Odpowiednie ciśnienie w oponach ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze. Opony z niedostatecznym ciśnieniem podczas jazdy narażone są na ryzyko uszkodzenia, ponieważ ich konstrukcja może ulegać osłabieniu na skutek wysokich temperatur spowodowanych zbyt dużym ugięciem ścian bocznych. Zarówno zbyt niska, jak i zbyt wysoka ilość powietrza w oponach prowadzi do zmniejszenia powierzchni kontaktu z nawierzchnią, co skutkuje dłuższą drogą hamowania, gorszą przyczepnością oraz zwiększonym prawdopodobieństwem poślizgu.
Dodatkowo, może również zwiększać ryzyko uszkodzenia felgi. Przy prędkościach autostradowych, gdzie koło obraca się ponad 1000 razy na minutę, takie niedopatrzenia mogą prowadzić do tragicznych skutków. W skrajnych sytuacjach, zbyt niskie ciśnienie może powodować przegrzewanie się wnętrza opony i jej rozerwanie, co stanowi poważne zagrożenie dla kierowcy i pasażerów. Niestety, wciąż zbyt wielu kierowców ignoruje tę istotną kwestię – badania przeprowadzone przez Moto Data wskazują, że 58% kierowców rzadko kontroluje ciśnienie w swoich oponach*.
„Wizyta na stacji i sprawdzenie ciśnienia w oponach zajmuje niewiele czasu – nawet mniej niż tankowanie. To prosta czynność, którą powinniśmy wykonywać co miesiąc. Nie wystarczy sprawdzać ciśnienia tylko podczas sezonowej wymiany opon. Zaniedbanie tej kwestii może skutkować poważnym wypadkiem zwłaszcza, kiedy latem czy zimą jeździmy w dłuższe trasy z rodzinami i bagażami. Cięższe auto wymaga większego ciśnienia niż na co dzień” – podkreśla Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Odpowiednie ciśnienie w oponach ma kluczowe znaczenie dla ekonomii jazdy oraz ochrony środowiska, wpływając na zużycie paliwa i energii w pojazdach elektrycznych. Utrzymanie właściwego ciśnienia przekłada się także na komfort podróży oraz żywotność opon. Ponadto opony z niewłaściwym ciśnieniem generują większy hałas, co negatywnie wpływa na komfort jazdy oraz przyspiesza zużycie elementów zawieszenia. Zbyt niskie ciśnienie powoduje, że opona ma większy kontakt z nawierzchnią, co skutkuje szybszym zużyciem. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie prowadzi do zmniejszenia przyczepności, ponieważ tylko środkowa część bieżnika ma styczność z drogą. W obydwu przypadkach czas eksploatacji opon znacznie się skraca.
Warto zauważyć, że zmiany ciśnienia w oponach są zjawiskiem naturalnym, które zależy od szczelności konstrukcji, obciążenia oraz temperatury otoczenia. Należy pamiętać, że w wyniku różnic temperatur zewnętrznych ciśnienie może zmieniać się nawet o 40 kPa, co odpowiada 0,4 Bara. Zbyt niskie ciśnienie zwiększa opory toczenia, co ma wpływ na dynamikę jazdy i efektywność paliwową.
Niskie ciśnienie w oponach zwiększa ryzyko utraty szczelności w miejscach kontaktu z obręczą koła. To ryzyko znacznie wzrasta przy obniżeniu ciśnienia o 50 kPa (0,5 bara) poniżej optymalnego poziomu. Eksploatacja opon z niewłaściwym ciśnieniem może prowadzić także do:
Zaleca się, aby ciśnienie w oponach było regularnie kontrolowane, szczególnie przed dłuższymi podróżami. Pomiar należy przeprowadzać na zimno, czyli przed rozpoczęciem jazdy i po załadowaniu bagażu. Każdy producent samochodu określa właściwe wartości ciśnienia w procesie homologacji, które można znaleźć w instrukcji użytkowania pojazdu lub na naklejce umieszczonej na słupku przy drzwiach kierowcy. Jeśli masz wątpliwości lub nie jesteś w stanie samodzielnie sprawdzić ciśnienia, warto skorzystać z pomocy profesjonalisty.
Mapę serwisów, które najlepiej w Polsce zajmują się oponami i przeszły audyt oraz otrzymały Certyfikat Oponiarski można znaleźć TUTAJ.
„Korzystajmy z renomowanych serwisów, które bezpiecznie wymieniają opony nie uszkadzając ich i właściwie wyregulują ciśnienie. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, wprowadził system certyfikacji profesjonalnych serwisów na podstawie audytu wyposażenia i kwalifikacji personelu technicznego. Wybierając warsztaty z Certyfikatem Oponiarskim, które przeszły ten audyt, możemy być pewni, że nasze opony są w dobrych rękach” – dodaje Piotr Sarnecki.
Chociaż właściciele samochodów są świadomi, że regularne przeglądy są niezbędne, często bagatelizują kontrolę ciśnienia i stanu opon. Wiele osób odkrywa problemy z oponami dopiero w serwisie, podczas kontroli policyjnej lub w wyniku wypadku.
„Właściwe ciśnienie w oponach to kluczowy element bezpiecznej, komfortowej i ekonomicznej jazdy. Niedopompowane lub przepompowane opony mogą prowadzić do poważnych problemów, takich jak zwiększone ryzyko wypadku, wyższe koszty paliwa, szybsze zużycie opon oraz pogorszenie komfortu jazdy. Regularne kontrolowanie i utrzymywanie właściwego ciśnienia pozwalają uniknąć tych problemów i cieszyć się spokojną oraz bezpieczną podróżą” – zwraca uwagę Piotr Sarnecki z PZPO.
* Moto Data 2017 – Panel użytkowników samochodów
Źródło: PZPO
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?