Q Service Castrol: co oznacza szarpanie silnika | MOTOFAKTOR

Q Service Castrol: co oznacza szarpanie silnika

Eksperci Q Service Castrol wskazują na najczęstsze przyczyny szarpania w zależności od rodzaju jednostki napędowej. Nawet drobne oznaki mogą być sygnałem poważniejszego problemu.

Nierównomierna praca silnika nie powinna być nigdy bagatelizowana przez kierowcę. Jeśli nieprzyjemny odgłos szarpania nie pochodzi ze sposobu zmiany biegów w czasie gwałtownego przyspieszania, zbyt szybkiego wciśnięcia sprzęgła czy rodzaju paliwa, może wiązać się z usterką, która poważnie zagraża “życiu” jednostki napędowej.

Skąd bierze się szarpanie pojazdu?

Przyczyn szarpania silnika jest dużo, w zależności od rodzaju jednostki napędowej. Niektóre z nich dotyczą wszystkich opcji zasilania, jak np. zapchany filtr paliwa czy awaria wtryskiwaczy. Pozostałe wynikają ze specyfiki napędu, który znajduje się w pojeździe.

Jeśli mamy do czynienia z silnikiem zasilanym gazem LPG, dobrze jest sprawdzić, czy szarpanie pojawia się jedynie przy korzystaniu z gazu LPG, czy też podczas jazdy na benzynie. Wśród czynników powodujących nierównomierną pracę jednostki jest m.in. zużyte świece zapłonowe, złej jakości gaz, niesprawna instalacja LPG czy wypadanie zapłonów.

W silniku Diesla do szarpania auta dochodzi najczęściej, gdy samochód ulegnie np. awarii pompy wysokiego ciśnienia czy rozdzielacza. Zdarza się również, że nierównomierna praca silnika wynika z niesprawnego dwumasowego koła zamachowego bądź usterki układu paliwowego.

W silnikach benzynowych szarpanie jest efektem m.in. zużycia świec i przewodów zapłonowych, niewłaściwego funkcjonowania układu paliwowego, zapchanego katalizatora, czy też zabrudzonego filtra paliwa.

Czy szarpanie podczas jazdy można zignorować?

Utrata mocy pojazdu, problemy związane z rozwijaniem prędkości czy wzrost spalania paliwa albo przygasanie silnika na biegu jałowym – tego rodzaju usterki połączone z objawami szarpania mogą oznaczać kosztowne naprawy, a dalsza jazda zagrozić bezpieczeństwu. Niewykryta odpowiednio wcześniej usterka, może się doprowadzić do uszkodzenia jednostki napędowej, katalizatora, filtra cząstek stałych, zaworu EGR czy panewek. Dobrze jest skonsultować niepokojące dźwięki i odczucia pracy silnika z mechanikiem w profesjonalnym warsztacie.

Piszczy, wyje, stuka – odgłosy awarii samochodu uchem eksperta

Szarpanie podczas jazdy nie jest objawem, który można ignorować. W przypadku silników benzynowych i diesla, przyczyny mogą być różnorodne – od zużytych wtryskiwaczy, przez problemy z zapłonem, aż po niesprawne przewody paliwowe. W silnikach zasilanych LPG często zdarza się, że przyczyną szarpania są uszkodzone przewody gazowe czy zanieczyszczone filtry. Ważne jest, aby nie bagatelizować tych sygnałów i zgłosić się do serwisu, gdzie specjalista dokładnie zdiagnozuje problem” – podsumowuje Piotr Truchanowicz, właściciel serwisu AST Grzegorowski i Spółka w Sochaczewie należącego do sieci Q Service Castrol.

Źródło: Q Service Castrol

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).