PZPO radzi ws. opon motocyklowych | MOTOFAKTOR

PZPO radzi ws. opon motocyklowych

Sezon motocyklowy w pełni, dlatego Akademia Oponiarska PZPO przypomina o kluczowej roli ogumienia dla bezpieczeństwa motocyklistów.

Motocyklowe TOP 5 od PZPO

Różnorodność na rynku opon motocyklowych jest ogromna, obejmuje dualne, sportowo-turystyczne, hypersportowe, klasyczne, dedykowane chopperom, skuterom, off-roadowi i wiele innych. Każdy rodzaj motocykla i preferencje użytkowników mają swoje specyficzne wymagania, dlatego konieczne jest dopasowanie opon do indywidualnych potrzeb. Producenci udzielają szczegółowych informacji na temat technologicznych rozwiązań dostępnych w oponach dla różnych typów motocykli, ale istnieją również podstawowe zasady, których należy przestrzegać przy wyborze opon, aby zapewnić bezpieczeństwo.

Opony motocyklowe – klasyfikacja i oznaczenia

Po pierwsze „primo”

Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO)
Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), Fot. PZPO

„Jeśli chcemy poprawiać fabrykę i np. dodać nakedowi trochę scramblerowej duszy, to pogadajmy o tym ze sprzedawcą lub z profesjonalnym serwisem opon motocyklowych. Może się okazać, że pewne zmiany nie przyniosą korzyści – np. bez dodatkowej ingerencji w zawieszenie, albo będą niemożliwe z uwagi na błotniki. W poprawianiu fabryki trzeba uwzględniać też parametry homologacyjne maszyny, w tym indeksy opon” – podkreśla Piotr Sarnecki, dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Motocyklowe zawieszenie tylnego koła

Po drugie „primo”: ciśnienie

Pęknięta opona może sprawić, że ciśnienie we mnie wzrośnie i przerwie naszą szybką jazdę z wiatrem we włosach. Zanim więc posłuchamy porad z Internetu o zmniejszeniu ciśnienia w oponach, pamiętajmy, że taka praktyka jest bezpieczna jedynie w przypadku zawodniczych opon torowych. Inne opony muszą mieć ciśnienie zalecane przez producenta motocykla, ponieważ zarówno zawieszenie, jak i rozmiar opon są skonstruowane w oparciu o ten parametr.

Po trzecie:

Nie warto eksperymentować ze swoim bezpieczeństwem. Choć tańsze opony mogą wydawać się atrakcyjną opcją, to jednak ich niska cena wynika z gorszej jakości materiałów i starszych technologii, co przekłada się na niższy poziom bezpieczeństwa w porównaniu do renomowanych marek. Pamiętaj, że opony są jedynym elementem motocykla, który bezpośrednio styka się z drogą, dlatego warto inwestować w ich jakość, która ma kluczowe znaczenie dla naszego bezpieczeństwa. To na oponach opiera się nasza przyczepność na drodze.

„Używane opony mogą być kuszącą alternatywą ze względu na niższą cenę. Należy jednak pamiętać, że mogą one kryć niebezpieczne, niewidoczne gołym okiem uszkodzenia, prowadzące do poważnych awarii i wypadków” – zauważa Piotr Sarnecki z PZPO.

Po czwarte:

Regularnie monitoruj stan opon i dbaj o ich właściwe użytkowanie. Sprawdzaj ciśnienie, kontroluj bieżnik i unikaj uszkodzeń mechanicznych. Jeżeli bieżnik zużyje się lub pojawią się jakiekolwiek uszkodzenia, natychmiast wymień opony na nowe.

Po piąte:

Skorzystaj z profesjonalnej pomocy. Jeśli masz wątpliwości co do wyboru opon lub ich stanu, skonsultuj się z doświadczonym mechanikiem lub specjalistą w sklepie motocyklowym. Dzięki ich pomocy dobierzesz opony odpowiednie do Twojego motocykla, stylu jazdy i oczekiwań.

