Nierównomierna praca silnika nie powinna być nigdy bagatelizowana przez kierowcę. Jeśli nieprzyjemny odgłos szarpania nie pochodzi ze sposobu zmiany biegów w czasie gwałtownego przyspieszania, zbyt szybkiego wciśnięcia sprzęgła czy rodzaju paliwa, może wiązać się z usterką, która poważnie zagraża “życiu” jednostki napędowej.
Przyczyn szarpania silnika jest dużo, w zależności od rodzaju jednostki napędowej. Niektóre z nich dotyczą wszystkich opcji zasilania, jak np. zapchany filtr paliwa czy awaria wtryskiwaczy. Pozostałe wynikają ze specyfiki napędu, który znajduje się w pojeździe.
Jeśli mamy do czynienia z silnikiem zasilanym gazem LPG, dobrze jest sprawdzić, czy szarpanie pojawia się jedynie przy korzystaniu z gazu LPG, czy też podczas jazdy na benzynie. Wśród czynników powodujących nierównomierną pracę jednostki jest m.in. zużyte świece zapłonowe, złej jakości gaz, niesprawna instalacja LPG czy wypadanie zapłonów.
W silniku Diesla do szarpania auta dochodzi najczęściej, gdy samochód ulegnie np. awarii pompy wysokiego ciśnienia czy rozdzielacza. Zdarza się również, że nierównomierna praca silnika wynika z niesprawnego dwumasowego koła zamachowego bądź usterki układu paliwowego.
W silnikach benzynowych szarpanie jest efektem m.in. zużycia świec i przewodów zapłonowych, niewłaściwego funkcjonowania układu paliwowego, zapchanego katalizatora, czy też zabrudzonego filtra paliwa.
Utrata mocy pojazdu, problemy związane z rozwijaniem prędkości czy wzrost spalania paliwa albo przygasanie silnika na biegu jałowym – tego rodzaju usterki połączone z objawami szarpania mogą oznaczać kosztowne naprawy, a dalsza jazda zagrozić bezpieczeństwu. Niewykryta odpowiednio wcześniej usterka, może się doprowadzić do uszkodzenia jednostki napędowej, katalizatora, filtra cząstek stałych, zaworu EGR czy panewek. Dobrze jest skonsultować niepokojące dźwięki i odczucia pracy silnika z mechanikiem w profesjonalnym warsztacie.
Piszczy, wyje, stuka – odgłosy awarii samochodu uchem eksperta
„Szarpanie podczas jazdy nie jest objawem, który można ignorować. W przypadku silników benzynowych i diesla, przyczyny mogą być różnorodne – od zużytych wtryskiwaczy, przez problemy z zapłonem, aż po niesprawne przewody paliwowe. W silnikach zasilanych LPG często zdarza się, że przyczyną szarpania są uszkodzone przewody gazowe czy zanieczyszczone filtry. Ważne jest, aby nie bagatelizować tych sygnałów i zgłosić się do serwisu, gdzie specjalista dokładnie zdiagnozuje problem” – podsumowuje Piotr Truchanowicz, właściciel serwisu AST Grzegorowski i Spółka w Sochaczewie należącego do sieci Q Service Castrol.
Źródło: Q Service Castrol
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?