park w Krakowie w styczniu tego roku. Testowaliśmy z użyciem specjalistycznego sprzętu pomiarowego opony zimowe klasy premium, opony zimowe budżetowe niskokosztowe, opony całoroczne premium i opony letnie premium. Nawet nas wyniki zadziwiły – choć prędkość testu to tylko 50 km/h. Wyniku mówią za siebie – opony niskokosztowe są 2 razy tańsze, ale zatrzymują samochód prawie 2 razy dalej. To jest przepaść i zaprzeczeni zasad bezpiecznej jazdy – wskazuje Piotr Sarnecki.

Równie ważny przy dbaniu o ogumienie jest wybór dobrego serwisu. Brak umiejętności, zbyt szybka obsługa kół czy nieserwisowane montażownice i wyważarki. doprowadzają opony i felgi do uszkodzeń, a tym samym nawet konieczności ich ponownej wymiany.

 

Zasada 3P to klucz do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Optymalne ciśnienie to gwarant krótszej drogi hamowania oraz trwałości ogumienia. Zaniedbanie, któregoś z punktów to ryzyko zarówno dla naszego budżetu, jak i zdrowia – dodaje Sarnecki.

 

PZPO przypomina również, że przed wyruszeniem w każdą podróż powinno się pamiętać o:

 

  1. Weryfikacji opon i felg: To podstawowa czynność przed wyjazdem, która może zapobiec potencjalnym problemom na drodze. Uszkodzenia mechaniczne, nacięcia, spękania czy ubytki bieżnika zwiększają ryzyko wypadku – szczególnie przy autostradowych prędkościach. Dlatego warto powierzyć to zadanie specjalistom, takim jak warsztaty posiadające Certyfikat Oponiarski PZPO.
  2. Sprawdzeniu głębokości bieżnika: Jeśli jeździmy na oponach już kilka sezonów, najlepiej sprawdzić w 3-4 miejscach na bieżniku opony wykorzystując do tego miernik głębokości (głębokościomierz lub suwmiarkę) lub po prostu używając np. monety 5 zł. Przepisy zabraniają stosowania opon z wysokością bieżnika mniejszą niż określona jako bezpieczna przez producenta opony wskaźnikiem zużycia. Jeśli go nie ma – to bieżnik musi mieć min. 1,6 mm. Jednak w praktyce często opony z bieżnikiem 3-4 mm już nie zapewniają bezpiecznego prowadzenia w czasie deszczu.
  3. Dostosowaniu opon do pory roku: Jeśli jest jesień, warto korzystać z dedykowanych opon zimowych lub całorocznych, które zapewniają odpowiednią przyczepność i kontrolę nad pojazdem. Jazda na oponach letnich w niskich temperaturach jest przede wszystkim niebezpieczna – zmniejsza przyczepność i wydłuża drogę hamowania.
  4. Zadbaniu o zapas – jeśli jest na wyposażeniu samochodu lub o usłudze assistance jeśli jest tylko zestaw naprawczy. Koło zapasowe czy dojazdowe to też ogumienie, w którym należy weryfikować stan ciśnienia. Nigdy nie wiadomo, kiedy będzie nam potrzebne. Prawidłowy poziom ciśnienia w kole dojazdowym opisany jest wyjątkowo na boku opony.

 

Dbanie o te aspekty to nie tylko gwarancja bezpieczeństwa podczas podróży, ale także sposób na oszczędności i ochronę środowiska. Dlatego zawsze przed wyjazdem warto zadbać o stan swoich opon i regularnie kontrolować ich stan, głębokość bieżnika oraz ciśnienie. To ma znaczenie zarówno dla twojej bezpieczeństwa, jak i innych uczestników ruchu drogowego – radzi Piotr Sarnecki.

 

* Badania Dekra Automobil GmbH w Niemczech

 

Źródło: PZPO

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).