Rafał Kosiński z Akademii Praktycznych Umiejętności
Rafał Kosiński z Akademii Praktycznych Umiejętności, Fot. Akademia Praktycznych Umiejętności

„Niestety, nawet najlepsze i wymarzone opony mogą zostać źle dobrane lub zniszczone przy montażu przez niefachowy warsztat. Jeśli do tego dodamy ryzyko nieprawidłowego montażu zawieszenia tylnego czy przeniesienia napędu, brak umiejętności sprawdzenia łożysk w kołach czy działania układu hamulcowego w serwisie, który nie posiada właściwych umiejętności w obszarze serwisu powierzonego motocykla, może to doprowadzić do usterki bądź nawet wypadku. Patrzę na to zarówno jako aktywny motocyklista, jak i ekspert prowadzący szkolenia techniczne w obszarze techniki motoryzacyjnej” – wskazuje Rafał Kosiński z Akademii Praktycznych Umiejętności, która współpracuje przy szkoleniach z obsługi opon motocyklowych.

Motocyklowe układy hamulcowe

Eksploatacja opon - o czym pamiętać?

Nowe opony nie wymagają czyszczenia rozpuszczalnikami – warstwa ochronna zużyje się podczas pierwszych kilometrów jazdy. Zaleca się ostrożne pokonywanie zakrętów przez pierwsze 100-200 km, stopniowo zwiększając prędkość. Dzięki temu opony będą odpowiednio dopasowane do maszyny i kierowcy, co zapewni optymalną przyczepność i bezpieczeństwo.

Precyzyjne wyważenie kół jest kluczowym elementem zapewniającym bezpieczne osiągi nowoczesnych motocykli. Nie tylko zapewnia stabilność i przyjemność z jazdy, ale także eliminuje drgania spowodowane niezrównoważonymi kołami. Warto powierzyć tę czynność specjalistom.

Wymiana opon motocyklowych – porady

Uszkodzone opony, takie jak pęknięcia, naderwania, ubytki i uszkodzenia boków, wymagają natychmiastowej wymiany. Naprawa opon po przebiciu jest tylko tymczasowym rozwiązaniem, pozwalającym dojechać do warsztatu i wymienić oponę. Warto jednak zwrócić uwagę, czy serwis posiada odpowiednie tabele naprawcze, profesjonalne materiały oraz warunki do wykonania naprawy, a także czy oferuje gwarancję na swoje usługi.

Akademia Oponiarska PZPO poszerza wiedzę i umiejętności

Opony do motocykli nie tylko są częścią wyposażenia, ale przede wszystkim stanowią kluczowy element bezpieczeństwa podczas jazdy. Komfort jazdy, przyczepność i skuteczność hamowania są uzależnione od jakości i stanu opon. Dlatego konieczne jest regularne serwisowanie opon u doświadczonych mechaników, aby zapewnić sobie bezpieczną podróż.

W Akademii Oponiarskiej właściciele i personel serwisów motocyklowych zdobywają niezbędne umiejętności dotyczące opon. Nauka obejmuje dobór odpowiednich opon, ich właściwe użytkowanie oraz serwisowanie. Uczestnicy są również edukowani na temat najczęstszych błędów popełnianych w zakresie opon motocyklowych.

Akademia oferuje szkolenia dla mechaników motocyklowych, obejmujące:

  • Profesjonalny montaż i demontaż opon motocyklowych.
  • Obsługę czujników ciśnienia.
  • Ocenę stanu opon.
  • Budowę i funkcje opon motocyklowych.
  • Zasady doboru opon do typu motocykla i nawierzchni.

„Szkolenie prowadzone jest przez doświadczonych instruktorów, którzy w przystępny sposób przekazują niezbędną wiedzę i umiejętności praktyczne. Zajęcia odbywają się w nowoczesnym centrum szkoleniowym PZPO, wyposażonym w specjalistyczny sprzęt” – wylicza Piotr Sarnecki, dyrektor PZPO.

Zdanie egzaminu końcowego poświadczone jest dyplomem Akademii Oponiarskiej PZPO potwierdzającym kwalifikacje w zakresie obsługi opon motocyklowych.

Źródło: PZPO

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).